Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaké životní aspekty motivují lidi k tomu, aby byli vegany. V teoretické části je vymezen pojem veganství, stručně je zmíněna historie tohoto způsobu stravování, jak v perspektivě celosvětové, tak i v kontextu české společnosti. Dále je pozornost věnována analýze veganství, jako životního stylu, který je nedílnou součástí identity veganů. V praktické části bakalářské práce jsou analyzována a interpretována data, která byla získána prostřednictvím kvalitativního výzkumu, konkrétně polostrukturovaných rozhovorů vedených se sedmi vegany.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis was to find out whitch life aspects motivace people to become vegans. In the theoretical part is defined the koncept of veganism, briefly mentioned the history of this way rating, both in the global prespective and in the kontext of Czech society. Attention i salso paid to he analysis of veganism as a lifestyle that is an integral part of the vegan identity. In the practical part of the bacherol thesis are analyzed and interpreted data, which were obtained trought qualitative research, namely semi-structured interview conducted with seven vegans.
Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaké životní aspekty motivují lidi k tomu, aby byli vegany. V teoretické části je vymezen pojem veganství, stručně je zmíněna historie tohoto způsobu stravování, jak v perspektivě celosvětové, tak i v kontextu české společnosti. Dále je pozornost věnována analýze veganství, jako životního stylu, který je nedílnou součástí identity veganů. V praktické části bakalářské práce jsou analyzována a interpretována data, která byla získána prostřednictvím kvalitativního výzkumu, konkrétně polostrukturovaných rozhovorů vedených se sedmi vegany.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis was to find out whitch life aspects motivace people to become vegans. In the theoretical part is defined the koncept of veganism, briefly mentioned the history of this way rating, both in the global prespective and in the kontext of Czech society. Attention i salso paid to he analysis of veganism as a lifestyle that is an integral part of the vegan identity. In the practical part of the bacherol thesis are analyzed and interpreted data, which were obtained trought qualitative research, namely semi-structured interview conducted with seven vegans.
Studentka se ve své bakalářské práci zaměří na problematiku životního stylu veganů. V teoretické části své práce nejdříve vymezí pojem veganství a stručné zmíní historii tohoto způsobu stravování, jak v perspektivě celosvětové, tak v kontextu české společnosti. Studentka se dále ve své práci zaměří na analýzu veganství, jakožto životního stylu, který je nedílnou součástí identity veganů. V praktické části své práce bude studentka analyzovat a interpretovat data, které získá prostřednictvím svého kvalitativního výzkumu (především metoda rozhovoru), který bude mezi vegany realizovat. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké životní aspekty motivují lidi k tomu, aby byli vegany.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své bakalářské práci zaměří na problematiku životního stylu veganů. V teoretické části své práce nejdříve vymezí pojem veganství a stručné zmíní historii tohoto způsobu stravování, jak v perspektivě celosvětové, tak v kontextu české společnosti. Studentka se dále ve své práci zaměří na analýzu veganství, jakožto životního stylu, který je nedílnou součástí identity veganů. V praktické části své práce bude studentka analyzovat a interpretovat data, které získá prostřednictvím svého kvalitativního výzkumu (především metoda rozhovoru), který bude mezi vegany realizovat. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké životní aspekty motivují lidi k tomu, aby byli vegany.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
KOHÁK, Erazim. Zelená svatozář: kapitoly z ekologické etiky. 2., přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-86-9.
KUBÁTOVÁ, Helena. Sociologie životního způsobu. Praha: Grada, 2010. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-2456-0.
SINGER, Peter. Osvobození zvířat. Praha: Práh, 2001. ISBN 80-7252-042-3.
SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže: uvedení do problematiky. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2907-7.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
KOHÁK, Erazim. Zelená svatozář: kapitoly z ekologické etiky. 2., přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-86-9.
KUBÁTOVÁ, Helena. Sociologie životního způsobu. Praha: Grada, 2010. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-2456-0.
SINGER, Peter. Osvobození zvířat. Praha: Práh, 2001. ISBN 80-7252-042-3.
SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže: uvedení do problematiky. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2907-7.
Přílohy volně vložené
Příloha I: Schéma rozhovoru
1. Když se řekne veganství, co Vás napadne?
2. Když se řekne vegan, co Vás napadne?
3. Jak vnímáte spojitost vegetariánství a veganství? V čem případně spatřujete rozdíly?
4. Popište mi prosím Vaši cestu k veganství (kdy se objevila první úvaha stát se veganem, co k ní vedlo, co bránilo - zvažování rizik, jaká rizika?, jaký byl průběžně Váš přístup k veganství, co se proměňovalo a proč, co se neproměňovalo, jaký je současný stav? Jak a odkud jste získával/a informace o veganství, co děláte dnes?).
5. Charakterizujte prosím Váš životní styl. Jak se do něj promítá veganství? Co pozitivního a co negativního Vám veganství do života vneslo/vnáší?
6. Účastníte se nějakých akcí spojených s veganstvím? Pokud ano, jakých, jak jste se o nich dozvěděl/a, proč je pro Vás důležité se jich zúčastňovat, jak na to reaguje Vaše okolí? Pokud se nezúčastňujete, co Vás k tomu vede?
7. Co veganství vnáší do Vašeho života, a to v těchto oblastech:
- fyzické zdraví
- práce, zaměstnání
- duševní pohoda, kvalita života
- volný čas
- kontakt s rodinou
- kontakt s přáteli
- kontakt se širším sociálním okolím
- vztah k sobě samému (identita, kontrola nad vlastním životem apod.)
8. V odborné literatuře se lze dočíst, že k veganství vedou nejčastěji motivy zdravotní, etické, ekologické, případně náboženské (duchovní). Prosím uveďte, jak jsou tyto motivy k veganství zastoupeny u Vás, případně jak se motivace k veganství u Vás vyvíjela (jaké motivy převažovaly v minulosti, jaké dnes apod.), co si o těchto motivech myslíte:
- motiv zdravotní
- motiv etický (soucit se zvířaty)
- motiv ekologický (ničení planety v souvislosti s chovem zvířat, jejich lovem apod.)
- motiv náboženský (duchovní)
9. Co je pro Vás osobně v životě důležité - jaké hodnoty vyznáváte? S jakými hodnotami se podle Vás veganství pojí, jaké Vaše hodnoty jsou v rozpory s hodnotami spojenými s veganstvím?
10. Jaký vliv má a měla na Vaše veganství rodina, z níž pocházíte?
11. Jaký vliv měli a mají na Vaše veganství nejbližší přátelé?
12. Jaký vliv má a měla na Vaše veganství komunita (širší sociální okolí - město, obec, příbuzenstvo apod.), z níž pocházíte?
13. Jaký dopad mělo veganství na Váš přístup k lidem? Jak nahlížíte na lidi, kteří vegani nejsou? V čem je případně jiné Vaše chování k veganům a neveganům?
14. Jaký dopad mělo veganství na Váš přístup ke zvířatům?
15. Jaký dopad mělo veganství na Vaše spotřební chování (jaké produkty kupujete, jaké služby využíváte, jaké firmy máte či nemáte v oblibě, v čem se obecně změnilo Vaše spotřební chování, případně jaký vliv mělo Vaše dřívější spotřební chování na rozhodnutí stát se veganem)?
16. Jak přistupujete v rámci výchovy Vašich dětí/Vašeho dítěte k veganství? K čemu dítě/děti vedete, s jakými reakcemi se setkáváte u dítěte/dětí, Vaší rodiny, širšího okolí (přátelé, mateřská škola, školka, pediatr), co je Vaším cílem ve výchově v souvislosti s veganstvím?
17. Je něco, co v rozhovoru nezaznělo a rád/a byste doplnila?
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě řádně připravena. Prokázala zájem a zainteresovanost o dané téma. Odpověděla na dotazy položené členy komise i v posudcích.