Informace o kvalifikační práci Restaurování části nástěnných maleb na severní stěně lodi kostela sv. Víta v Zahrádce. Ikonografie středověkých maleb kostela sv. Víta v Zahrádce.
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování části nástěnných maleb na severní stěně lodi kostela sv. Víta v Zahrádce. Ikonografie středověkých maleb kostela sv. Víta v Zahrádce
Hlavní téma v angličtině
Restoration of the part of the wall paintings on the north wall of the Church of St. Vitus
in the Zahrádka. Iconography of medieval paintings of the Church of St. Vitus to the Zahrádka
Název dle studenta
Restaurování části nástěnných maleb na severní stěně lodi kostela sv. Víta v Zahrádce. Ikonografie středověkých maleb kostela sv. Víta v Zahrádce.
Název dle studenta v angličtině
Restoration of parts of wall paintings on the northern wall of the church of St. Vitus in the Zahrádka. Iconography of medieval paintings of the church of St. Vitus in the Zahrádka.
Anotace
Praktická část práce popisuje komplexní restaurátorský zásah na vymezeném úseku (jižní stěna lodi kostela) s motivem sv. Markéty a klečící postavy. Nástěnná malba vznikla v gotickém období patrně v 90. letech 14. století. Technika této malby je pravděpodobně secco na vápenném nátěru. Restaurátorská dokumentace shrnuje poznatky z komplexního restaurátorského průzkumu, dokumentaci zásahů a seznam použitých materiálů.
Tématem teoretické části diplomové práce je rekonstrukce ikonografie středověkých nástěnných maleb v kostele sv. Víta v Zahrádce. Jedná se o dvě časově rozdílné etapy malířské výzdoby kostela. První etapa byla datována mezi léty 1320-1360, druhá etapa byla určena mezi léty 1380-1390 a tato práce si klade za cíl dataci zpřesnit. Malby jsou dochovány ve fragmentárním stavu, proto tato diplomová práce není jen klasickou ikonografickou analýzou, ale zároveň i hypotetickou a ideovou rekonstrukcí této ikonografie.
Anotace v angličtině
Annotation
The thesis describes the complex restoration intervention on a limited area (south wall of the nave) with the motif of St. Margaret and kneeling figures. The mural was created in the Gothic period, probably in the 80s of the 14th century. The technique of this painting is probably the secco of lime paint. Restoration documentation summarizes findings from a comprehensive restoration research, documentation of interventions and a list of materials used.
The theme of the theoretical part of the diploma thesis is the reconstruction of iconography of medieval wall paintings in the church of St. Vitus in the Zahrádka at Ledeč nad Sázavou. These are two different stages of church painting. The first stage dates back to the years 1320-1360, the second phase between the years (1380-1390). The paintings are preserved in fragmentary state, therefore this diploma thesis is not a classical iconographic analysis, but also also / rather also a hypothetical / ideological reconstruction of this iconography.
Klíčová slova
Klíčová slova
Restaurování, nástěnná malba, kostel sv. Víta v Zahrádce u Ledče nad Sázavou, hypotetické rekonstrukce, krásný sloh, Codex manesse.
Klíčová slova v angličtině
Keywords
Restoration, wall painting, St. Vitus in the Zahrádka at Ledeč nad Sázavou, hypothetical reconstruction, internacional style, Codex manesse.
Rozsah průvodní práce
text 245 s. (270 711 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace
Praktická část práce popisuje komplexní restaurátorský zásah na vymezeném úseku (jižní stěna lodi kostela) s motivem sv. Markéty a klečící postavy. Nástěnná malba vznikla v gotickém období patrně v 90. letech 14. století. Technika této malby je pravděpodobně secco na vápenném nátěru. Restaurátorská dokumentace shrnuje poznatky z komplexního restaurátorského průzkumu, dokumentaci zásahů a seznam použitých materiálů.
Tématem teoretické části diplomové práce je rekonstrukce ikonografie středověkých nástěnných maleb v kostele sv. Víta v Zahrádce. Jedná se o dvě časově rozdílné etapy malířské výzdoby kostela. První etapa byla datována mezi léty 1320-1360, druhá etapa byla určena mezi léty 1380-1390 a tato práce si klade za cíl dataci zpřesnit. Malby jsou dochovány ve fragmentárním stavu, proto tato diplomová práce není jen klasickou ikonografickou analýzou, ale zároveň i hypotetickou a ideovou rekonstrukcí této ikonografie.
Anotace v angličtině
Annotation
The thesis describes the complex restoration intervention on a limited area (south wall of the nave) with the motif of St. Margaret and kneeling figures. The mural was created in the Gothic period, probably in the 80s of the 14th century. The technique of this painting is probably the secco of lime paint. Restoration documentation summarizes findings from a comprehensive restoration research, documentation of interventions and a list of materials used.
The theme of the theoretical part of the diploma thesis is the reconstruction of iconography of medieval wall paintings in the church of St. Vitus in the Zahrádka at Ledeč nad Sázavou. These are two different stages of church painting. The first stage dates back to the years 1320-1360, the second phase between the years (1380-1390). The paintings are preserved in fragmentary state, therefore this diploma thesis is not a classical iconographic analysis, but also also / rather also a hypothetical / ideological reconstruction of this iconography.
Klíčová slova
Klíčová slova
Restaurování, nástěnná malba, kostel sv. Víta v Zahrádce u Ledče nad Sázavou, hypotetické rekonstrukce, krásný sloh, Codex manesse.
Klíčová slova v angličtině
Keywords
Restoration, wall painting, St. Vitus in the Zahrádka at Ledeč nad Sázavou, hypothetical reconstruction, internacional style, Codex manesse.
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování:
Diplomovou prací student prokazuje, že je schopen tvůrčím způsobem zpracovat zadané téma s využitím teoretických poznatků a praktických dovedností získaných během studia.
Diplomantce byl k provedení práce přidělen úsek nástěnné malby ve východní části severní stěny kostela sv. Víta v zaniklé obci Zahrádka u Ledče nad Sázavou. Diplomantka má nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor a určení fenoménů jejího poškození. Také provede všechny nezbytné zkoušky restaurátorských postupů, které prověří možnosti nápravy, či omezení zhoršeného stavu díla. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopna vyhodnotit všechna zjištění získaná in situ, v laboratorních podmínkách i z textových pramenů. Poté vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce. Na základě schváleného návrhu provede diplomantka restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a se zástupci příslušného odborného pracoviště NPÚ. Nedílnou součástí diplomové práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ.
Předmětem teoretického zkoumání magisterské diplomové práce bude ikonografie figurálních středověkých maleb v kostele sv. Víta v Zahrádce. Diplomantka by se měla pokusit o časové a stylové zařazení maleb i o ikonografické určení jednotlivých výjevů jak v presbytáři, tak i ve východní části lodi, kde probíhá současné restaurování. Určení by mělo proběhnout na základě studia relevantní literatury a komparace s malbami ze stejného nebo blízkého časového období i geografické oblasti. Vzhledem ke zhoršenému stavu barevných vrstev a jejich snížené barevné intenzitě je čitelnost některých partií výrazně zhoršena. Proto není možné pro nezasvěceného diváka číst jednotlivé části maleb a vnímat jejich význam. Vzhledem k malému zachování originálu ale není možné uvažovat ani o výraznějších retuších a rekonstrukcích, které by čitelnost maleb zásadním způsobem zvýšily. Proto by měla diplomantka vytvořit na základě svých zjištění hypotetické rekonstrukce jednotlivých kompozic v kolorované kresbě či malbě. Výsledek by pak měl být prezentován, po dohodě s investorem a odborným orgánem památkové péče, na panelu v interiéru kostela, kde by poskytl návštěvníkům představu o původní podobě a vyznění maleb.
Po formální stránce dodrží diplomant pravidla psaní diplomových prací, stanovená na FR UPa.
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování:
Diplomovou prací student prokazuje, že je schopen tvůrčím způsobem zpracovat zadané téma s využitím teoretických poznatků a praktických dovedností získaných během studia.
Diplomantce byl k provedení práce přidělen úsek nástěnné malby ve východní části severní stěny kostela sv. Víta v zaniklé obci Zahrádka u Ledče nad Sázavou. Diplomantka má nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor a určení fenoménů jejího poškození. Také provede všechny nezbytné zkoušky restaurátorských postupů, které prověří možnosti nápravy, či omezení zhoršeného stavu díla. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopna vyhodnotit všechna zjištění získaná in situ, v laboratorních podmínkách i z textových pramenů. Poté vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce. Na základě schváleného návrhu provede diplomantka restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a se zástupci příslušného odborného pracoviště NPÚ. Nedílnou součástí diplomové práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ.
Předmětem teoretického zkoumání magisterské diplomové práce bude ikonografie figurálních středověkých maleb v kostele sv. Víta v Zahrádce. Diplomantka by se měla pokusit o časové a stylové zařazení maleb i o ikonografické určení jednotlivých výjevů jak v presbytáři, tak i ve východní části lodi, kde probíhá současné restaurování. Určení by mělo proběhnout na základě studia relevantní literatury a komparace s malbami ze stejného nebo blízkého časového období i geografické oblasti. Vzhledem ke zhoršenému stavu barevných vrstev a jejich snížené barevné intenzitě je čitelnost některých partií výrazně zhoršena. Proto není možné pro nezasvěceného diváka číst jednotlivé části maleb a vnímat jejich význam. Vzhledem k malému zachování originálu ale není možné uvažovat ani o výraznějších retuších a rekonstrukcích, které by čitelnost maleb zásadním způsobem zvýšily. Proto by měla diplomantka vytvořit na základě svých zjištění hypotetické rekonstrukce jednotlivých kompozic v kolorované kresbě či malbě. Výsledek by pak měl být prezentován, po dohodě s investorem a odborným orgánem památkové péče, na panelu v interiéru kostela, kde by poskytl návštěvníkům představu o původní podobě a vyznění maleb.
Po formální stránce dodrží diplomant pravidla psaní diplomových prací, stanovená na FR UPa.
Seznam doporučené literatury
Doporučená literatura a prameny:
1. Dunajská, J., Doplňující průzkum malířské výzdoby presbytáře kostela sv. Víta
v Zahrádce u Ledče nad Sázavou a restaurování referenční plochy středověkých maleb v presbytáři, Diplomová práce, Litomyšl, 2012. Diplomová práce
2. Hošek J., Muk J., Omítky historických staveb. Praha 1989.
3. Knoflíček T., Nástěnná malba za vlády Lucemburků na Moravě, Olomouc 2009
4. Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings. London 1984.
5. Mošťák, P., Kostel sv. Víta v Zahrádce; Stavebně historický a architektonický průzkum, Praha 1975
1. Titor T., Restaurování spodní části nástěnné malby na východní stěně presbytáře kostela sv. Víta v Zahrádce u Ledče nad Sázavou, Diplomová práce, Litomyšl 2013
2. Toroň, J., Restaurátorská zpráva a dokumentace o průzkumu v kostele sv. Víta v Zahrádce u Ledče n./S., Praha 1975
3. Toroň, J., Restaurátorská zpráva, zákresy a fotodokumentace z odkrývání středověkých maleb v kostele sv. Víta v Zahrádce, Praha 1976
4. Toroň, J., Zpráva o stavu odkrytých nástěnných maleb v kostele v Zahrádce /Želivská oblast/, Praha 1984
5. Vaněček I., Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
6. Všetečková Z., Středověká nástěnná malba ve středních Čechách, Praha 2011
7. Všetečková, Z., Kostel sv. Víta v Zahrádce u Ledče; Nástěnné malby, in: Umění XXIX,
č. 5, Praha 1981
Seznam doporučené literatury
Doporučená literatura a prameny:
1. Dunajská, J., Doplňující průzkum malířské výzdoby presbytáře kostela sv. Víta
v Zahrádce u Ledče nad Sázavou a restaurování referenční plochy středověkých maleb v presbytáři, Diplomová práce, Litomyšl, 2012. Diplomová práce
2. Hošek J., Muk J., Omítky historických staveb. Praha 1989.
3. Knoflíček T., Nástěnná malba za vlády Lucemburků na Moravě, Olomouc 2009
4. Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings. London 1984.
5. Mošťák, P., Kostel sv. Víta v Zahrádce; Stavebně historický a architektonický průzkum, Praha 1975
1. Titor T., Restaurování spodní části nástěnné malby na východní stěně presbytáře kostela sv. Víta v Zahrádce u Ledče nad Sázavou, Diplomová práce, Litomyšl 2013
2. Toroň, J., Restaurátorská zpráva a dokumentace o průzkumu v kostele sv. Víta v Zahrádce u Ledče n./S., Praha 1975
3. Toroň, J., Restaurátorská zpráva, zákresy a fotodokumentace z odkrývání středověkých maleb v kostele sv. Víta v Zahrádce, Praha 1976
4. Toroň, J., Zpráva o stavu odkrytých nástěnných maleb v kostele v Zahrádce /Želivská oblast/, Praha 1984
5. Vaněček I., Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
6. Všetečková Z., Středověká nástěnná malba ve středních Čechách, Praha 2011
7. Všetečková, Z., Kostel sv. Víta v Zahrádce u Ledče; Nástěnné malby, in: Umění XXIX,
č. 5, Praha 1981
Přílohy volně vložené
5 hypotetických rekonstrukcí
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, plány, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka si pečlivě připravila prezentaci, v jejímž rámci představila ve vymezeném čase základní části a otázky praktické složky práce; následovala prezentace teoretické části, která přímo vycházela z praktického zadání. Prezentace byla jasně strukturovaná, ale některé formulace posléze vyvolaly potřebu doplňujících dotazů ze strany komise, přičemž, zejména v teoretické části, nebyly všechny dotazy zodpovězeny zcela či důsledně. Z tohoto důvodu, a též proto, že v posudcích oponentském a posudku vedoucího práce bylo hodnocení A i B, přiklonila se komise k celkovému hodnocení B.