Informace o kvalifikační práci Restaurování části nástropní malby "Nanebevstoupení Krista" v interiéru
kaple Bolestné Panny Marie v Broumově, Olivětíně
Bakalářská práce se sestává z restaurátorské dokumentace a teoretické kapitoly. Jedna
část práce dokumentuje komplexní restaurátorský zákrok provedený na vymezeném úseku
nástropní malby Nanebevstoupení Krista v kapli Bolestné Panny Marie v Broumově-
Olivětíně, a to včetně jemu předcházejícího průzkumu.
Teoretická část bakalářské práce se věnuje zkoumání způsobu malby barokního malíře
nástěnných maleb Josefa Hagera, domnělého autora původní interiérové výmalby olivětínské
kaple. V kapitole jsou shrnuty výsledky terénního průzkumu vybraných Hagerových realizací
se zaměřením na jeho rukopisné znaky a výsledky archivního průzkumu zacíleného
na původní techniku malby. Takto získaná zjištění jsou konfrontována s výmalbou interiéru
kaple Bolestné Panny Marie v Broumově-Olivětíně.
Anotace v angličtině
This thesis consists of restauration documentation and a theoretical chapter. One part
of the text documents complete restauration of a delimited part of a mural painting Ascension
of Jesus Christ in the interior of the chapel of Our Lady of Sorrows in Broumov-Olivětín,
including preceding research.
The theoretical part of the thesis is dedicated to the research of the painting style of Josef
Hager, a baroque painter of mural paintings and a supposed author of the original interior
paintings of the Olivětín chapel. The results of the field research of Hager's adaptations,
focused on his characteristic handwriting, and an archive research on his original technique
of painting, are summarized in this chapter. The findings are compared with interior paintings
of the chapel of Our Lady of Sorrows in Broumov-Olivětín.
restauration, mural painting, Ascension of Jesus Christ, Josef Hager, late Baroque,
Broumov, Olivětín
Rozsah průvodní práce
60 s., obrazové přílohy 40 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se sestává z restaurátorské dokumentace a teoretické kapitoly. Jedna
část práce dokumentuje komplexní restaurátorský zákrok provedený na vymezeném úseku
nástropní malby Nanebevstoupení Krista v kapli Bolestné Panny Marie v Broumově-
Olivětíně, a to včetně jemu předcházejícího průzkumu.
Teoretická část bakalářské práce se věnuje zkoumání způsobu malby barokního malíře
nástěnných maleb Josefa Hagera, domnělého autora původní interiérové výmalby olivětínské
kaple. V kapitole jsou shrnuty výsledky terénního průzkumu vybraných Hagerových realizací
se zaměřením na jeho rukopisné znaky a výsledky archivního průzkumu zacíleného
na původní techniku malby. Takto získaná zjištění jsou konfrontována s výmalbou interiéru
kaple Bolestné Panny Marie v Broumově-Olivětíně.
Anotace v angličtině
This thesis consists of restauration documentation and a theoretical chapter. One part
of the text documents complete restauration of a delimited part of a mural painting Ascension
of Jesus Christ in the interior of the chapel of Our Lady of Sorrows in Broumov-Olivětín,
including preceding research.
The theoretical part of the thesis is dedicated to the research of the painting style of Josef
Hager, a baroque painter of mural paintings and a supposed author of the original interior
paintings of the Olivětín chapel. The results of the field research of Hager's adaptations,
focused on his characteristic handwriting, and an archive research on his original technique
of painting, are summarized in this chapter. The findings are compared with interior paintings
of the chapel of Our Lady of Sorrows in Broumov-Olivětín.
restauration, mural painting, Ascension of Jesus Christ, Josef Hager, late Baroque,
Broumov, Olivětín
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je prací, ve které diplomant dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Anně Tomanové byl přidělen boční úsek figurální malby na klenbě zhruba v rozsahu 5 m2.
Na stropu kaple se nachází poškozená, přemalovaná, velmi tmavá malba. Diplomantka má za úkol provést sondážní průzkum a restaurátorský průzkum zacílený na historický vývoj díla, na rozbor poškození a jejich příčin, na originální techniku malby a na zkoušky čištění. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopná vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako laboratorní průzkumy. Diplomantka musí být schopna obhájit koncepci zvoleného postupu. Následně provede komplexní restaurátorský zásah. Průběh restaurátorských prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak se zástupcem investora a se zástupci ústředního pracoviště NPÚ.
Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Tato dokumentace musí obsahovat všechny nezbytné údaje a kapitoly.
V rozšířené kapitole se bude diplomantka zabývat malířem Josefem Hagerem, který by mohl být autorem barokních maleb na klenbě i na stěnách kaple. Diplomantka prozkoumá a zdokumentuje ostatní vybrané realizace tohoto autora. Zaměří se na rukopisné znaky. Zároveň provede archivní průzkum restaurátorských dokumentací se zaměřením na původní techniku malby. Následně porovná svá zjištění s restaurovanou nástěnnou malbou.
Po formální stránce dodrží diplomantka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPa.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je prací, ve které diplomant dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Anně Tomanové byl přidělen boční úsek figurální malby na klenbě zhruba v rozsahu 5 m2.
Na stropu kaple se nachází poškozená, přemalovaná, velmi tmavá malba. Diplomantka má za úkol provést sondážní průzkum a restaurátorský průzkum zacílený na historický vývoj díla, na rozbor poškození a jejich příčin, na originální techniku malby a na zkoušky čištění. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopná vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako laboratorní průzkumy. Diplomantka musí být schopna obhájit koncepci zvoleného postupu. Následně provede komplexní restaurátorský zásah. Průběh restaurátorských prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak se zástupcem investora a se zástupci ústředního pracoviště NPÚ.
Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Tato dokumentace musí obsahovat všechny nezbytné údaje a kapitoly.
V rozšířené kapitole se bude diplomantka zabývat malířem Josefem Hagerem, který by mohl být autorem barokních maleb na klenbě i na stěnách kaple. Diplomantka prozkoumá a zdokumentuje ostatní vybrané realizace tohoto autora. Zaměří se na rukopisné znaky. Zároveň provede archivní průzkum restaurátorských dokumentací se zaměřením na původní techniku malby. Následně porovná svá zjištění s restaurovanou nástěnnou malbou.
Po formální stránce dodrží diplomantka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPa.
Seznam doporučené literatury
MORA, Paolo, Laura MORA a Paul PHILIPPOT. Conservation of Wall Paintings. London: ICCROM, 1984. ISBN 0-408-10812-6.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby I a II. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-610-x.
VANĚČEK, Ivan. Nástěnné malby. Praha: STOP, 2000. ISBN 80-902668-3-5.
ZELINGER, Jiří a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha: Academia, 1987.
HOŠEK, Jiří a Jan MUK. Omítky historických staveb. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-23349-x.
LOKŠOVÁ, Pavlína. Život a dílo pozdně barokního malíře Josefa Hagera. Diplomová práce. Teologická fakulta UK v Praze, 2014.
MÁDL, Martin, Radka HEISSLEROVÁ, Michaela ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, Štěpán VÁCHA a kol. Barokní nástěnná malba v českých zemích: Benediktini I a II. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2621-7.
KUCHYNKA, Rudolf. Hagerovy fresky. Památky archeologické 33. 1923.
MAREŠ, František. Malíř Josef Hager, dodatky k jeho životopisu. Památky archeologické 34. 1924.
Seznam doporučené literatury
MORA, Paolo, Laura MORA a Paul PHILIPPOT. Conservation of Wall Paintings. London: ICCROM, 1984. ISBN 0-408-10812-6.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby I a II. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-610-x.
VANĚČEK, Ivan. Nástěnné malby. Praha: STOP, 2000. ISBN 80-902668-3-5.
ZELINGER, Jiří a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha: Academia, 1987.
HOŠEK, Jiří a Jan MUK. Omítky historických staveb. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-23349-x.
LOKŠOVÁ, Pavlína. Život a dílo pozdně barokního malíře Josefa Hagera. Diplomová práce. Teologická fakulta UK v Praze, 2014.
MÁDL, Martin, Radka HEISSLEROVÁ, Michaela ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, Štěpán VÁCHA a kol. Barokní nástěnná malba v českých zemích: Benediktini I a II. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2621-7.
KUCHYNKA, Rudolf. Hagerovy fresky. Památky archeologické 33. 1923.
MAREŠ, František. Malíř Josef Hager, dodatky k jeho životopisu. Památky archeologické 34. 1924.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Prezentace obhajované práce proběhla na vysoké úrovni, byla v souladu s navrženým hodnocením, studentka odpověděla na všechny položené dotazy přesvědčivě.