- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Název dle studenta, Název v angličtině, Anotace, Anotace v angličtině, Klíčová slova, Klíčová slova v angličtině
Hlavní téma
Kontroverzní otázky v díle Harry Potter a v jeho recepci
Hlavní téma v angličtině
Controversial Issues in/surrounding the Harry Potter books
Navzdory celosvětovému čtenářskému a komerčnímu úspěchu díla J.K. Rowlingové Harry Potter existuje mnoho kontroverzí, které tato septalogie vzbuzuje, ať už mezi literárními kritiky, vychovateli či náboženskými uskupeními. Cílem práce proto bude vyhledat, analyzovat a zhodotit otázky (přesněji motivy, témata, syžetové prvky, postavy, ad.), které jsou vnímány jako kontroverzní či nejčastěji vzbuzují negativní odezvu.
V úvodu práce studentka stručně zasadí zvolené dílo do širšího kontextu literatury pro děti a mládež a pojedná o jeho žánrovém zařazení. Rovněž definuje relevantní pojmy a uvede adekvátní recepční (případně další) literární teorie, s nimiž bude ve svých analýzách pracovat.
Jádrem práce pak bude analýza vybraných otázek, jež jsou chápány jako kontroverzní. Své analýzy studntka opře o relevantní kritické zdroje a svou argumentaci vhodně doloží také odkazy na primární díla či přímo konfrontací s primárním textem.
Závěrem studentka své analýzy shrne a vysloví obecnější závěry o problematice kritických ohlasů a negativní recepce zvoleného díla.
Zásady pro vypracování
Navzdory celosvětovému čtenářskému a komerčnímu úspěchu díla J.K. Rowlingové Harry Potter existuje mnoho kontroverzí, které tato septalogie vzbuzuje, ať už mezi literárními kritiky, vychovateli či náboženskými uskupeními. Cílem práce proto bude vyhledat, analyzovat a zhodotit otázky (přesněji motivy, témata, syžetové prvky, postavy, ad.), které jsou vnímány jako kontroverzní či nejčastěji vzbuzují negativní odezvu.
V úvodu práce studentka stručně zasadí zvolené dílo do širšího kontextu literatury pro děti a mládež a pojedná o jeho žánrovém zařazení. Rovněž definuje relevantní pojmy a uvede adekvátní recepční (případně další) literární teorie, s nimiž bude ve svých analýzách pracovat.
Jádrem práce pak bude analýza vybraných otázek, jež jsou chápány jako kontroverzní. Své analýzy studntka opře o relevantní kritické zdroje a svou argumentaci vhodně doloží také odkazy na primární díla či přímo konfrontací s primárním textem.
Závěrem studentka své analýzy shrne a vysloví obecnější závěry o problematice kritických ohlasů a negativní recepce zvoleného díla.
Seznam doporučené literatury
Primární texty
Jacobsen, Ken. "Harry Potter and the Secular City." Animus 9 (2004): 79-104.
Foerstel, Herbert N. Banned in the U.S.A: A Reference Guide to Book Censorship in Schools and Public Libraries.
Gupta, Suman. Re-reading Harry Potter. 2nd ed. Palgrave Macmillan, 2009.
McCulloch, Fiona. Children's Literature in Context. Continuum, 2011.
Wolosky, Shira. The Riddles of Harry Potter: Secret Passages and Interpretive Quests. Palgrave Macmillan, 2012.
Edited by Heilman, Elizabeth E. Critical Perspectives on Harry Potter. 2nd ed. Routledge, 2009.
Bubíková, Šárka et al. Literary Childhoods: Growing Up in British and American Literature. Pavel Mervart in cooperation with University of Pardubice, 2008.
Cherland, Meredith. "Harry's girls: Harry Potter and the discourse of gender" In Journal of Adolescent & Adult Literacy 52.4 (2008): 273-282.
Cordova, Melanie J. '"Because I'm a girl, I suppose!": gender lines and narrative perspective in Harry Potter.' Mythlore 33.2 (2015): 21-36.
Murphy, Derek. Jesus Potter Harry Christ: The Fascinating Parallels Between Two of the World's Most Popular Literary Characters. Holy Blasphemy, 2011.
Granger, John. Looking for God in Harry Potter. SaltRiver, 2007.
Phillips, D. Z. From fantasy to faith, morality, religion and twentieth-century literature. SCM Press, 2006.
Seznam doporučené literatury
Primární texty
Jacobsen, Ken. "Harry Potter and the Secular City." Animus 9 (2004): 79-104.
Foerstel, Herbert N. Banned in the U.S.A: A Reference Guide to Book Censorship in Schools and Public Libraries.
Gupta, Suman. Re-reading Harry Potter. 2nd ed. Palgrave Macmillan, 2009.
McCulloch, Fiona. Children's Literature in Context. Continuum, 2011.
Wolosky, Shira. The Riddles of Harry Potter: Secret Passages and Interpretive Quests. Palgrave Macmillan, 2012.
Edited by Heilman, Elizabeth E. Critical Perspectives on Harry Potter. 2nd ed. Routledge, 2009.
Bubíková, Šárka et al. Literary Childhoods: Growing Up in British and American Literature. Pavel Mervart in cooperation with University of Pardubice, 2008.
Cherland, Meredith. "Harry's girls: Harry Potter and the discourse of gender" In Journal of Adolescent & Adult Literacy 52.4 (2008): 273-282.
Cordova, Melanie J. '"Because I'm a girl, I suppose!": gender lines and narrative perspective in Harry Potter.' Mythlore 33.2 (2015): 21-36.
Murphy, Derek. Jesus Potter Harry Christ: The Fascinating Parallels Between Two of the World's Most Popular Literary Characters. Holy Blasphemy, 2011.
Granger, John. Looking for God in Harry Potter. SaltRiver, 2007.
Phillips, D. Z. From fantasy to faith, morality, religion and twentieth-century literature. SCM Press, 2006.