Práce se věnuje restaurování prvků ze souboru "Dětenického betlému" od Vincence Novotného, třech pohyblivých figurek a dílu plastického terénu, vytvořených ze dřeva a papírmašé, a kompletnímu restaurování tří uměleckých děl rozmanitých technik. Tempera na papíře "Podobizna paní M. H." od Jiřího Horníka adjustovaná v ozdobném rámu, na rubu s uhlovou kresbou, dále olejová tempera na lepence nazvaná "Příchod, vítání vojáka do rodiny", kterou maloval Josef Pittermann, a pastel na papíře "Zmrtvýchvstání Krista", jehož autorem je Josef Matička.
Anotace v angličtině
This thesis deals with elements from Dětenice Bethlehem by Vincenc Novotný, three movable figures and one part of plastic terrain made of wood and papermache, and complete restoration of three art works of varied techniques. Tempera on paper "Podobizna paní M. H." by Jiří Horník adjusted in a decorative frame, with a carcoal drawing on the reverse. The following work is oil-painting on the carboard named "Příchod vítání vojáka do rodiny" painted by Josef Pittermann. The last is pastel on paper "Zmrtvýchvstání Krista" by Josef Matička.
Klíčová slova
restaurování, figurky, tempera, olejová tempera, pastel, lepenka, papír, papírová podložka, papírmašé, rám, Dětenický betlém, Jiří Horník, Josef Matička, Josef Pittermann, Vincenc Novotný
Klíčová slova v angličtině
restoration, figures, tempera, oil-tempera, pastel, charcoal, cardboard, paper, papermache, frame, Dětenice Bethlehem, Jiří Horník, Josef Matička, Josef Pittermann, Vincenc Novotný
Rozsah průvodní práce
246 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se věnuje restaurování prvků ze souboru "Dětenického betlému" od Vincence Novotného, třech pohyblivých figurek a dílu plastického terénu, vytvořených ze dřeva a papírmašé, a kompletnímu restaurování tří uměleckých děl rozmanitých technik. Tempera na papíře "Podobizna paní M. H." od Jiřího Horníka adjustovaná v ozdobném rámu, na rubu s uhlovou kresbou, dále olejová tempera na lepence nazvaná "Příchod, vítání vojáka do rodiny", kterou maloval Josef Pittermann, a pastel na papíře "Zmrtvýchvstání Krista", jehož autorem je Josef Matička.
Anotace v angličtině
This thesis deals with elements from Dětenice Bethlehem by Vincenc Novotný, three movable figures and one part of plastic terrain made of wood and papermache, and complete restoration of three art works of varied techniques. Tempera on paper "Podobizna paní M. H." by Jiří Horník adjusted in a decorative frame, with a carcoal drawing on the reverse. The following work is oil-painting on the carboard named "Příchod vítání vojáka do rodiny" painted by Josef Pittermann. The last is pastel on paper "Zmrtvýchvstání Krista" by Josef Matička.
Klíčová slova
restaurování, figurky, tempera, olejová tempera, pastel, lepenka, papír, papírová podložka, papírmašé, rám, Dětenický betlém, Jiří Horník, Josef Matička, Josef Pittermann, Vincenc Novotný
Klíčová slova v angličtině
restoration, figures, tempera, oil-tempera, pastel, charcoal, cardboard, paper, papermache, frame, Dětenice Bethlehem, Jiří Horník, Josef Matička, Josef Pittermann, Vincenc Novotný
Zásady pro vypracování
- olejomalby na papírové lepence bez ozdobného rámu Josefa Pittermanna "Příchod vítání
vojáka do rodiny" bez inv. č. a jiného označení, 1914, rozměry 640 x 830 mm pro občanské
sdružení (zapsaný spolek) Klub oživení historie mikroregionu Litomyšlsko Desinka z. s.
v Dolním Újezdu 76 u Litomyšle (zást. Zdeněk Holub)
- suchého pastelu s grafitovou tužkou na papírové podložce od Josefa Matičky, "Zmrtvýchvstání
Krista", inv. č. 4/14, 1943, rozměry pastelu 466 x 344 mm včetně dobového ozdobného rámu,
pro Městskou galerii v Litomyšli;
- tempery (?) na papírové podložce pod sklem v ozdobném rámu "Podobizna H. M." Jiřího
Horníka včetně přípravné uhlové kresbě na rubové straně, 1952, rozměry 410 x 362 mm, včetně
ozdobného rámu ozdobného rámu, pro Východočeskou galerii v Pardubicích;
- polychromovaných artefaktů z papírmaše tří pohyblivých figurek s vnitřní dřevěnou
konstrukcí bez inv. č. nebo jiného značení (dva kluci na jednoduché houpačce o výškách
117 mm a 125 mm a žena v šátku včetně dřevěných částí pumpy s vahadlem, výška 285 mm)
a terénu ozn. T25 (320 x 205 mm) z Dětenického mechanického betlému, doba vzniku
1891 1914, autor Vincenc Novotný, pro Miluši Volákovou, soukromou majitelku.
Tato bakalářská práce zahrnuje veškeré restaurátorské činnosti na určených uměleckých dílech
tj. pracovní postupy, spojených s průzkumem, konzervováním, očištěním povrchů a restaurováním původních maleb a kreseb i včetně příslušného technologického průzkumu jednotlivých děl, záznamu jejích stavů, dokumentování provedených zásahů a vyhotovení restaurátorské dokumentace ve smyslu pravidel, stanovených FR UP pro psaní bakalářských prací.
Na dílech provede diplomantka restaurátorský průzkum podložek, techniky malby a kresby, případně lakových vrstev nebo fixativů, dále pak zjištění stavu dochování děl, druhotných zásahů a rozbor poškození. Na základě restaurátorských a laboratorních průzkumů následně vypracuje detailní návrhy na restaurování, které budou schválené vedoucím práce a pověřenými zástupci majitelů děl. Na základě schválených návrhů provede diplomantka restaurování, kdy veškeré postupy budou průběžně konzultované a odsouhlasené vedoucím práce, oponentem a zástupci majitelů. Na závěr diplomantka odděleně vyhotoví jednotlivé restaurátorské dokumentace v písemné archivní podobě a na CD pro předání majitelům.
Rozsah grafických příloh:
Rozsah písemné zprávy:
Forma zpracování bakalářské práce: tištěná
Zásady pro vypracování
- olejomalby na papírové lepence bez ozdobného rámu Josefa Pittermanna "Příchod vítání
vojáka do rodiny" bez inv. č. a jiného označení, 1914, rozměry 640 x 830 mm pro občanské
sdružení (zapsaný spolek) Klub oživení historie mikroregionu Litomyšlsko Desinka z. s.
v Dolním Újezdu 76 u Litomyšle (zást. Zdeněk Holub)
- suchého pastelu s grafitovou tužkou na papírové podložce od Josefa Matičky, "Zmrtvýchvstání
Krista", inv. č. 4/14, 1943, rozměry pastelu 466 x 344 mm včetně dobového ozdobného rámu,
pro Městskou galerii v Litomyšli;
- tempery (?) na papírové podložce pod sklem v ozdobném rámu "Podobizna H. M." Jiřího
Horníka včetně přípravné uhlové kresbě na rubové straně, 1952, rozměry 410 x 362 mm, včetně
ozdobného rámu ozdobného rámu, pro Východočeskou galerii v Pardubicích;
- polychromovaných artefaktů z papírmaše tří pohyblivých figurek s vnitřní dřevěnou
konstrukcí bez inv. č. nebo jiného značení (dva kluci na jednoduché houpačce o výškách
117 mm a 125 mm a žena v šátku včetně dřevěných částí pumpy s vahadlem, výška 285 mm)
a terénu ozn. T25 (320 x 205 mm) z Dětenického mechanického betlému, doba vzniku
1891 1914, autor Vincenc Novotný, pro Miluši Volákovou, soukromou majitelku.
Tato bakalářská práce zahrnuje veškeré restaurátorské činnosti na určených uměleckých dílech
tj. pracovní postupy, spojených s průzkumem, konzervováním, očištěním povrchů a restaurováním původních maleb a kreseb i včetně příslušného technologického průzkumu jednotlivých děl, záznamu jejích stavů, dokumentování provedených zásahů a vyhotovení restaurátorské dokumentace ve smyslu pravidel, stanovených FR UP pro psaní bakalářských prací.
Na dílech provede diplomantka restaurátorský průzkum podložek, techniky malby a kresby, případně lakových vrstev nebo fixativů, dále pak zjištění stavu dochování děl, druhotných zásahů a rozbor poškození. Na základě restaurátorských a laboratorních průzkumů následně vypracuje detailní návrhy na restaurování, které budou schválené vedoucím práce a pověřenými zástupci majitelů děl. Na základě schválených návrhů provede diplomantka restaurování, kdy veškeré postupy budou průběžně konzultované a odsouhlasené vedoucím práce, oponentem a zástupci majitelů. Na závěr diplomantka odděleně vyhotoví jednotlivé restaurátorské dokumentace v písemné archivní podobě a na CD pro předání majitelům.
Rozsah grafických příloh:
Rozsah písemné zprávy:
Forma zpracování bakalářské práce: tištěná
Seznam doporučené literatury
Prof. B. Slánský, Techniky malby I. díl
Šimůnková E., Bayerová T., Pigmenty, Stop Praha, 1999;
Šimůnková E., Karhan J.,Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace, Stop Praha, 1993;
Durovič M. a kol., Restaurování a konzervování archiválií a knih, ISBN 80-7185-383-6, Paseka, Praha 2002;
Kubička R., Zellinger J., Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství, ISBN 0-247-9046-7, Grada 2004;
Knut Nicolaus, The Restauration of Painting, Könemann, ISBN 3-89508-922
Živná Lucie, Diplomová práce 2014 2015, Suchý pastel, FR UPa;
Coufalová Barbora, Restaurování vybraných papírových malovaných, kolorovaných a tištěných částí Dětenického betlému, diplomová práce 2015, FR UPa;
Domčíková Petra, Restaurování vybraných papírových malovaných, kolorovaných a tištěných částí Dětenického betlému, diplomová práce 2015, FR UPa;
Šikolová Kateřina, Diplomová práce 2016, Problematika restaurování objektů z papírmašé.
Seznam doporučené literatury
Prof. B. Slánský, Techniky malby I. díl
Šimůnková E., Bayerová T., Pigmenty, Stop Praha, 1999;
Šimůnková E., Karhan J.,Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace, Stop Praha, 1993;
Durovič M. a kol., Restaurování a konzervování archiválií a knih, ISBN 80-7185-383-6, Paseka, Praha 2002;
Kubička R., Zellinger J., Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství, ISBN 0-247-9046-7, Grada 2004;
Knut Nicolaus, The Restauration of Painting, Könemann, ISBN 3-89508-922
Živná Lucie, Diplomová práce 2014 2015, Suchý pastel, FR UPa;
Coufalová Barbora, Restaurování vybraných papírových malovaných, kolorovaných a tištěných částí Dětenického betlému, diplomová práce 2015, FR UPa;
Domčíková Petra, Restaurování vybraných papírových malovaných, kolorovaných a tištěných částí Dětenického betlému, diplomová práce 2015, FR UPa;
Šikolová Kateřina, Diplomová práce 2016, Problematika restaurování objektů z papírmašé.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka má výborný všeobecný přehled, orientuje se v dané problematice. Její projev je na vysoké úrovni. Prezentace byla velmi dobře připravená a bakalářská práce odpovídá plně zadání a její úroveň je vysoká. Praktická náplň bakalářské práce - restaurování - byla provedena na vysoké profesionální úrovni, přestože její rozsah byl značný.