Tato práce dokumentuje kompletní restaurování čtyř rozdílných výtvarných technik. Jedná se o papírové a papírmašové prvky ze souboru "Dětenického betlému" od Vincence Novotného, temperu na papírové podložce od Františka Matouška "Léto a mateřství", kombinovanou techniku tempery a olejomalby na papíru od Antonína Slavíčka "Na dvoře (Stavení v Okoři)" a suchý pastel na papíru od Jiřího Krtičky bez názvu.
Anotace v angličtině
This thesis documents a complex restoration of four different atrworks od paper: paper and papiermache elements from the set of Dětenický betlém by Vincenc Novotný, tempera on a paper support "Léto a mateřství" by František Matoušek. Tempera in the combination with oilpainting on paper support "Na dvoře (Stavení v Okoři)" by Antonín Slavíček and pastel on paper base by Jiří Krtička without title.
Klíčová slova
restaurování, papír, papírmašé, tempera, František Matoušek, Antonín Slavíček, Syntonos, pastel
Klíčová slova v angličtině
restoration, paper, papiermache, tempera, František Matoušek, Antonín Slavíček, Syntonos, pastel
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce dokumentuje kompletní restaurování čtyř rozdílných výtvarných technik. Jedná se o papírové a papírmašové prvky ze souboru "Dětenického betlému" od Vincence Novotného, temperu na papírové podložce od Františka Matouška "Léto a mateřství", kombinovanou techniku tempery a olejomalby na papíru od Antonína Slavíčka "Na dvoře (Stavení v Okoři)" a suchý pastel na papíru od Jiřího Krtičky bez názvu.
Anotace v angličtině
This thesis documents a complex restoration of four different atrworks od paper: paper and papiermache elements from the set of Dětenický betlém by Vincenc Novotný, tempera on a paper support "Léto a mateřství" by František Matoušek. Tempera in the combination with oilpainting on paper support "Na dvoře (Stavení v Okoři)" by Antonín Slavíček and pastel on paper base by Jiří Krtička without title.
Klíčová slova
restaurování, papír, papírmašé, tempera, František Matoušek, Antonín Slavíček, Syntonos, pastel
Klíčová slova v angličtině
restoration, paper, papiermache, tempera, František Matoušek, Antonín Slavíček, Syntonos, pastel
Zásady pro vypracování
Bakalářskou prací diplomantka dokládá schopnost provést kompletní restaurování souboru malířských děl na papírových podložkách nebo jejich určených částech, a to konkrétně:
-olejomalby na papíru a papírové lepence, podlepené plátnem a na dřev. napínacím rámu Antonína Slavíčka "Na dvoře (Stavení v Okoři)" inv. č. O 1209, kolem roku 1898, rozměr malby 670 x 1060 mm pro Muzeum umění v Olomouci;
-suchého pastelu na papírové podložce od Jiřího Krtičky, bez názvu, inv. č. 41/95, 1991, rozměry pastelu 1000 x 700 mm, pro Městskou galerii v Litomyšli;
-tempery (?) na papírové podložce "Léto a mateřství" Františka Matouška, inv. č. O 377, nedatováno, asi přelom 2. polovina 20. století, rozměry malby 500 x 305 mm, bez ozdobného rámu nalepeno celoplošně na papírové lepence pro Východočeskou galerii v Pardubicích;
-polychromovaných artefaktů z papírmaše tří pohyblivých figurek s vnitřní dřevěnou konstrukcí bez inv. č. nebo jiného značení (dva muži s pilou včetně dřevěných špalků a stojánku, výšky 220 mm a 210 mm) a terénu ozn. T28 (335 x 750 mm) z Dětenického mechanického betlému, doba vzniku 1891 1914, autor Vincenc Novotný, pro Miluši Volákovou, soukromou majitelku.
Tato bakalářská práce zahrnuje veškeré restaurátorské činnosti na určených uměleckých dílech tj. pracovní postupy, spojených s průzkumem, konzervováním, očištěním povrchů a restaurováním původních maleb a kreseb i včetně příslušného technologického průzkumu jednotlivých děl, záznamu jejích stavů, dokumentování provedených zásahů a vyhotovení restaurátorské dokumentace ve smyslu pravidel, stanovených FR UP pro psaní bakalářských prací.
Na dílech provede diplomantka restaurátorský průzkum podložek, techniky malby a kresby, případně lakových vrstev nebo fixativů, dále pak zjištění stavu dochování děl, druhotných zásahů a rozbor poškození. Na základě restaurátorských a laboratorních průzkumů následně vypracuje detailní návrhy na restaurování, které budou schválené vedoucím práce a pověřenými zástupci majitelů děl. Na základě schválených návrhů provede diplomantka restaurování, kdy veškeré postupy budou průběžně konzultované a odsouhlasené vedoucím práce, oponentem a zástupci
majitelů. Na závěr diplomantka odděleně vyhotoví jednotlivé restaurátorské dokumentace v písemné archivní podobě a na CD pro předání majitelům.
Rozsah grafických příloh:
Rozsah písemné zprávy:
Forma zpracování bakalářské práce: tištěná
Zásady pro vypracování
Bakalářskou prací diplomantka dokládá schopnost provést kompletní restaurování souboru malířských děl na papírových podložkách nebo jejich určených částech, a to konkrétně:
-olejomalby na papíru a papírové lepence, podlepené plátnem a na dřev. napínacím rámu Antonína Slavíčka "Na dvoře (Stavení v Okoři)" inv. č. O 1209, kolem roku 1898, rozměr malby 670 x 1060 mm pro Muzeum umění v Olomouci;
-suchého pastelu na papírové podložce od Jiřího Krtičky, bez názvu, inv. č. 41/95, 1991, rozměry pastelu 1000 x 700 mm, pro Městskou galerii v Litomyšli;
-tempery (?) na papírové podložce "Léto a mateřství" Františka Matouška, inv. č. O 377, nedatováno, asi přelom 2. polovina 20. století, rozměry malby 500 x 305 mm, bez ozdobného rámu nalepeno celoplošně na papírové lepence pro Východočeskou galerii v Pardubicích;
-polychromovaných artefaktů z papírmaše tří pohyblivých figurek s vnitřní dřevěnou konstrukcí bez inv. č. nebo jiného značení (dva muži s pilou včetně dřevěných špalků a stojánku, výšky 220 mm a 210 mm) a terénu ozn. T28 (335 x 750 mm) z Dětenického mechanického betlému, doba vzniku 1891 1914, autor Vincenc Novotný, pro Miluši Volákovou, soukromou majitelku.
Tato bakalářská práce zahrnuje veškeré restaurátorské činnosti na určených uměleckých dílech tj. pracovní postupy, spojených s průzkumem, konzervováním, očištěním povrchů a restaurováním původních maleb a kreseb i včetně příslušného technologického průzkumu jednotlivých děl, záznamu jejích stavů, dokumentování provedených zásahů a vyhotovení restaurátorské dokumentace ve smyslu pravidel, stanovených FR UP pro psaní bakalářských prací.
Na dílech provede diplomantka restaurátorský průzkum podložek, techniky malby a kresby, případně lakových vrstev nebo fixativů, dále pak zjištění stavu dochování děl, druhotných zásahů a rozbor poškození. Na základě restaurátorských a laboratorních průzkumů následně vypracuje detailní návrhy na restaurování, které budou schválené vedoucím práce a pověřenými zástupci majitelů děl. Na základě schválených návrhů provede diplomantka restaurování, kdy veškeré postupy budou průběžně konzultované a odsouhlasené vedoucím práce, oponentem a zástupci
majitelů. Na závěr diplomantka odděleně vyhotoví jednotlivé restaurátorské dokumentace v písemné archivní podobě a na CD pro předání majitelům.
Rozsah grafických příloh:
Rozsah písemné zprávy:
Forma zpracování bakalářské práce: tištěná
Seznam doporučené literatury
Prof. B. Slánský, Techniky malby I. díl
Šimůnková E., Bayerová T., Pigmenty, Stop Praha, 1999;
Šimůnková E., Karhan J.,Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace, Stop Praha, 1993;
Durovič M. a kol., Restaurování a konzervování archiválií a knih, ISBN 80-7185-383-6, Paseka, Praha 2002;
Kubička R., Zellinger J., Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství, ISBN 0-247-9046-7, Grada 2004;
Knut Nicolaus, The Restauration of Painting, Könemann, ISBN 3-89508-922
Živná Lucie, Diplomová práce 2014 2015, Suchý pastel, FR UPa;
Coufalová Barbora, Restaurování vybraných papírových malovaných, kolorovaných a tištěných částí Dětenického betlému, diplomová práce 2015, FR UPa;
Domčíková Petra, Restaurování vybraných papírových malovaných, kolorovaných a tištěných částí Dětenického betlému, diplomová práce 2015, FR UPa;
Šikolová Kateřina, Diplomová práce 2016.
Seznam doporučené literatury
Prof. B. Slánský, Techniky malby I. díl
Šimůnková E., Bayerová T., Pigmenty, Stop Praha, 1999;
Šimůnková E., Karhan J.,Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace, Stop Praha, 1993;
Durovič M. a kol., Restaurování a konzervování archiválií a knih, ISBN 80-7185-383-6, Paseka, Praha 2002;
Kubička R., Zellinger J., Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství, ISBN 0-247-9046-7, Grada 2004;
Knut Nicolaus, The Restauration of Painting, Könemann, ISBN 3-89508-922
Živná Lucie, Diplomová práce 2014 2015, Suchý pastel, FR UPa;
Coufalová Barbora, Restaurování vybraných papírových malovaných, kolorovaných a tištěných částí Dětenického betlému, diplomová práce 2015, FR UPa;
Domčíková Petra, Restaurování vybraných papírových malovaných, kolorovaných a tištěných částí Dětenického betlému, diplomová práce 2015, FR UPa;
Šikolová Kateřina, Diplomová práce 2016.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka má dobrý všeobecný přehled a dostatečně se orientuje v dané problematice. Projev studentky nesl znaky nervozity. Studentka reagovala na dotazy pohotově, ne však vždy správně, což bylo zřejmé zejména při zkoušce z dějin umění. Praktická náplň bakalářské práce - restaurování - byla provedena na vysoké profesionální úrovni, přestože její rozsah byl značný. Písemná část práce však vykazuje formální nedostatky.