- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Název dle studenta, Název v angličtině, Anotace, Anotace v angličtině, Klíčová slova, Klíčová slova v angličtině
Hlavní téma
Restaurování dvou olejomaleb na textilních podložkách bez napínacích rámů ze soukromých sbírek
Hlavní téma v angličtině
Restoring of two oil paintings on the textile pads without stretching frames - from private collections
Závěrečnou prací diplomantka dokládá schopnost provést kompletní restaurování malířských děl, a to konkrétně dvou maleb na textilních podložkách bez napínacích rámů ze soukromých sbírek:
-bez inv. čísla a jiného označení "Klesnutí pod křížem", olejomalba na textilní podložce dublovaná pomocí voskopryskyřičné směsi na lněné plátno bez napínacího rámu, nesignováno, autor neznámý, nedatováno, 18. století (?), 86 x 70 cm;
-bez inv. čísla a jiného označení "Hlava Krista" - fragment, olejová tempera lakovaná na textilní podložce bez napínacího rámu, nesignováno, autor neznámý, nedatováno, 19. století (?), 41 x 36 cm, včetně technologické kopie v měřítku 1 : 1;
-zaznamenání defektů barevných a podkladových vrstev pro atlas poškození identifikovaných na restaurovaných dílech.
Tato část magisterské diplomové práce zahrnuje veškeré restaurátorské činnosti na určených uměleckých dílech tj. pracovní postupy, spojené s průzkumem, konzervováním, očištěním povrchů a restaurováním původních maleb a kreseb i včetně příslušného technologického průzkumu jednotlivých děl, záznamu jejích stavů, dokumentování provedených zásahů a vyhotovení restaurátorské dokumentace ve smyslu pravidel, stanovených FR UP pro psaní diplomových prací.
Na dílech provede diplomantka restaurátorský průzkum podložek, techniky malby, přemaleb, případně lakových vrstev, dále pak zjištění stavu dochování děl, druhotných zásahů a rozbor poškození. Na základě restaurátorských a laboratorních průzkumů následně vypracuje detailní návrhy na restaurování, které budou schválené vedoucím práce a pověřenými zástupci majitelů děl. Na základě schválených návrhů provede diplomantka restaurování, kdy veškeré postupy budou průběžně konzultované a odsouhlasené vedoucím práce, oponentem a zástupci majitelů. Součástí diplomové magisterské práce bude vypracování zprávy podle závazných požadavků FR UPa v elektronické i tištěné podobě (ve dvou vyhotoveních) a restaurátorských dokumentací obou obrazů pro majitele v elektronické i tištěné podobě.
Jako experimentální část diplomové práce diplomantka provede zkoušky odstranitelnosti voskopryskyřičných dublovacích směsí, mapování charakteristik různých voskopryskyřičných směsí podle dobových variant, aplikovaných za stejných podmínek na fragmenty olejomaleb na textilních podložkách, a to i po umělém stárnutí zjištění soudržnosti exaktně měřitelným odtrhem, odolnosti vůči zvýšené teplotě a rozpouštědlům při jejich odstraňování ve spolupráci s Katedrou technologie FR UPa (Ing. J. Kmošek).
Rozsah grafických příloh:
Rozsah písemné zprávy:
Forma zpracování diplomové práce: tištěná
Zásady pro vypracování
Závěrečnou prací diplomantka dokládá schopnost provést kompletní restaurování malířských děl, a to konkrétně dvou maleb na textilních podložkách bez napínacích rámů ze soukromých sbírek:
-bez inv. čísla a jiného označení "Klesnutí pod křížem", olejomalba na textilní podložce dublovaná pomocí voskopryskyřičné směsi na lněné plátno bez napínacího rámu, nesignováno, autor neznámý, nedatováno, 18. století (?), 86 x 70 cm;
-bez inv. čísla a jiného označení "Hlava Krista" - fragment, olejová tempera lakovaná na textilní podložce bez napínacího rámu, nesignováno, autor neznámý, nedatováno, 19. století (?), 41 x 36 cm, včetně technologické kopie v měřítku 1 : 1;
-zaznamenání defektů barevných a podkladových vrstev pro atlas poškození identifikovaných na restaurovaných dílech.
Tato část magisterské diplomové práce zahrnuje veškeré restaurátorské činnosti na určených uměleckých dílech tj. pracovní postupy, spojené s průzkumem, konzervováním, očištěním povrchů a restaurováním původních maleb a kreseb i včetně příslušného technologického průzkumu jednotlivých děl, záznamu jejích stavů, dokumentování provedených zásahů a vyhotovení restaurátorské dokumentace ve smyslu pravidel, stanovených FR UP pro psaní diplomových prací.
Na dílech provede diplomantka restaurátorský průzkum podložek, techniky malby, přemaleb, případně lakových vrstev, dále pak zjištění stavu dochování děl, druhotných zásahů a rozbor poškození. Na základě restaurátorských a laboratorních průzkumů následně vypracuje detailní návrhy na restaurování, které budou schválené vedoucím práce a pověřenými zástupci majitelů děl. Na základě schválených návrhů provede diplomantka restaurování, kdy veškeré postupy budou průběžně konzultované a odsouhlasené vedoucím práce, oponentem a zástupci majitelů. Součástí diplomové magisterské práce bude vypracování zprávy podle závazných požadavků FR UPa v elektronické i tištěné podobě (ve dvou vyhotoveních) a restaurátorských dokumentací obou obrazů pro majitele v elektronické i tištěné podobě.
Jako experimentální část diplomové práce diplomantka provede zkoušky odstranitelnosti voskopryskyřičných dublovacích směsí, mapování charakteristik různých voskopryskyřičných směsí podle dobových variant, aplikovaných za stejných podmínek na fragmenty olejomaleb na textilních podložkách, a to i po umělém stárnutí zjištění soudržnosti exaktně měřitelným odtrhem, odolnosti vůči zvýšené teplotě a rozpouštědlům při jejich odstraňování ve spolupráci s Katedrou technologie FR UPa (Ing. J. Kmošek).
Rozsah grafických příloh:
Rozsah písemné zprávy:
Forma zpracování diplomové práce: tištěná
Seznam doporučené literatury
Slánský B., Techniky malby I. díl, Techniky restaurování II. díl.
Šimůnková E., Bayerová T., Pigmenty, Stop Praha, 1999;
Šimůnková E., Karhan J.,Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace, Stop Praha, 1993;
Kubička R., Zellinger J., Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství, ISBN 0-247-9046-7, Grada 2004;
Knut Nicolaus, The Restauration of Painting, Könemann, ISBN 3-89508-922;
R. V. Strub, Reclamshandbuch, Stuttgart 1984, překlad J. Josefík a P. Blattny;
Wolbers C. Richard, Čištění obrazů, vodní metody (?), Archetype Books 2000, Londýn;
Atd.
Seznam doporučené literatury
Slánský B., Techniky malby I. díl, Techniky restaurování II. díl.
Šimůnková E., Bayerová T., Pigmenty, Stop Praha, 1999;
Šimůnková E., Karhan J.,Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace, Stop Praha, 1993;
Kubička R., Zellinger J., Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství, ISBN 0-247-9046-7, Grada 2004;
Knut Nicolaus, The Restauration of Painting, Könemann, ISBN 3-89508-922;
R. V. Strub, Reclamshandbuch, Stuttgart 1984, překlad J. Josefík a P. Blattny;
Wolbers C. Richard, Čištění obrazů, vodní metody (?), Archetype Books 2000, Londýn;
Atd.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Při obhajobě studentka neodpověděla na většinu komisí položených otázek.