Informace o kvalifikační práci Restaurování polychromované sochy Panny Marie Lurdské
Vyhodnocení možností využití akrylátové disperze K9 pro barevné retuše kamene, exponovaných v podmínkách exteriéru.
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování polychromované sochy Panny Marie Lurdské; vyhodnocení možností využití akrylátové disperze K9 pro barevné retuše kamene exponovaných v podmínkách exteriéru
Hlavní téma v angličtině
Restoration of polychrome sculpture of Virgin Mary of Lourdes; the evaluation of the possibility of using an acrylic dispersion K9 for color retouching on sufrace of stone, mainly exposed in the exterior air conditions.
Název dle studenta
Restaurování polychromované sochy Panny Marie Lurdské
Vyhodnocení možností využití akrylátové disperze K9 pro barevné retuše kamene, exponovaných v podmínkách exteriéru.
Název dle studenta v angličtině
Restoration of polychrome sculpture of Virgin Mary of Lourdes; the evaluation of the possibility of using an acrylic dispersion K9 for color retouching on sufrace of stone, mainly exposed in the exterior air conditions.
Diplomová práce obsahuje praktickou a teoretickou část. Praktická část se věnuje komplexnímu restaurátorskému zásahu na kamenné polychromované soše Panny Marie Lurdské z obce Janov. Tato část, psaná jako restaurátorská dokumentace, se zaměřuje na základní popis památky, její stav a historii. Další kapitoly jsou věnovány důkladnému průzkumu památky, koncepci restaurování a samotnému restaurátorskému zásahu s doloženou grafickou a fotografickou dokumentací. Teoretická část, rozdělena na dvě samostatné části, se zabývá řešením otázky barevných retuší provedených akrylátovou disperzí K9 na kameni exponovaném v exteriérových podmínkách. Úvodní část teoretické diplomové práce dokumentuje díla, která byla restaurována v uplynulých letech a jejichž součástí bylo provedení barevné retuše pojené právě touto akrylátovou disperzí. Druhá část se zabývá experimentálním testováním samotné akrylátové disperze K9 pro účely barevné retuše na jemnozrnném pískovci.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devided into the practical and the theoretical part. The practical part is devoted to a complex restauration intervention on the stone statue of the Virgin Mary of Lourdes made of sandstone from the village of Janov. This part is concieved as a documentation of process of restoration focused on the basic description of the monument, its condition and history. The following chapters contain thorough survey of the statue, the concept of restoration intervention, restoration methods and single steps of conservation and restoration with graphical and photogaphic documentation. The theoretical part, divided into two separated parts, discuss color retouching made of acrylic dispersion K9 on a stone surface exposed in exterior air conditions. The introductory part of the theoretical thesis documents another statues or monuments, which were restored in recent years and whose part was to use acrylic dispersion K9 for colour retouching on the surface of fine-grained sanstone.
Klíčová slova
restaurování, polychromie, Panna Marie Lurdská, pískovec, retuš, akrylátová disperze, akrylátová disperze K9
Klíčová slova v angličtině
restoration, polychromy, Virgin Mary of Lourdes, sandstone, retouch, acrylic dispersion, acrylic dispersion K9
Rozsah průvodní práce
159 s
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce obsahuje praktickou a teoretickou část. Praktická část se věnuje komplexnímu restaurátorskému zásahu na kamenné polychromované soše Panny Marie Lurdské z obce Janov. Tato část, psaná jako restaurátorská dokumentace, se zaměřuje na základní popis památky, její stav a historii. Další kapitoly jsou věnovány důkladnému průzkumu památky, koncepci restaurování a samotnému restaurátorskému zásahu s doloženou grafickou a fotografickou dokumentací. Teoretická část, rozdělena na dvě samostatné části, se zabývá řešením otázky barevných retuší provedených akrylátovou disperzí K9 na kameni exponovaném v exteriérových podmínkách. Úvodní část teoretické diplomové práce dokumentuje díla, která byla restaurována v uplynulých letech a jejichž součástí bylo provedení barevné retuše pojené právě touto akrylátovou disperzí. Druhá část se zabývá experimentálním testováním samotné akrylátové disperze K9 pro účely barevné retuše na jemnozrnném pískovci.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devided into the practical and the theoretical part. The practical part is devoted to a complex restauration intervention on the stone statue of the Virgin Mary of Lourdes made of sandstone from the village of Janov. This part is concieved as a documentation of process of restoration focused on the basic description of the monument, its condition and history. The following chapters contain thorough survey of the statue, the concept of restoration intervention, restoration methods and single steps of conservation and restoration with graphical and photogaphic documentation. The theoretical part, divided into two separated parts, discuss color retouching made of acrylic dispersion K9 on a stone surface exposed in exterior air conditions. The introductory part of the theoretical thesis documents another statues or monuments, which were restored in recent years and whose part was to use acrylic dispersion K9 for colour retouching on the surface of fine-grained sanstone.
Klíčová slova
restaurování, polychromie, Panna Marie Lurdská, pískovec, retuš, akrylátová disperze, akrylátová disperze K9
Klíčová slova v angličtině
restoration, polychromy, Virgin Mary of Lourdes, sandstone, retouch, acrylic dispersion, acrylic dispersion K9
Zásady pro vypracování
Praktická část práce představuje restaurátorský zásah na polychromované kamenné soše Panny Marie Lurdské z obce Janov u Litomyšle, vytvořené pravděpodobně v 19. století. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah, včetně zpracování a vyhodnocení výsledků restaurátorského průzkumu, na jejichž základě bude vypracována koncepce vlastního restaurování. Všechny postupy budou průběžně dokumentovány podle standardů pro restaurátorské dokumentace.
Teoretická část práce, která navazuje na část praktickou, se bude zabývat vyhodnocením vlastností, stabilitou a využitím akrylátové disperze K9 pro barevné retuše, aplikované na kameni exponovaném v podmínkách exteriéru.
Práce budou průběžně konzultovány s vedoucím práce a konzultanty, a budou probíhat pod dohledem pedagogů restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek.
Zásady pro vypracování
Praktická část práce představuje restaurátorský zásah na polychromované kamenné soše Panny Marie Lurdské z obce Janov u Litomyšle, vytvořené pravděpodobně v 19. století. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah, včetně zpracování a vyhodnocení výsledků restaurátorského průzkumu, na jejichž základě bude vypracována koncepce vlastního restaurování. Všechny postupy budou průběžně dokumentovány podle standardů pro restaurátorské dokumentace.
Teoretická část práce, která navazuje na část praktickou, se bude zabývat vyhodnocením vlastností, stabilitou a využitím akrylátové disperze K9 pro barevné retuše, aplikované na kameni exponovaném v podmínkách exteriéru.
Práce budou průběžně konzultovány s vedoucím práce a konzultanty, a budou probíhat pod dohledem pedagogů restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
Amoroso, G., Fassina, V., Stone decay and Conservation Atmospheric Pollution, Cleaning, Consolidation and Protection Amasterdam, Elsevier Science Publishers B. V., 1983.
Brandi C., Teorie restaurování, Tichá Byzanc, Kutná Hora, 2000.
Kubička, R. Zelinger J., Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování, Grada, Praha, 2004.
Kotlík, P. a kol., Stavební materiály historických objektů, Skripta VŠCHT, 1999.
Kopecká, I. Nejedlý, V., Průzkum historických materiálů., Grada, Praha, 2005.
Koller, M., Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, in: maltechnik Restauro 85 /1979), s. 14-40 (přeloženo v rámci projektu DPC).
Mora L. Mora P., Conservation of wall paintings, London; Boston: Butterworths, 1984.
Price C., Doehne E., Stone conservation. The Getty Conservation Institute, Los Angeles, 2010,
Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken I, II, Philipp Reclam, Stuttgart, 2002.
Šimůnková E. Bayerová T., Pigmenty, STOP, Praha, 1999.
Vaněček I., Nástěnné malby, Praha: Společnost pro technologie ochrany památek, 2000.
Vi?as, S., M., Současná teorie konzervování, Univerzita Pardubice, 2015.
Zelinger a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Academia, Praha, 1987.
Nejedlý, V., K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516.
Štulc, J., Suchomel M., Maxová I., Péče o kamenné sochařské a stavební památky, SÚPP, Praha 1998.
Suchomel, M., Záchrana kamenných soch. Díl 1. a 2, / Praha: Státní ústav památkové péče a ochrany přírody, 1988, 1990.
Péče o architektonické dědictví I. II. III, kolektiv autorů, IDEA Servis, Praha 2008.
Riegl, A., Moderní památková péče (překlad Ivo HLOBIL, Tomáš HLOBIL), NPÚ, 2003 Dvojjazyčné vydání Č/N.
Wagner, V., Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana, NPÚ, Praha 2005.
Dvořák, M., Katechismus památkové péče, NPÚ, Praha 2004.
Hradilová, J., Hradil, D., Neinvazivní průzkum malířských výtvarných děl radiografickými a rentgen-fluorescenčními metodami, AVU, Praha 2015.
Eco, U., Jak napsat diplomovou práci, Votobia, Olomouc, 1997.
Filka, J., Metodika tvorby diplomové práce, Brno, 2002.
Slánský, B., Technika malby I Malířský a konzervační materiál, Paseka, Praha Litomyšl, 2003.
Slánský, B., Technika malby II Průzkum a restaurování obrazů, Paseka, Praha Litomyšl, 2003.
Spousta, V. a kol., Vádemékum autora odborné a vědecké práce, 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2001.
BROTÁNEK, Lukáš. Restaurování sochy sv. Jana Nepomuckého z České Rybné Restaurování stély s bustou Bakchantky z areálu zámku Konopiště Vlastnosti ochranných nátěrů na sochařských dílech z umělého kamene s cementovým pojivem. Diplomová práce. Univerzita Pardubice. Litomyšl, 2016.
ROLEČEK, Pavel. Komplexní restaurování polychromované sochy Panny Marie s Ježíškem ze sbírek Lapidária Národního muzea v Praze: příklady variant přístupů k rekonstrukcím polychromií na kopiích exteriérových sochařských děl a vlastní praktická realizace. Diplomová práce. Univerzita Pardubice. Litomyšl, 2014
TAUCHMANOVÁ, Renata. Restaurování polychromované sochy svatého Jana Nepomuckého z Národního muzea v Praze. Zkoumání možností fixace oddělených povrchových vrstev. Diplomová práce. Univerzita Pardubice. Litomyšl, 2016.
Seznam doporučené literatury
Amoroso, G., Fassina, V., Stone decay and Conservation Atmospheric Pollution, Cleaning, Consolidation and Protection Amasterdam, Elsevier Science Publishers B. V., 1983.
Brandi C., Teorie restaurování, Tichá Byzanc, Kutná Hora, 2000.
Kubička, R. Zelinger J., Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování, Grada, Praha, 2004.
Kotlík, P. a kol., Stavební materiály historických objektů, Skripta VŠCHT, 1999.
Kopecká, I. Nejedlý, V., Průzkum historických materiálů., Grada, Praha, 2005.
Koller, M., Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, in: maltechnik Restauro 85 /1979), s. 14-40 (přeloženo v rámci projektu DPC).
Mora L. Mora P., Conservation of wall paintings, London; Boston: Butterworths, 1984.
Price C., Doehne E., Stone conservation. The Getty Conservation Institute, Los Angeles, 2010,
Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken I, II, Philipp Reclam, Stuttgart, 2002.
Šimůnková E. Bayerová T., Pigmenty, STOP, Praha, 1999.
Vaněček I., Nástěnné malby, Praha: Společnost pro technologie ochrany památek, 2000.
Vi?as, S., M., Současná teorie konzervování, Univerzita Pardubice, 2015.
Zelinger a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Academia, Praha, 1987.
Nejedlý, V., K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516.
Štulc, J., Suchomel M., Maxová I., Péče o kamenné sochařské a stavební památky, SÚPP, Praha 1998.
Suchomel, M., Záchrana kamenných soch. Díl 1. a 2, / Praha: Státní ústav památkové péče a ochrany přírody, 1988, 1990.
Péče o architektonické dědictví I. II. III, kolektiv autorů, IDEA Servis, Praha 2008.
Riegl, A., Moderní památková péče (překlad Ivo HLOBIL, Tomáš HLOBIL), NPÚ, 2003 Dvojjazyčné vydání Č/N.
Wagner, V., Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana, NPÚ, Praha 2005.
Dvořák, M., Katechismus památkové péče, NPÚ, Praha 2004.
Hradilová, J., Hradil, D., Neinvazivní průzkum malířských výtvarných děl radiografickými a rentgen-fluorescenčními metodami, AVU, Praha 2015.
Eco, U., Jak napsat diplomovou práci, Votobia, Olomouc, 1997.
Filka, J., Metodika tvorby diplomové práce, Brno, 2002.
Slánský, B., Technika malby I Malířský a konzervační materiál, Paseka, Praha Litomyšl, 2003.
Slánský, B., Technika malby II Průzkum a restaurování obrazů, Paseka, Praha Litomyšl, 2003.
Spousta, V. a kol., Vádemékum autora odborné a vědecké práce, 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2001.
BROTÁNEK, Lukáš. Restaurování sochy sv. Jana Nepomuckého z České Rybné Restaurování stély s bustou Bakchantky z areálu zámku Konopiště Vlastnosti ochranných nátěrů na sochařských dílech z umělého kamene s cementovým pojivem. Diplomová práce. Univerzita Pardubice. Litomyšl, 2016.
ROLEČEK, Pavel. Komplexní restaurování polychromované sochy Panny Marie s Ježíškem ze sbírek Lapidária Národního muzea v Praze: příklady variant přístupů k rekonstrukcím polychromií na kopiích exteriérových sochařských děl a vlastní praktická realizace. Diplomová práce. Univerzita Pardubice. Litomyšl, 2014
TAUCHMANOVÁ, Renata. Restaurování polychromované sochy svatého Jana Nepomuckého z Národního muzea v Praze. Zkoumání možností fixace oddělených povrchových vrstev. Diplomová práce. Univerzita Pardubice. Litomyšl, 2016.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V první části obhajoby byl vytvořen prostor k prezentaci diplomové práce, následně byla diplomantka stručně seznámena se stanoviskem vedoucího práce a s oponentským posudkem. Poté byla možnost se vyjádřit k dílčím výhradám oponentky a následovaly dotazy ze strany členů komise. Po vyčerpání tématu diplomové práce následovaly otázky tří předem stanovených okruhů s hodnocením jednotlivých odpovědí ze strany dotazujících. Po opuštění místnosti ze strany diplomantky proběhla diskuse a návrh závěrečného hodnocení, jenž byl potvrzen ze strany všech přítomných.