Praktická část této práce se zabývá restaurováním nástěnné malby s motivem sv.
Václava na fasádě městského muzea v Nové Pace. Jedná se o malbu z roku 1896, autorem
konceptu malby je Stanislav Sucharda. Na malbě byl proveden průzkum invazivními i
neinvazivními restaurátorskými metodami, na základě jeho výsledků byla malba
restaurována. Hlavním problémem, který bylo nutné řešit při restaurování, byla
nesoudržnost omítky a množství dutin lokalizovaných zejména v okolí tmelů. Dalším bodem
byla rozsáhlá rekonstrukce barevné vrstvy malby.
Teoretická část se zabývá neinvazivním průzkumem polí 5 a 6 na Emauzském cyklu.
Jde o cyklus gotických nástěnných maleb v klášteře Na Slovanech v Praze, malby pocházejí
z doby Karla IV. Předmětem průzkumu byla historie maleb, předchozí restaurátorské
zásahy, původní technika a současný stav. Pro průzkum byly použity pouze neinvazivní
metody. Průzkum byl proveden in situ, dále byly shromážděny archivní materiály, pomocí
kterých byl zrekonstruován vývoj maleb ve 20. století.
Anotace v angličtině
The practical part of this work deals with restoration of figural wall painting "sv.
Václav", which is on a facade of the Museum building in Nová Paka. This painting was
created in 1896, author of the concept is Stanislav Sucharda. Firt the survey was carried out,
there were used both invasive and non-invasive methods. Then the restoration folowed. The
main problém which autor had to deal with was a bad cohesion of the plaster and cavities in
spots where the contact between original and old fillings was. Another big part of work was
a reconstruction of the painting.
Theoretical part deals with non-invasive survey of two wall painting sections (No. 5 and
6) in the Emaus monastery in Prague. It is a serie of gothic mural paintings, which were
painted in the time of Charles IV. The survey was concerned with history of these parts,
former restoration works, the original tecnique and current condition. There were only noninvasive
methods used. The research was in situ carried out, then the archival materials were
collected. Finally the evolution of this paintings was described.
Klíčová slova
restaurování, nástěnná malba, průzkum, Stanislav Sucharda, Emauzský cyklus
Klíčová slova v angličtině
restoration, wall painting, survey, Stanislav Sucharda, Emaus monastery in Prague
Rozsah průvodní práce
157, 157, 14, 8, 9
Jazyk
CZ
Anotace
Praktická část této práce se zabývá restaurováním nástěnné malby s motivem sv.
Václava na fasádě městského muzea v Nové Pace. Jedná se o malbu z roku 1896, autorem
konceptu malby je Stanislav Sucharda. Na malbě byl proveden průzkum invazivními i
neinvazivními restaurátorskými metodami, na základě jeho výsledků byla malba
restaurována. Hlavním problémem, který bylo nutné řešit při restaurování, byla
nesoudržnost omítky a množství dutin lokalizovaných zejména v okolí tmelů. Dalším bodem
byla rozsáhlá rekonstrukce barevné vrstvy malby.
Teoretická část se zabývá neinvazivním průzkumem polí 5 a 6 na Emauzském cyklu.
Jde o cyklus gotických nástěnných maleb v klášteře Na Slovanech v Praze, malby pocházejí
z doby Karla IV. Předmětem průzkumu byla historie maleb, předchozí restaurátorské
zásahy, původní technika a současný stav. Pro průzkum byly použity pouze neinvazivní
metody. Průzkum byl proveden in situ, dále byly shromážděny archivní materiály, pomocí
kterých byl zrekonstruován vývoj maleb ve 20. století.
Anotace v angličtině
The practical part of this work deals with restoration of figural wall painting "sv.
Václav", which is on a facade of the Museum building in Nová Paka. This painting was
created in 1896, author of the concept is Stanislav Sucharda. Firt the survey was carried out,
there were used both invasive and non-invasive methods. Then the restoration folowed. The
main problém which autor had to deal with was a bad cohesion of the plaster and cavities in
spots where the contact between original and old fillings was. Another big part of work was
a reconstruction of the painting.
Theoretical part deals with non-invasive survey of two wall painting sections (No. 5 and
6) in the Emaus monastery in Prague. It is a serie of gothic mural paintings, which were
painted in the time of Charles IV. The survey was concerned with history of these parts,
former restoration works, the original tecnique and current condition. There were only noninvasive
methods used. The research was in situ carried out, then the archival materials were
collected. Finally the evolution of this paintings was described.
Klíčová slova
restaurování, nástěnná malba, průzkum, Stanislav Sucharda, Emauzský cyklus
Klíčová slova v angličtině
restoration, wall painting, survey, Stanislav Sucharda, Emaus monastery in Prague
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je prací, ve které student dokládá, že je schopen samostatně a tvůrčím způsobem provést komplexní restaurátorský zásah a zároveň teoreticky prostudovat, invenčně a samostatně řešit dané teoretické téma. Anežce Beranové byl přidělen úsek nástěnné malby na levé straně fasády s námětem "Sv. Václav" (cca 4 m2).
Na tomto úseku má diplomantka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený na originální techniku malby, historický vývoj díla a na rozbor poškození a jeho příčin. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako laboratorní průzkumy. Následně vypracuje návrh na restaurování, který bude schválen vedoucím práce. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i s oponentem, zástupcem investora a se zástupci ústředního pracoviště NPÚ.
Nedílnou součástí diplomové práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby.
Jako teoretickou část práce diplomantka vypracuje pojednání s názvem "Neinvazivní průzkum dvou polí tzv. Emauzského cyklu (pole č. 5 a 6)".
Diplomantka nejprve shromáždí potřebnou literaturu k tématu a shromáždí informace obecně týkající se historie kláštera, koncepce a ikonografie cyklu. Následně se zaměří na archivní dokumenty týkající se restaurátorských zásahů 20. století, zejména na dvou vybraných polích. V rámci průzkumu v terénu zpracuje diplomantka získané informace o původní technice, stavu a historickém vývoji maleb. Zjištěné informace z archívu propojí s výsledky průzkumu v terénu. Na závěr diplomantka kriticky zhodnotí dosavadní restaurátorské přístupy k jednotlivým polím - jak z hlediska technologického, tak z hlediska etického. Cílem práce je pak připravit vzorový postup pro průzkumy, které by měly být provedeny na jednotlivých polích, než bude přistoupeno k jejich restaurování.
Po formální stránce dodrží diplomantka pravidla psaní diplomových prací, stanovená na FR UPa.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je prací, ve které student dokládá, že je schopen samostatně a tvůrčím způsobem provést komplexní restaurátorský zásah a zároveň teoreticky prostudovat, invenčně a samostatně řešit dané teoretické téma. Anežce Beranové byl přidělen úsek nástěnné malby na levé straně fasády s námětem "Sv. Václav" (cca 4 m2).
Na tomto úseku má diplomantka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený na originální techniku malby, historický vývoj díla a na rozbor poškození a jeho příčin. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako laboratorní průzkumy. Následně vypracuje návrh na restaurování, který bude schválen vedoucím práce. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i s oponentem, zástupcem investora a se zástupci ústředního pracoviště NPÚ.
Nedílnou součástí diplomové práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby.
Jako teoretickou část práce diplomantka vypracuje pojednání s názvem "Neinvazivní průzkum dvou polí tzv. Emauzského cyklu (pole č. 5 a 6)".
Diplomantka nejprve shromáždí potřebnou literaturu k tématu a shromáždí informace obecně týkající se historie kláštera, koncepce a ikonografie cyklu. Následně se zaměří na archivní dokumenty týkající se restaurátorských zásahů 20. století, zejména na dvou vybraných polích. V rámci průzkumu v terénu zpracuje diplomantka získané informace o původní technice, stavu a historickém vývoji maleb. Zjištěné informace z archívu propojí s výsledky průzkumu v terénu. Na závěr diplomantka kriticky zhodnotí dosavadní restaurátorské přístupy k jednotlivým polím - jak z hlediska technologického, tak z hlediska etického. Cílem práce je pak připravit vzorový postup pro průzkumy, které by měly být provedeny na jednotlivých polích, než bude přistoupeno k jejich restaurování.
Po formální stránce dodrží diplomantka pravidla psaní diplomových prací, stanovená na FR UPa.
Seznam doporučené literatury
BENEŠOVSKÁ, Klára; KUBÍNOVÁ, Kateřina. Emauzy: Benediktinský klášter Na Slovanech v srdci Prahy. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1533-4.
KUBÍNOVÁ, Kateřina. Emauzský cyklus. Praha: Artefactum, 2012. ISBN 978-80-86890-36-4.
MORA, Paolo; MORA, Laura; PHILIPPOT, Paul. Conservation of Wall Paintings. London: ICCROM, 1984. ISBN 0-408-10812-6.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby I a II. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-610-x.
VANĚČEK, Ivan. Nástěnné malby. Praha: STOP, 2000. ISBN 80-902668-3-5.
ZELINGER, Jiří; kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha: Academia, 1987.
HOŠEK, Jiří; MUK, Jan. Omítky historických staveb. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-23349-x.
Seznam doporučené literatury
BENEŠOVSKÁ, Klára; KUBÍNOVÁ, Kateřina. Emauzy: Benediktinský klášter Na Slovanech v srdci Prahy. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1533-4.
KUBÍNOVÁ, Kateřina. Emauzský cyklus. Praha: Artefactum, 2012. ISBN 978-80-86890-36-4.
MORA, Paolo; MORA, Laura; PHILIPPOT, Paul. Conservation of Wall Paintings. London: ICCROM, 1984. ISBN 0-408-10812-6.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby I a II. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-610-x.
VANĚČEK, Ivan. Nástěnné malby. Praha: STOP, 2000. ISBN 80-902668-3-5.
ZELINGER, Jiří; kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha: Academia, 1987.
HOŠEK, Jiří; MUK, Jan. Omítky historických staveb. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-23349-x.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V první části obhajoby byl vytvořen prostor k prezentaci diplomové práce, následně byla diplomantka stručně seznámena se stanoviskem vedoucího práce a s oponentským posudkem. Poté byla možnost se vyjádřit k dílčím výhradám oponentky a následovaly dotazy ze strany členů komise. Po vyčerpání tématu diplomové práce následovaly otázky tří předem stanovených okruhů s hodnocením jednotlivých odpovědí ze strany dotazujících. Po opuštění místnosti ze strany diplomantky proběhla diskuse, v níž byla zvažována oprávněnost hodnocení vedoucího B, přičemž oponent navrhoval A a celkové hodnocení odpovědí na kladené otázky bylo rovněž A. V rámci diskuse byla též zmíněna kvalita teoretické práce a její hlubší záběr. Komise se proto přiklonila k hodnocení oponenta A a celkovému dojmu z kompetentních reakcí na dotazy a celkové hodnocení A bylo potvrzeno ze strany všech přítomných.