- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování sochy Jana Nepomuckého z Roškopova a zkoumání možnosti fixace oddělených povrchových vrstev skulptury.
Povrchové úpravy kamenných soch, obecná úvaha nad minulými a současnými přístupy jejich restaurování, s uvedením konkrétních příkladů z blízkého okolí Roškopova.
Hlavní téma v angličtině
Restoration of the statue of Jan Nepomucky from Roškopov and exploration of the possibility of fixing separate sculpture layers.
Surface treatment of stone statues, general reflection on past and current approaches to their restoration, with specific examples from the nearby surroundings of Roškopov.
Název dle studenta
Restaurování sochy Sv. Jana Nepomuckého se dvěma anděly z kaple v Roškopově u Staré Paky
Název dle studenta v angličtině
Restoration of a group of sculptures of St. Jan Nepomucký with two angels located in a chappel of Roškopov near Stará Paka
Tato diplomová práce se v úvodu zabývá restaurováním barokního sousoší Sv. Jana Nepomuckého se dvěma anděly z kaple v Roškopově u Staré Paky. Zahrnuje samostatné a komplexní zpracování restaurátorského průzkumu, návrhu na restaurování a restaurátorský zásah včetně jeho dokumentace. Vlastní restaurátorské práce na objektu obsahují všechny standardní konzervační postupy, vyplývající ze zadání a stavu sochařského díla. V závěru praktické části práce, byla provedena rekonstrukce chybějících částí sousoší a retuš.
Druhá část diplomové práce se věnuje problematice fixace olejových nátěrů za použití adheziv Paraloid B72 a Acrylkleber 498 HV. Zejména se řeší jejich požití v exteriéru, nebo polo-exteriéru (otevřené Roškopovské kapli).
Poslední část práce je věnována povrchovým úpravám kamene, převážně výstavbě a smyslu provádění polychromie na kamenných sochách, vystavených vlivu prostředí v exteriéru a polemice nad minulými i současnými přístupy restaurátorských zásahů se zaměřením na příklady z praxe v české krajině, zejména v okolí Roškopova.
Anotace v angličtině
The main task of this master thesis is the restoration of a group of sculptures of Sv. Jan Nepomucký with two angels located in a chappel of Roškopov near Stará Paka. The practical part of the thesis consists of an individual, complex restoration research, proposal of sculptures restoration procedure and desription of the factual sculptures restoration including the corresponding theoretical documentation. The actual restoration works done on the sculpture object contains all the standard stone conservation practices, follows the original master thesis intention and considers the original sculpture object status. The sculpture missing parts have been reconstructed and inpainted as a last activity of the master thesis practical part.
The second part of the master thesis follows the problematique of fixation of oil coatings using the Paraloid B72 and Acrylkleber 498 HV adhesives specially focused on their exterior or half-exterior usage (in the chappel of Roškopov).
The last master thesis part is about stone surface finishing techniques. Mainly focused on stone sculptures polychromy layering, located in exterior and facing various weather impacts. It further polemizes about current and previous stone restoration approaches using practical examples of sculptures located in Czech country.
Tato diplomová práce se v úvodu zabývá restaurováním barokního sousoší Sv. Jana Nepomuckého se dvěma anděly z kaple v Roškopově u Staré Paky. Zahrnuje samostatné a komplexní zpracování restaurátorského průzkumu, návrhu na restaurování a restaurátorský zásah včetně jeho dokumentace. Vlastní restaurátorské práce na objektu obsahují všechny standardní konzervační postupy, vyplývající ze zadání a stavu sochařského díla. V závěru praktické části práce, byla provedena rekonstrukce chybějících částí sousoší a retuš.
Druhá část diplomové práce se věnuje problematice fixace olejových nátěrů za použití adheziv Paraloid B72 a Acrylkleber 498 HV. Zejména se řeší jejich požití v exteriéru, nebo polo-exteriéru (otevřené Roškopovské kapli).
Poslední část práce je věnována povrchovým úpravám kamene, převážně výstavbě a smyslu provádění polychromie na kamenných sochách, vystavených vlivu prostředí v exteriéru a polemice nad minulými i současnými přístupy restaurátorských zásahů se zaměřením na příklady z praxe v české krajině, zejména v okolí Roškopova.
Anotace v angličtině
The main task of this master thesis is the restoration of a group of sculptures of Sv. Jan Nepomucký with two angels located in a chappel of Roškopov near Stará Paka. The practical part of the thesis consists of an individual, complex restoration research, proposal of sculptures restoration procedure and desription of the factual sculptures restoration including the corresponding theoretical documentation. The actual restoration works done on the sculpture object contains all the standard stone conservation practices, follows the original master thesis intention and considers the original sculpture object status. The sculpture missing parts have been reconstructed and inpainted as a last activity of the master thesis practical part.
The second part of the master thesis follows the problematique of fixation of oil coatings using the Paraloid B72 and Acrylkleber 498 HV adhesives specially focused on their exterior or half-exterior usage (in the chappel of Roškopov).
The last master thesis part is about stone surface finishing techniques. Mainly focused on stone sculptures polychromy layering, located in exterior and facing various weather impacts. It further polemizes about current and previous stone restoration approaches using practical examples of sculptures located in Czech country.
Komplexní restaurátorský zásah na soše Jana Nepomuckého, teoretické pojednání o problematice barevné vrstvy povrchové úpravy na sochách umístěných v exteriéru.
Rozsah:
Praktická část se bude zabývat restaurátorským zásahem na soše sv. Jana Nepomuckého včetně dvou soch andílků a podstavce. Bude se jednat o samostatné řešení restaurátorského úkolu v plném rozsahu, od zpracování důkladného restaurátorského průzkumu, přes stanovení koncepce restaurování až po vlastní restaurování a zpracování závěrečné dokumentace. Praktická práce bude doplněna o teoretickou část, spočívající v rozšířeném průzkumu, vedoucímu ke stanovení vhodného zažehlovacího adheziva při výše zmíněném restaurátorském zákroku. Další část pak bude věnována povrchovým úpravám kamene, převážně výstavbě a smyslu provádění polychromie na kamenných sochách vystavených vlivu prostředí v exteriéru. Současně se v obecnější rovině vedených úvah studentka zamyslí nad minulými i současnými přístupy restaurátorských zásahů při restaurování polychromie kamenných soch a možnostmi jejich prezentace. V této souvislosti se zaměří na několik konkrétních příkladů soch umístěných v krajině s důrazem na okolí Roškopova. Práce budou průběžně konzultovány s vedoucím práce, konzultanty a vedoucím ateliéru. Použité postupy a technologie budou voleny na základě výsledků získaných při prováděných zkouškách.
Vedoucí práce: doc. Jaroslav J. Alt ak. mal.
Oponent: PhDr. Václav Paukrt, NPÚ, ú. o. p. Pardubice
Konzultanti z oboru chemické technologie: Ing. Petra Lesniaková, Ph.D.
Konzultanti z oboru historie umění: Mgr. Petr Horák, Ph.D.
Vedoucí ateliéru: Mgr. art. Jakub Ďoubal, PhD
Datum zadání práce: 15. 11. 2014
Termín odevzdání práce: srpen 2018
Zásady pro vypracování
Komplexní restaurátorský zásah na soše Jana Nepomuckého, teoretické pojednání o problematice barevné vrstvy povrchové úpravy na sochách umístěných v exteriéru.
Rozsah:
Praktická část se bude zabývat restaurátorským zásahem na soše sv. Jana Nepomuckého včetně dvou soch andílků a podstavce. Bude se jednat o samostatné řešení restaurátorského úkolu v plném rozsahu, od zpracování důkladného restaurátorského průzkumu, přes stanovení koncepce restaurování až po vlastní restaurování a zpracování závěrečné dokumentace. Praktická práce bude doplněna o teoretickou část, spočívající v rozšířeném průzkumu, vedoucímu ke stanovení vhodného zažehlovacího adheziva při výše zmíněném restaurátorském zákroku. Další část pak bude věnována povrchovým úpravám kamene, převážně výstavbě a smyslu provádění polychromie na kamenných sochách vystavených vlivu prostředí v exteriéru. Současně se v obecnější rovině vedených úvah studentka zamyslí nad minulými i současnými přístupy restaurátorských zásahů při restaurování polychromie kamenných soch a možnostmi jejich prezentace. V této souvislosti se zaměří na několik konkrétních příkladů soch umístěných v krajině s důrazem na okolí Roškopova. Práce budou průběžně konzultovány s vedoucím práce, konzultanty a vedoucím ateliéru. Použité postupy a technologie budou voleny na základě výsledků získaných při prováděných zkouškách.
Vedoucí práce: doc. Jaroslav J. Alt ak. mal.
Oponent: PhDr. Václav Paukrt, NPÚ, ú. o. p. Pardubice
Konzultanti z oboru chemické technologie: Ing. Petra Lesniaková, Ph.D.
Konzultanti z oboru historie umění: Mgr. Petr Horák, Ph.D.
Vedoucí ateliéru: Mgr. art. Jakub Ďoubal, PhD
Datum zadání práce: 15. 11. 2014
Termín odevzdání práce: srpen 2018
Seznam doporučené literatury
Základní literatura: ( v průběhu práce je možné seznam literatury doplnit )
Amoroso, Giovanni; Fassina, Vasco - Stone decay and Conservation Atmospheric Pollution, Cleaning, Consolidation and Protection Amasterdam, Elsevier Science Publishers B.V., 1983.
Slánský B., Technika malby. Praha, 2003.
Slánský B., Technika v malířské tvorbě (malířský a restaurátorský materiál). Praha, 1976.
Brandi C., Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
Kubička R. Zelinger J., Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování. Praha, 2004.
Kotlík P.a kol, Skripta - VŠCHT -., Stavební materiály historický
Knut N., The Restoration of Paintings. Köneman, 1999ch objektů
Kopecká, I.-Nejedlý, V., Průzkum historických materiálů., Grada 2005
Mora L. Mora P. Philippot, Conservation of wall paintings. London, 1984.
Price C., Doehne E. - Stone conservation, The Getty Conservation Institute, Los Angele, 2010,
Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken. Stuttgart, 1990.
Šimůnková E. Bayerová T., Pigmenty, Praha, 1999.
Vaněček I., Nástěnné malby. Praha, 2000.
Viňas S., M., Contemporary Theory of Conservation. Oxford, Elsevier Butterworth Heinemann, 2005; české vydání: Vi?as, S., M., Současná teorie konzervování,
Univerzita Pardubice, 2015.
Zelinger a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha, 1987.
Nejedlý, V.: K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516.
Barevné úpravy kamene památkových objektů, sborník přednášek z odborného semináře STOP, 2005.
Průzkum a restaurování barevné vrstvy, sborník přednášek z odborného semináře STOP, 2001.
Štulc J., Suchomel M., Maxová I.: Péče o kamenné sochařské a stavební památky, SÚPP, Praha 1998, 32 stran
Suchomel M., Záchrana kamenných soch. Díl 1. a 2. / Praha : Státní ústav památkové péče a
ochrany přírody, 1988. 1990
Péče o architektonické dědictví I. II. III, kolektiv autorů, IDEA Servis, Praha 2008
Riegl A, Ivo Hlobil: Moderní památková péče, překlad Ivo HLOBIL, Tomáš HLOBIL, NPÚ, 2003 Dvojjazyčné vydání Č/N
Eco U., Jak napsat diplomovou práci. Olomouc,Votobia, 1997.
Filka, J., Metodika tvorby diplomové práce. Brno, 2002.
Bayerová T. - Bayer K.: Přírodovědný průzkum povrchových úprav kamene a jeho vypovídací hodnota, 2004.
Spousta V. a kol., Vádemékum autora odborné a vědecké práce. Brno, 2001.
Sylabus - Organizační pokyny a formální úprava závěrečných prací na Fakultě restaurování
Polychrome Skulptur in Europa, Technologie Konservierung Restaurierung, Hochschule für Bildende Künste Dresden 1999.
Koller, M: Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, in: Maltechnik Restauro 85 (1979), s. 14-40.
Wagner, V.: Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana, Praha, 2005.
Henry, A. ed.: Stone Conservation, principles and Practice, Donhead Publishing Ltd. 2006. (Polychrome Stone by Christopher Weeks: s. 237-255).
Třesohlavá, M.: Problematika polychromie na kameni a její restaurování, Diplomová práce, Universita Pardubice 2010.
Seznam doporučené literatury
Základní literatura: ( v průběhu práce je možné seznam literatury doplnit )
Amoroso, Giovanni; Fassina, Vasco - Stone decay and Conservation Atmospheric Pollution, Cleaning, Consolidation and Protection Amasterdam, Elsevier Science Publishers B.V., 1983.
Slánský B., Technika malby. Praha, 2003.
Slánský B., Technika v malířské tvorbě (malířský a restaurátorský materiál). Praha, 1976.
Brandi C., Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
Kubička R. Zelinger J., Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování. Praha, 2004.
Kotlík P.a kol, Skripta - VŠCHT -., Stavební materiály historický
Knut N., The Restoration of Paintings. Köneman, 1999ch objektů
Kopecká, I.-Nejedlý, V., Průzkum historických materiálů., Grada 2005
Mora L. Mora P. Philippot, Conservation of wall paintings. London, 1984.
Price C., Doehne E. - Stone conservation, The Getty Conservation Institute, Los Angele, 2010,
Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken. Stuttgart, 1990.
Šimůnková E. Bayerová T., Pigmenty, Praha, 1999.
Vaněček I., Nástěnné malby. Praha, 2000.
Viňas S., M., Contemporary Theory of Conservation. Oxford, Elsevier Butterworth Heinemann, 2005; české vydání: Vi?as, S., M., Současná teorie konzervování,
Univerzita Pardubice, 2015.
Zelinger a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha, 1987.
Nejedlý, V.: K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516.
Barevné úpravy kamene památkových objektů, sborník přednášek z odborného semináře STOP, 2005.
Průzkum a restaurování barevné vrstvy, sborník přednášek z odborného semináře STOP, 2001.
Štulc J., Suchomel M., Maxová I.: Péče o kamenné sochařské a stavební památky, SÚPP, Praha 1998, 32 stran
Suchomel M., Záchrana kamenných soch. Díl 1. a 2. / Praha : Státní ústav památkové péče a
ochrany přírody, 1988. 1990
Péče o architektonické dědictví I. II. III, kolektiv autorů, IDEA Servis, Praha 2008
Riegl A, Ivo Hlobil: Moderní památková péče, překlad Ivo HLOBIL, Tomáš HLOBIL, NPÚ, 2003 Dvojjazyčné vydání Č/N
Eco U., Jak napsat diplomovou práci. Olomouc,Votobia, 1997.
Filka, J., Metodika tvorby diplomové práce. Brno, 2002.
Bayerová T. - Bayer K.: Přírodovědný průzkum povrchových úprav kamene a jeho vypovídací hodnota, 2004.
Spousta V. a kol., Vádemékum autora odborné a vědecké práce. Brno, 2001.
Sylabus - Organizační pokyny a formální úprava závěrečných prací na Fakultě restaurování
Polychrome Skulptur in Europa, Technologie Konservierung Restaurierung, Hochschule für Bildende Künste Dresden 1999.
Koller, M: Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, in: Maltechnik Restauro 85 (1979), s. 14-40.
Wagner, V.: Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana, Praha, 2005.
Henry, A. ed.: Stone Conservation, principles and Practice, Donhead Publishing Ltd. 2006. (Polychrome Stone by Christopher Weeks: s. 237-255).
Třesohlavá, M.: Problematika polychromie na kameni a její restaurování, Diplomová práce, Universita Pardubice 2010.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V první části obhajoby byl vytvořen prostor k prezentaci diplomové práce, následně byla diplomantka stručně seznámena se stanoviskem vedoucího práce a s oponentským posudkem. Poté byla možnost se vyjádřit k dílčím výhradám oponentky a následovaly dotazy ze strany členů komise. Po vyčerpání tématu diplomové práce následovaly otázky tří předem stanovených okruhů s hodnocením jednotlivých odpovědí ze strany dotazujících. Po opuštění místnosti ze strany diplomantky proběhla diskuse. Zásadním tématem diskuse byla skutečnost, že vedoucí práce doc. Alt navrhl ve svém posudku hodnocení F, a to zejména z důvodu velmi nevyrovnaného přístupu diplomantky ke studiu a nedostatečné komunikaci zejména v závěrečné fázi diplomové práce. Odpovědi na kladené otázky však vedly k celkovému hodnocení C, čímž byla opět aktualizována možnost celkového hodnocení v souladu s doporučením oponenta diplomové práce. Výsledkem bylo celkové hodnocení E, jež bylo potvrzeno ze strany všech přítomných.