Diplomová práce popisuje rizika, která souvisí s nízkou finanční gramotností obyvatel v České republice. Důsledky se projevují hlavně v souvislosti se zadlužeností osob a domácností při nesplácení úvěrů. Práce se zabývá i finanční gramotností v kontextu bankovních služeb
a existujících pojistných produktů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis describes risks connected with low financial literacy of the population
in the Czech Republic. The consequences are mainly related to the indebtedness of individuals and households in defaulting loans. The thesis also deals with financial literacy in the context of banking services and existing insurance products.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, úvěry, zadluženost, exekuce, hypoteční úvěr, insolvence, pojištění
Diplomová práce popisuje rizika, která souvisí s nízkou finanční gramotností obyvatel v České republice. Důsledky se projevují hlavně v souvislosti se zadlužeností osob a domácností při nesplácení úvěrů. Práce se zabývá i finanční gramotností v kontextu bankovních služeb
a existujících pojistných produktů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis describes risks connected with low financial literacy of the population
in the Czech Republic. The consequences are mainly related to the indebtedness of individuals and households in defaulting loans. The thesis also deals with financial literacy in the context of banking services and existing insurance products.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, úvěry, zadluženost, exekuce, hypoteční úvěr, insolvence, pojištění
Cíl práce: Popsat a kvantifikovat nejzávažnější důsledky nízké finanční gramotnosti obyvatel ČR, hlavně zadluženost a bankrot.
Osnova:
- Zadluženost rodin v ČR a Evropské unii.
- Finanční gramotnost v kontextu zadlužení českých domácností.
- Rizika zadlužení a možnosti jejich redukce.
- Finanční gramotnost v kontextu bankovních produktů.
- Finanční gramotnost v kontextu pojistných produktů.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Popsat a kvantifikovat nejzávažnější důsledky nízké finanční gramotnosti obyvatel ČR, hlavně zadluženost a bankrot.
Osnova:
- Zadluženost rodin v ČR a Evropské unii.
- Finanční gramotnost v kontextu zadlužení českých domácností.
- Rizika zadlužení a možnosti jejich redukce.
- Finanční gramotnost v kontextu bankovních produktů.
- Finanční gramotnost v kontextu pojistných produktů.
Seznam doporučené literatury
Měšec.cz, 2014. Finanční gramotnost v praxi [online]. Dostupné z: http://www.mesec.cz/specialy/financni-gramotnost/.
Měření finanční gramotnosti. Ministerstvo financí ČR [online]. Praha 1: Ministerstvo financí ČR, 2016. Dostupné z: https://www.psfv.cz/cs/pro-odborniky/mereni-urovne-financni-gramotnosti/2015/mereni-urovne-financni-gramotnosti-2784
OECD, 2013. PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy. OECD Publishing, 264 s. Dostupné z: doi:10.1787/9789264190511-en.
SMRČKA L., 2007. Osobní a rodinné finance. Professional Publishing. ISBN 978-80-8694-41-2.
SYROVÝ, P., TYL, T. Osobní finance: řízení financí pro každého. Praha: Grada, 2014. Finance (Grada). ISBN 978-80-247-4832-0.
ŠKVÁRA, M. Finanční gramotnost. 1. Praha, 2011. ISBN 978-80-904823-0-2.
TEPLÝ P. a kol., 2013. Navigátor bezpečného úvěru. Nakladatelství Karolinum, Praha. ISBN 978-80-246-2287-3
Seznam doporučené literatury
Měšec.cz, 2014. Finanční gramotnost v praxi [online]. Dostupné z: http://www.mesec.cz/specialy/financni-gramotnost/.
Měření finanční gramotnosti. Ministerstvo financí ČR [online]. Praha 1: Ministerstvo financí ČR, 2016. Dostupné z: https://www.psfv.cz/cs/pro-odborniky/mereni-urovne-financni-gramotnosti/2015/mereni-urovne-financni-gramotnosti-2784
OECD, 2013. PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy. OECD Publishing, 264 s. Dostupné z: doi:10.1787/9789264190511-en.
SMRČKA L., 2007. Osobní a rodinné finance. Professional Publishing. ISBN 978-80-8694-41-2.
SYROVÝ, P., TYL, T. Osobní finance: řízení financí pro každého. Praha: Grada, 2014. Finance (Grada). ISBN 978-80-247-4832-0.
ŠKVÁRA, M. Finanční gramotnost. 1. Praha, 2011. ISBN 978-80-904823-0-2.
TEPLÝ P. a kol., 2013. Navigátor bezpečného úvěru. Nakladatelství Karolinum, Praha. ISBN 978-80-246-2287-3
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi se závěry svě diplomové práce na téma Rizika nízké finanční gramotnosti obyvatel České republiky. Diplomová práce popisuje rizika, která souvisí s nízkou finanční gramotností obyvatel v České republice. Důsledky se projevují hlavně v souvislosti se zadlužeností osob a domácností při nesplácení úvěrů. Práce se zabývá i finanční gramotností v kontextu bankovních služeb a existujících pojistných produktů.
Rozprava:
Vedoucí práce:
1. Vysvětlete podrobněji obr. 16 na str. 37 a obr. 30 na str. 66. 2. Jaký dopad na zadlužení obyvatel podle Vašeho názoru může mít Covid 19?
Oponent práce:
Uveďte podrobněji, podle jakých parametrů vytváří společnost Člověk v tísni (ČvT) svůj index odpovědného úvěrování (s. 57 a n.). Jak obecně hodnotíte aktivity společnosti ČvT v této oblasti?