Diplomová práce se zabývá přípravou personálu v bezpečnostním systému ČR. Pozornost je věnována vojákům z povolání, policistům, profesionálním a dobrovolným hasičům. Práce analyzuje způsob jejich vzdělávání a rozvoj v konceptu přípravy jednotlivce. Ke vzájemné komparaci je použit kompetenční model v procesu celoživotního učení. Studiem koncepcí vzdělávání a přípravy personálu ozbrojených sil a bezpečnostních sborů bylo zjištěno, že příprava personálu se realizuje prostřednictvím rezortních škol (Armáda ČR, Policie ČR), ve spolupráci s veřejnými školami (Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR) a zejména pak všechny bezpečnostní složky disponují vlastním výcvikovým zařízením. Přestože všechny srovnávané složky své koncepce přípravy personálu mají založeny na konceptu celoživotního učení, liší se však odlišnou terminologií.
Anotace v angličtině
The master thesis focuses on the education and training of personnel in the security system of the Czech Republic. The attention has been paid to professional soldiers, police officers, professional and voluntary firefighters. The method of their education and career growth is analyzes. In order to compare it each other, a competency model in the process of lifelong learning has been employed. The study of training concept of the Czech Armed Forces, as well as Security Forces personnel proved that the training of the personnel is performed through departmental facilities (the Czech Armed Forces, the Police of the Czech Republic) in cooperation with public schools (the Police of the Czech Republic, the Fire Rescue Service of the Czech Republic). Besides, all forces have their own training centers. Although the Czech Armed forces, as well as Security forces applies the same training concept, lifelong learning, they differ the terminology describing the training process.
Klíčová slova
bezpečnostní sbory, bezpečnostní systém ČR, celoživotní učení, kompetence, ozbrojené síly, příprava personálu
Klíčová slova v angličtině
security forces, security system of the Czech republic, lifelong learning, competence, armed forces, training of personnel
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá přípravou personálu v bezpečnostním systému ČR. Pozornost je věnována vojákům z povolání, policistům, profesionálním a dobrovolným hasičům. Práce analyzuje způsob jejich vzdělávání a rozvoj v konceptu přípravy jednotlivce. Ke vzájemné komparaci je použit kompetenční model v procesu celoživotního učení. Studiem koncepcí vzdělávání a přípravy personálu ozbrojených sil a bezpečnostních sborů bylo zjištěno, že příprava personálu se realizuje prostřednictvím rezortních škol (Armáda ČR, Policie ČR), ve spolupráci s veřejnými školami (Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR) a zejména pak všechny bezpečnostní složky disponují vlastním výcvikovým zařízením. Přestože všechny srovnávané složky své koncepce přípravy personálu mají založeny na konceptu celoživotního učení, liší se však odlišnou terminologií.
Anotace v angličtině
The master thesis focuses on the education and training of personnel in the security system of the Czech Republic. The attention has been paid to professional soldiers, police officers, professional and voluntary firefighters. The method of their education and career growth is analyzes. In order to compare it each other, a competency model in the process of lifelong learning has been employed. The study of training concept of the Czech Armed Forces, as well as Security Forces personnel proved that the training of the personnel is performed through departmental facilities (the Czech Armed Forces, the Police of the Czech Republic) in cooperation with public schools (the Police of the Czech Republic, the Fire Rescue Service of the Czech Republic). Besides, all forces have their own training centers. Although the Czech Armed forces, as well as Security forces applies the same training concept, lifelong learning, they differ the terminology describing the training process.
Klíčová slova
bezpečnostní sbory, bezpečnostní systém ČR, celoživotní učení, kompetence, ozbrojené síly, příprava personálu
Klíčová slova v angličtině
security forces, security system of the Czech republic, lifelong learning, competence, armed forces, training of personnel
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je formou komparativní studie analyzovat formy, způsoby a institucionální organizaci přípravy personálu složek ozbrojených sil, bezpečnostních sborů a dobrovolnických organizací angažovaných v integrovaném záchranném systému v ČR.
Osnova:
- Rešerše odborné literatury a dalších pramenů.
- Bezpečnostní sbory a ozbrojené síly České republiky, dobrovolnické organizace v IZS.
- Zpracování komparativní studie.
- Formulace závěrů a návrhů.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je formou komparativní studie analyzovat formy, způsoby a institucionální organizaci přípravy personálu složek ozbrojených sil, bezpečnostních sborů a dobrovolnických organizací angažovaných v integrovaném záchranném systému v ČR.
Osnova:
- Rešerše odborné literatury a dalších pramenů.
- Bezpečnostní sbory a ozbrojené síly České republiky, dobrovolnické organizace v IZS.
- Zpracování komparativní studie.
- Formulace závěrů a návrhů.
Seznam doporučené literatury
BALABÁN, M., PERNICA, B. Bezpečnostní systém ČR: problémy a výzvy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2015. 310 s. ISBN 978-80-246-3150-9.
DESSLER, G. Human resource management. 9th ed. Upper Saddle River: Pearson Education, 2003. 558 s. ISBN 0-13-045265-3.
MATES, P., ŠKODA, J., VAVERA, F. Veřejné sbory. Praha: Wolters Kluwer, ČR, 2011. 384 s. ISBN 978-80-7357-604-2.
NATO. Recruiting and retention of military personnel. Neuilly-sur-Seine Cedex, France: North Atlantic Treaty Organization, Research and Technology Organization, 2007. 516 s. ISBN 978-928-3700-623.
TOMEK, P., NOVÝ, K. Služební poměr příslušníků bezpečnostních sborů. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. 403 s. ISBN 80-868-9871-7.
VILÁŠEK, J., FIALA, M., VONDRÁŠEK, D. Integrovaný záchranný systém ČR na počátku 21. století. Praha: Karolinum, 2014. 189 s. ISBN 978-80-246-2477-8.
Seznam doporučené literatury
BALABÁN, M., PERNICA, B. Bezpečnostní systém ČR: problémy a výzvy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2015. 310 s. ISBN 978-80-246-3150-9.
DESSLER, G. Human resource management. 9th ed. Upper Saddle River: Pearson Education, 2003. 558 s. ISBN 0-13-045265-3.
MATES, P., ŠKODA, J., VAVERA, F. Veřejné sbory. Praha: Wolters Kluwer, ČR, 2011. 384 s. ISBN 978-80-7357-604-2.
NATO. Recruiting and retention of military personnel. Neuilly-sur-Seine Cedex, France: North Atlantic Treaty Organization, Research and Technology Organization, 2007. 516 s. ISBN 978-928-3700-623.
TOMEK, P., NOVÝ, K. Služební poměr příslušníků bezpečnostních sborů. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. 403 s. ISBN 80-868-9871-7.
VILÁŠEK, J., FIALA, M., VONDRÁŠEK, D. Integrovaný záchranný systém ČR na počátku 21. století. Praha: Karolinum, 2014. 189 s. ISBN 978-80-246-2477-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V rámci obhajoby studentka komisi představila svoji diplomovou práci na téma Příprava personálu v bezpečnostním systému ČR. Cílem práce bylo formou komparativní studie analyzovat formy, způsoby a institucionální organizaci přípravy složek ozbrojených sil, bezpečnostních sborů a dobrovolnických organizací angažovaných v integrovaném záchranném systému ČR. Dále studentka reagovala na otázky vedoucího práce:
1. Proč by měla být dle Vás sjednocena terminologie složek bezpečnostního systému? 2. V čem se liší schopnosti požární ochrany ČR a obrany ČR, pokud jde o pojetí těchto systémů jako sumativní a celostní? Studentka otázku zodpověděla. Vedoucí práce byl s odpovědí studentky spokojený.
Dále studentka odpověděla na otázku oponenta:
V čem, dle Vašeho názoru, spočívá rozdíl v pojmu velitel/velení a lídr/lídršip. Studentka otázku zodpověděla. V rámci rozpravy k diplomové práci byly položeny tyto otázky: Uveďte některé neziskové organizace, které spolupracují v rámci bezpečnostního systému ČR? Které ministerstvo by podle Vás mělo organizovat případné integrované vzdělávání pro složky bezpečnostního systému? Studentka otázky zodpověděla.