Bakalářská práce se zabývá tím, jak předškolní klub pomáhá rodinám v tom, aby samy dokázaly řešit své problémy v různých oblastech. Popisuje představy rodičů a pracovníků klubu o dětství a vzdělávání. Práce se inspiruje teoriemi antropologie dětství a sociálního vyloučení. Veškeré poznatky byly získány terénním výzkumem v organizaci provozující předškolní klub pomocí zúčastněného pozorování a rozhovorů s pracovníky klubu a s rodiči navštěvujícími klub.
Anotace v angličtině
This BA thesis is focused on how pre-school club helps families to solve problems on their own in different areas. It describes concepts that parents and workers of the club have about childhood and education. The work is inspired by theories of anthropology of childhood and social exclusion. All the findings were acquired through fieldwork in the organization providing the pre-school club through participant observation and interviews with workers of the club and parents visiting the club.
Klíčová slova
Dětství, vzdělávání, předškolní klub, sociální problémy
Klíčová slova v angličtině
Childhood, education, pre-school club, social issues
Rozsah průvodní práce
54 s. (76 747 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tím, jak předškolní klub pomáhá rodinám v tom, aby samy dokázaly řešit své problémy v různých oblastech. Popisuje představy rodičů a pracovníků klubu o dětství a vzdělávání. Práce se inspiruje teoriemi antropologie dětství a sociálního vyloučení. Veškeré poznatky byly získány terénním výzkumem v organizaci provozující předškolní klub pomocí zúčastněného pozorování a rozhovorů s pracovníky klubu a s rodiči navštěvujícími klub.
Anotace v angličtině
This BA thesis is focused on how pre-school club helps families to solve problems on their own in different areas. It describes concepts that parents and workers of the club have about childhood and education. The work is inspired by theories of anthropology of childhood and social exclusion. All the findings were acquired through fieldwork in the organization providing the pre-school club through participant observation and interviews with workers of the club and parents visiting the club.
Klíčová slova
Dětství, vzdělávání, předškolní klub, sociální problémy
Klíčová slova v angličtině
Childhood, education, pre-school club, social issues
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat programem, který se snaží zapojit rodiče a děti předškolního věku zejména ze sociálně znevýhodněného prostředí do vzdělávacího systému. Může se jednat o rodiny, které jsou ohrožené stigmatizací nebo sociálním vyloučením. Text se bude zaměřovat nejen na důležitost a funkci rodiny, ale také na sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a obecně na schopnost programu zaměřeného na předškolní děti přispět ke zlepšení situace rodiny. Všímat si bude konstrukcí dětství z pozice instituce i rodin. Práce bude postavena na vlastním kvalitativním terénním výzkumu s účastníky programu a pracovníky instituce. Hlavní metodou bude zúčastněné pozorování a interview. Práce bude vycházet z antropologie dětství a z antropologických výzkumů instituce a sociální práce.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat programem, který se snaží zapojit rodiče a děti předškolního věku zejména ze sociálně znevýhodněného prostředí do vzdělávacího systému. Může se jednat o rodiny, které jsou ohrožené stigmatizací nebo sociálním vyloučením. Text se bude zaměřovat nejen na důležitost a funkci rodiny, ale také na sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a obecně na schopnost programu zaměřeného na předškolní děti přispět ke zlepšení situace rodiny. Všímat si bude konstrukcí dětství z pozice instituce i rodin. Práce bude postavena na vlastním kvalitativním terénním výzkumu s účastníky programu a pracovníky instituce. Hlavní metodou bude zúčastněné pozorování a interview. Práce bude vycházet z antropologie dětství a z antropologických výzkumů instituce a sociální práce.
Seznam doporučené literatury
Bluebond-Langner, M., E. J. Korbin. 2007. Challenges and Opportunities in the Anthropology of Childhoods: An Introduction to "Children, Childhoods, and Childhood Studies", American Anthropologist 109: 241-246. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/4496638 [23. 2. 2018]
Evans, G., R. McLoughlin. 2001. Children in their Places, Anthropology Today 17: 27-28. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/2678297 [23. 2. 2018]
Doubek, D., M. Levínská, D. Bittnerová. 2015. Pomoc a pořádek: kulturní modely v pomáhajících profesích. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy.
Hirschfeld, A. L. 2002. Why Don't Anthropologists Like Children? American Anthropologist 104: 611-627. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/2678297 [23. 2. 2018]
James, A. 2007. Giving Voice to Children's Voices: Practices and Problems, Pitfalls and Potentials, American Anthropologist 109: 261-272. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/4496640 [23. 2. 2018]
Kahánková, J., M. Myšíková, D. Nedělníková 2005. Sociální asistence pro rodiny s dětmi jako jedna z forem terénní sociální práce, Sociální práce 2: 49-59. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci.
Kallio, P. K. 2008. The Body as a Battlefield: Approaching Children's Politics, Geografiska Annaler. Series B, Human Geography 90: 285-297. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/40205053 [23. 2. 2018]
Keller, J. 2007. Sociologie organizace a byrokracie. Praha: Sociologické nakladatelství.
Matějček, Z. 1992. Dítě a rodiče v psychologickém poradenství. Praha: SPN.
Matějček, Z. 1986. Rodiče a děti. Praha: Avicenum.
Matoušek, O. 2003. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál.
Matoušek, O. 1997. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Portál.
Mayall, B. 2000. The sociology of childhood in relation to children's rights, The International Journal of Children's Rights 8: 243-259. Alphen aan den Rijn: Kluwer Law International.
Seznam doporučené literatury
Bluebond-Langner, M., E. J. Korbin. 2007. Challenges and Opportunities in the Anthropology of Childhoods: An Introduction to "Children, Childhoods, and Childhood Studies", American Anthropologist 109: 241-246. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/4496638 [23. 2. 2018]
Evans, G., R. McLoughlin. 2001. Children in their Places, Anthropology Today 17: 27-28. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/2678297 [23. 2. 2018]
Doubek, D., M. Levínská, D. Bittnerová. 2015. Pomoc a pořádek: kulturní modely v pomáhajících profesích. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy.
Hirschfeld, A. L. 2002. Why Don't Anthropologists Like Children? American Anthropologist 104: 611-627. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/2678297 [23. 2. 2018]
James, A. 2007. Giving Voice to Children's Voices: Practices and Problems, Pitfalls and Potentials, American Anthropologist 109: 261-272. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/4496640 [23. 2. 2018]
Kahánková, J., M. Myšíková, D. Nedělníková 2005. Sociální asistence pro rodiny s dětmi jako jedna z forem terénní sociální práce, Sociální práce 2: 49-59. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci.
Kallio, P. K. 2008. The Body as a Battlefield: Approaching Children's Politics, Geografiska Annaler. Series B, Human Geography 90: 285-297. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/40205053 [23. 2. 2018]
Keller, J. 2007. Sociologie organizace a byrokracie. Praha: Sociologické nakladatelství.
Matějček, Z. 1992. Dítě a rodiče v psychologickém poradenství. Praha: SPN.
Matějček, Z. 1986. Rodiče a děti. Praha: Avicenum.
Matoušek, O. 2003. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál.
Matoušek, O. 1997. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Portál.
Mayall, B. 2000. The sociology of childhood in relation to children's rights, The International Journal of Children's Rights 8: 243-259. Alphen aan den Rijn: Kluwer Law International.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci: výzkum, metody a hlavní zjištění. Byly přečteny oba posduky. Komise se shodla na hodnocení: