Diplomová práce je zaměřena na chudobu rodin s nezletilými dětmi a podporu jejich vzdělávání. Představuje nám problematiku chudoby, která je popsána v širších souvislostech. Je podrobně rozebrán koncept chudoby a sociální nerovnosti ve společnosti a s tímto tématem související význam a funkce rodiny. Jednotlivé případové studie se zaměřují na rodinu jako celek, její socio-kulturní znevýhodnění a podporu dětem s domácí přípravou do školy. Součástí případové studie jsou také výpovědi učitelů, kteří se ke vzdělávání dětí ze znevýhodněného prostředí vyjadřují.
Anotace v angličtině
The thesis analyzepoverty in families with under-age children and support of their education. It is describing the problems of povertyin a wider context. The concept of poverty and social inequality is profoundlyanalyzedwith itsconnection to the importance and function of family. Individual case studies are focusing on the family as a unit and showing socio-cultural disadvantages and supportingof children preparing for school at home. Thesis includes statements from professors who are focused on children education within disadvantageous backgrounds.
Klíčová slova
Chudoba, vzdělávání, rodina, dítě, učitel.
Klíčová slova v angličtině
Poverty, education, family, children, teacher.
Rozsah průvodní práce
76 s. (130 586 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na chudobu rodin s nezletilými dětmi a podporu jejich vzdělávání. Představuje nám problematiku chudoby, která je popsána v širších souvislostech. Je podrobně rozebrán koncept chudoby a sociální nerovnosti ve společnosti a s tímto tématem související význam a funkce rodiny. Jednotlivé případové studie se zaměřují na rodinu jako celek, její socio-kulturní znevýhodnění a podporu dětem s domácí přípravou do školy. Součástí případové studie jsou také výpovědi učitelů, kteří se ke vzdělávání dětí ze znevýhodněného prostředí vyjadřují.
Anotace v angličtině
The thesis analyzepoverty in families with under-age children and support of their education. It is describing the problems of povertyin a wider context. The concept of poverty and social inequality is profoundlyanalyzedwith itsconnection to the importance and function of family. Individual case studies are focusing on the family as a unit and showing socio-cultural disadvantages and supportingof children preparing for school at home. Thesis includes statements from professors who are focused on children education within disadvantageous backgrounds.
Klíčová slova
Chudoba, vzdělávání, rodina, dítě, učitel.
Klíčová slova v angličtině
Poverty, education, family, children, teacher.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá problematikou chudoby rodin s nezletilými dětmi a podporou jejich vzdělávání v Královéhradeckém kraji.
Je rozdělena na teoretickou a praktickou část, přičemž teoretickou částí je vysvětlení základních pojmů, jaké příčiny a důsledky k chudobě vedly. Dále podpora v oblasti vzdělávání, která má dětem z chudých rodin pomoci zlepšit školní prospěch a zvládnout psychosociální a sociokulturní znevýhodnění.
Cílem výzkumu je popsat, jak probíhá vzdělávání dětí v chudých rodinách formou kvalitativních případových studií vybraných rodin. Jsou zpracovány rozhovory s rodiči, dětmi a učiteli ve škole.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá problematikou chudoby rodin s nezletilými dětmi a podporou jejich vzdělávání v Královéhradeckém kraji.
Je rozdělena na teoretickou a praktickou část, přičemž teoretickou částí je vysvětlení základních pojmů, jaké příčiny a důsledky k chudobě vedly. Dále podpora v oblasti vzdělávání, která má dětem z chudých rodin pomoci zlepšit školní prospěch a zvládnout psychosociální a sociokulturní znevýhodnění.
Cílem výzkumu je popsat, jak probíhá vzdělávání dětí v chudých rodinách formou kvalitativních případových studií vybraných rodin. Jsou zpracovány rozhovory s rodiči, dětmi a učiteli ve škole.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. V Praze: Karolinum, 2004. ISBN 8071849294.
DVOŘÁČEK, Jiří. Základy pedagogiky. V Praze: Oeconomica, 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
VRABCOVÁ, Daniela. Základy pedagogiky pro sociální pracovníky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-295-9.
WOOD, Kay. Education: the basics. New York: Routledge, 2011. Basics (Routledge (Firm)). ISBN 978-0-415-58954-3.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vyd. 1, Praha: Portál, 2001. 312 s. ISBN 80-7178-473-7.
MAREŠ, Petr. Sociologie nerovnosti a chudoby. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 1999. 248 s. ISBN 80-85850-61-3.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. V Praze: Karolinum, 2004. ISBN 8071849294.
DVOŘÁČEK, Jiří. Základy pedagogiky. V Praze: Oeconomica, 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
VRABCOVÁ, Daniela. Základy pedagogiky pro sociální pracovníky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-295-9.
WOOD, Kay. Education: the basics. New York: Routledge, 2011. Basics (Routledge (Firm)). ISBN 978-0-415-58954-3.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vyd. 1, Praha: Portál, 2001. 312 s. ISBN 80-7178-473-7.
MAREŠ, Petr. Sociologie nerovnosti a chudoby. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 1999. 248 s. ISBN 80-85850-61-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila způsob zpracování diplomové práce a její závěry. Zodpověděla otázky z posudků.