Tato diplomová práce se zabývá nácviky sociálních a komunikačních dovedností u dětí s Aspergerovým syndromem. Teoretická část vymezuje diagnózu Aspergerova syndromu a problematiku nácviků sociálních a komunikačních dovedností. Praktická část hodnotí potřebnost nácviků pro další vývoj dětí. Výzkum byl prováděn v Rodinném Integračním Centru z.s. a vznikly z něj čtyři kazuistiky dětí, které nácviky absolvovaly. Hlavními výzkumnými metodami byly polostrukturované rozhovory, pozorování a analýza dokumentů.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on social and communication skills training for children with Asperger's syndrome. The theoretical part defines a diagnosis of Asperger's syndrome and issue of social and communication skills training. The practical part evaluates the necessity of training for the future of children. The research was conducted in the Rodinné Integrační Centrum z.s. and on the basis of this research, four case studies were created. Children who had gone through the social and communication training were specifically studied. The main research methods were semi-structured interviews, observation and analysis of documents.
Klíčová slova
Aspergerův syndrom, nácviky, komunikace, sociální dovednosti, emoce
Klíčová slova v angličtině
Asperger's syndrome, training, communication, social skills, emotions
Rozsah průvodní práce
83 s. (151 860 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá nácviky sociálních a komunikačních dovedností u dětí s Aspergerovým syndromem. Teoretická část vymezuje diagnózu Aspergerova syndromu a problematiku nácviků sociálních a komunikačních dovedností. Praktická část hodnotí potřebnost nácviků pro další vývoj dětí. Výzkum byl prováděn v Rodinném Integračním Centru z.s. a vznikly z něj čtyři kazuistiky dětí, které nácviky absolvovaly. Hlavními výzkumnými metodami byly polostrukturované rozhovory, pozorování a analýza dokumentů.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on social and communication skills training for children with Asperger's syndrome. The theoretical part defines a diagnosis of Asperger's syndrome and issue of social and communication skills training. The practical part evaluates the necessity of training for the future of children. The research was conducted in the Rodinné Integrační Centrum z.s. and on the basis of this research, four case studies were created. Children who had gone through the social and communication training were specifically studied. The main research methods were semi-structured interviews, observation and analysis of documents.
Klíčová slova
Aspergerův syndrom, nácviky, komunikace, sociální dovednosti, emoce
Klíčová slova v angličtině
Asperger's syndrome, training, communication, social skills, emotions
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku nácviků sociálních a komunikačních dovedností u dětí s Aspergerovým syndromem. Bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části bude popsán úvod do problematiky poruch autistického spektra, především pak Aspergerova syndromu. Součástí teoretické části bude také seznámení s metodami nácviků sociálních dovedností u těchto dětí.
Praktická část bude designována metodologicky prostřednictvím kvalitativního výzkumu s využitím polostrukturovaných rozhovorů se sociálními pracovníky rané péče a sociálně aktivizačních služeb, dále s využitím pozorování nácviků sociálních a komunikačních dovedností, analýzy dokumentů a kazuistik.
Cílem praktické části bude zhodnotit potřebnost nácviků sociálních dovedností u dětí s Aspergerovým syndromem.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku nácviků sociálních a komunikačních dovedností u dětí s Aspergerovým syndromem. Bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části bude popsán úvod do problematiky poruch autistického spektra, především pak Aspergerova syndromu. Součástí teoretické části bude také seznámení s metodami nácviků sociálních dovedností u těchto dětí.
Praktická část bude designována metodologicky prostřednictvím kvalitativního výzkumu s využitím polostrukturovaných rozhovorů se sociálními pracovníky rané péče a sociálně aktivizačních služeb, dále s využitím pozorování nácviků sociálních a komunikačních dovedností, analýzy dokumentů a kazuistik.
Cílem praktické části bude zhodnotit potřebnost nácviků sociálních dovedností u dětí s Aspergerovým syndromem.
Seznam doporučené literatury
ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Praha: Portál, 2005. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-979-8.
ATTWOOD, Tony. The complete guide to Asperger's Syndrome. Jessica Kingsley Publishers, 2008. ISBN 978-18-431-0669-2.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
JACOBS, Debra S. a Dion E. BETTS. Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností u dětí s autismem. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0498-5.
PATRICK, Nancy J. Rozvíjení sociálních dovedností lidí s poruchami autistického spektra: tipy a strategie pro každodenní život. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-867-8.
PREIßMANN, Christine. Život s Aspergerovým syndromem: příběh psychoterapie. Praha: Portál, 2010. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-688-9.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
Seznam doporučené literatury
ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Praha: Portál, 2005. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-979-8.
ATTWOOD, Tony. The complete guide to Asperger's Syndrome. Jessica Kingsley Publishers, 2008. ISBN 978-18-431-0669-2.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
JACOBS, Debra S. a Dion E. BETTS. Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností u dětí s autismem. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0498-5.
PATRICK, Nancy J. Rozvíjení sociálních dovedností lidí s poruchami autistického spektra: tipy a strategie pro každodenní život. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-867-8.
PREIßMANN, Christine. Život s Aspergerovým syndromem: příběh psychoterapie. Praha: Portál, 2010. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-688-9.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila cíle, metody a závěry své diplomové práce a zodpověděla otázky z posudků a dotazy členů komise.