Diplomová práce se zabývá předmětem etické výchovy ve vzdělávacím procesu základních a středních škol. Reflektuje ve vztahu k etické výchově základní pojmy jako etika, morálka, výchova, identita, kompetence či socializace. Cílem práce je snaha odpovědět na otázku, proč by měla být etická výchova jakožto doplňkový vzdělávací předmět přijímána maximem základních a středních škol do jejich školního vzdělávacího programu. Další částí diplomové práce je také poukázat na důležitost etické výchovy ve vztahu k jejímu systematickému působení na utváření hodnot, postojů a celkové identity žáka. Praktická část je uskutečněna kvalitativní metodou, konkrétně polostrukturovanými rozhovory s erudovanými odborníky ve studované problematice.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the subject of ethic education in the educational process of primary and secondary schools. It reflects in relation to ethic education the basic concepts such as ethics, morality, education, identity, competence or socialization. The aim of the thesis is to answer the question why ethic education as a complementary educational subject should be accepted by the maximum of primary and secondary schools in their school educational program. Another part of the thesis is also to point out the importance of ethic education in relation to its systematic influence on the formation of values, attitudes and overall identity of the pupil. The practical part is realized by qualitative method, namely semi-structured interviews with knowledgeable experts in the studied issue.
Diplomová práce se zabývá předmětem etické výchovy ve vzdělávacím procesu základních a středních škol. Reflektuje ve vztahu k etické výchově základní pojmy jako etika, morálka, výchova, identita, kompetence či socializace. Cílem práce je snaha odpovědět na otázku, proč by měla být etická výchova jakožto doplňkový vzdělávací předmět přijímána maximem základních a středních škol do jejich školního vzdělávacího programu. Další částí diplomové práce je také poukázat na důležitost etické výchovy ve vztahu k jejímu systematickému působení na utváření hodnot, postojů a celkové identity žáka. Praktická část je uskutečněna kvalitativní metodou, konkrétně polostrukturovanými rozhovory s erudovanými odborníky ve studované problematice.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the subject of ethic education in the educational process of primary and secondary schools. It reflects in relation to ethic education the basic concepts such as ethics, morality, education, identity, competence or socialization. The aim of the thesis is to answer the question why ethic education as a complementary educational subject should be accepted by the maximum of primary and secondary schools in their school educational program. Another part of the thesis is also to point out the importance of ethic education in relation to its systematic influence on the formation of values, attitudes and overall identity of the pupil. The practical part is realized by qualitative method, namely semi-structured interviews with knowledgeable experts in the studied issue.
Diplomová práce se zabývá předmětem etické výchovy ve vzdělávacím procesu základních a středních škol. Reflektuje ve vztahu k etické výchově základní pojmy jako etika, morálka, výchova, identita, kompetence či socializace. Cílem práce je snaha odpovědět na otázku, proč by měla být etická výchova jakožto doplňkový vzdělávací předmět přijímána maximem základních a středních škol do jejich školního vzdělávacího programu. Další částí diplomové práce je také poukázat na důležitost etické výchovy ve vztahu k jejímu systematickému působení na utváření hodnot, postojů a celkové identity žáka. Praktická část je uskutečněna kvalitativní metodou, konkrétně polostrukturovanými rozhovory s erudovanými odborníky ve studované problematice.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá předmětem etické výchovy ve vzdělávacím procesu základních a středních škol. Reflektuje ve vztahu k etické výchově základní pojmy jako etika, morálka, výchova, identita, kompetence či socializace. Cílem práce je snaha odpovědět na otázku, proč by měla být etická výchova jakožto doplňkový vzdělávací předmět přijímána maximem základních a středních škol do jejich školního vzdělávacího programu. Další částí diplomové práce je také poukázat na důležitost etické výchovy ve vztahu k jejímu systematickému působení na utváření hodnot, postojů a celkové identity žáka. Praktická část je uskutečněna kvalitativní metodou, konkrétně polostrukturovanými rozhovory s erudovanými odborníky ve studované problematice.
Seznam doporučené literatury
BAUMAN, P. Kritické a tvořivé myšlení: není to málo? Rozvoj myšlení ve filosofických, teologických, psychologických a pedagogických souvislostech. České Budějovice: TF JU, centrum filosofie pro děti, 2013. ISBN 978-80-7394-432-2.
HILPERT, K. Základní otázky křesťanské etiky. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2017. ISBN 978-80-7325-442-1.
KOHLBERG, L. Essays on Moral Development. Volume I. The Philosophy of Moral Development. Moral Stages and the Idea of Justice. San Francisco: Harper & Row, 1981. ISBN 0-06-064760-4.
LICKONA, T. Educating for character: how our schools can teach respect and responsibility. Random House Publishing Group, 2009. ISBN 0-553-37052-9.
PIŤHA, P. Výchova, naděje společnosti. Praha: Poustevník, 2006. ISBN 80-86610-18-7.
SOKOL, J. Etika a život. Praha: Vyšehrad, 2010. ISBN 978-80-7429-063-3.
THOMPSON, M. Přehled etiky. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-806-6.
VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-108-2.
Seznam doporučené literatury
BAUMAN, P. Kritické a tvořivé myšlení: není to málo? Rozvoj myšlení ve filosofických, teologických, psychologických a pedagogických souvislostech. České Budějovice: TF JU, centrum filosofie pro děti, 2013. ISBN 978-80-7394-432-2.
HILPERT, K. Základní otázky křesťanské etiky. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2017. ISBN 978-80-7325-442-1.
KOHLBERG, L. Essays on Moral Development. Volume I. The Philosophy of Moral Development. Moral Stages and the Idea of Justice. San Francisco: Harper & Row, 1981. ISBN 0-06-064760-4.
LICKONA, T. Educating for character: how our schools can teach respect and responsibility. Random House Publishing Group, 2009. ISBN 0-553-37052-9.
PIŤHA, P. Výchova, naděje společnosti. Praha: Poustevník, 2006. ISBN 80-86610-18-7.
SOKOL, J. Etika a život. Praha: Vyšehrad, 2010. ISBN 978-80-7429-063-3.
THOMPSON, M. Přehled etiky. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-806-6.
VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-108-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil stručně téma práce a motivaci pro jeho zpracování. Deklaroval splnění cíle práce, odůvodnil metodologii. Zodpověděl otázky z posudků a zapojil se do diskuse.