Informace o kvalifikační práci Sociální a psychosomatický dopad specifického jezdeckého sportu paradrezury - na osobnost jedince se zdravotním postižením
Diplomová práce je zaměřena na specifický jezdecký sport - paradrezuru. Hlavní pozornost je věnována vlivu paradrezury na osobnost jedince, a to z pohledu sociálního, psychického a somatického. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část je věnována jezdecké disciplíně paradrezuře, dále je popsána problematika zdravotního postižení.
Praktická část používá kvalitativní výzkum s využitím metody hloubkového rozhovoru. Respondenty jsou osoby s různými typy zdravotního postižení, které se věnují tomuto odvětví sportu. Cílem práce je popsat sociální a psychosomatický dopad paradrezury na osobnost člověka se zdravotním postižením.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on the sport of Para-Equestrian Dressage and the social as well as psychosomatic impact of Para-Equestrian Dressage on an individual with disabilities and their mind. Special attention is given to the effect Para-Equestrian Dressage has on the individual from a social, psychological, and somatic point of view. The thesis has a theoretical and an empirical part. The theoretical part consists of a description of Para-Equestrian Dressage, followed by a discussion of disabilities. The empirical part uses the qualitative research interview as its research method. Participants are individuals with various disabilities who take part in the sport. The thesis aims to describe the social and psychosomatic effects Para-Equestrian Dressage has on an individual with disabilities.
Klíčová slova
Parajezdectví, paradrezura, zdravotní postižení, hipoterapie
Diplomová práce je zaměřena na specifický jezdecký sport - paradrezuru. Hlavní pozornost je věnována vlivu paradrezury na osobnost jedince, a to z pohledu sociálního, psychického a somatického. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část je věnována jezdecké disciplíně paradrezuře, dále je popsána problematika zdravotního postižení.
Praktická část používá kvalitativní výzkum s využitím metody hloubkového rozhovoru. Respondenty jsou osoby s různými typy zdravotního postižení, které se věnují tomuto odvětví sportu. Cílem práce je popsat sociální a psychosomatický dopad paradrezury na osobnost člověka se zdravotním postižením.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on the sport of Para-Equestrian Dressage and the social as well as psychosomatic impact of Para-Equestrian Dressage on an individual with disabilities and their mind. Special attention is given to the effect Para-Equestrian Dressage has on the individual from a social, psychological, and somatic point of view. The thesis has a theoretical and an empirical part. The theoretical part consists of a description of Para-Equestrian Dressage, followed by a discussion of disabilities. The empirical part uses the qualitative research interview as its research method. Participants are individuals with various disabilities who take part in the sport. The thesis aims to describe the social and psychosomatic effects Para-Equestrian Dressage has on an individual with disabilities.
Klíčová slova
Parajezdectví, paradrezura, zdravotní postižení, hipoterapie
Diplomová práce bude zaměřena na specifický jezdecký sport - paradrezuru. Hlavní pozornost bude věnována vlivu paradrezury na osobnost jedince, a to z pohledu sociálního, psychického a somatického. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část bude věnována jezdecké disciplíně paradrezuře, dále bude popsána problematika zdravotního postižení. Praktická část bude metodologicky zpracována kvalitativně s využitím metody hloubkového rozhovoru. Respondenty budou osoby s různými typy zdravotního postižení, které se věnují tomuto odvětví sportu.
Cílem práce bude popsat sociální a psychosomatický dopad paradrezury na osobnost člověka se zdravotním postižením.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na specifický jezdecký sport - paradrezuru. Hlavní pozornost bude věnována vlivu paradrezury na osobnost jedince, a to z pohledu sociálního, psychického a somatického. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část bude věnována jezdecké disciplíně paradrezuře, dále bude popsána problematika zdravotního postižení. Praktická část bude metodologicky zpracována kvalitativně s využitím metody hloubkového rozhovoru. Respondenty budou osoby s různými typy zdravotního postižení, které se věnují tomuto odvětví sportu.
Cílem práce bude popsat sociální a psychosomatický dopad paradrezury na osobnost člověka se zdravotním postižením.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
HERMANNOVÁ, Hana, Dana MÜNICHOVÁ a Zoran NERANDŽIČ. Základy hipoterapie. Praha: Profi Press, 2014. ISBN 9788086726571.
KÖNIG-BUNK, Ina von. Jízda na koni: bezpečně v sedle. Praha: Knižní klub, 2014. ISBN 978-80-242-4213-2.
NERANDŽIČ, Zoran. Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata léčí: praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. Praha: Albatros, 2006. Albatros Plus. ISBN 80-00-01809-8.
RŮŽIČKOVÁ, Kamila. Reading rehabilitation for individuals with low vision. New York, NY: Springer Science+Business Media, 2016. ISBN 978-3-319-43652-4.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
VÁGNEROVÁ, Marie a kol. 2004. Psychologie handicapu. 2., přepr. vyd. Praha: UK. ISBN 80-7184-929-4.
WEARMOUTH, Janice. Special educational needs and disability: the basics. Second edition. New York: Routledge, 2016. Basics (Routledge (Firm)). ISBN 978-1-138-93876-2.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
HERMANNOVÁ, Hana, Dana MÜNICHOVÁ a Zoran NERANDŽIČ. Základy hipoterapie. Praha: Profi Press, 2014. ISBN 9788086726571.
KÖNIG-BUNK, Ina von. Jízda na koni: bezpečně v sedle. Praha: Knižní klub, 2014. ISBN 978-80-242-4213-2.
NERANDŽIČ, Zoran. Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata léčí: praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. Praha: Albatros, 2006. Albatros Plus. ISBN 80-00-01809-8.
RŮŽIČKOVÁ, Kamila. Reading rehabilitation for individuals with low vision. New York, NY: Springer Science+Business Media, 2016. ISBN 978-3-319-43652-4.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
VÁGNEROVÁ, Marie a kol. 2004. Psychologie handicapu. 2., přepr. vyd. Praha: UK. ISBN 80-7184-929-4.
WEARMOUTH, Janice. Special educational needs and disability: the basics. Second edition. New York: Routledge, 2016. Basics (Routledge (Firm)). ISBN 978-1-138-93876-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila stručně téma práce a motivaci pro její zpracování. Deklarovala splnění cíle, odůvodnila metodologii. Aktivně odpověděla na otázky z posudků a zapojila se do diskuse.