Diplomová práce je zaměřena na vzdělávací úspěšnost mladých dospělých, kteří mají zkušenost s ústavní péčí. Teoretická část se věnuje problematice ústavní péče, v rámci které popisuje hlavní druhy ústavních zařízení u nás. Dále se zabývá vzdělávacím systémem v České republice, kde se především zaměřuje na sekundární a terciální vzdělávání. V neposlední řadě řeší i podobu vzdělávání dětí v ústavní péči, a s tím související školní úspěšnost.
V praktické části jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření, jehož hlavním cílem bylo zjistit, jakým způsobem dosáhli mladí dospělí z ústavní péče úspěšnosti ve vzdělávání. Na základě rozhovorů pak dále zjišťuje, jaký význam pro ně vzdělání představuje a jakou měli podporu a podmínky k učení.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the educational success of young adults who have made an institutional care. The theoretical part deals with the issue of institutional care, within which it describes the main types of institutional facilities in our country. It also concentrates on the educational system in the Czech Republic where it focuses primarily on secondary and tertiary education. Last but not least, it solves the form of education of children in institutional care and the related school success.
The practical part presents the results of the research, the main aim of which was to find out how young adults from institutional care achieved success in education. Based on the interviews, it explores the importance of education, its support and learning conditions.
Klíčová slova
ústavní péče, ústavní zařízení, školní úspěšnost, vzdělávací úspěšnost, mladý dospělý, motivace
Klíčová slova v angličtině
institutional care, institutional facilities, school success, educational success, young adult, motivation
Rozsah průvodní práce
87 s. (167 332 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na vzdělávací úspěšnost mladých dospělých, kteří mají zkušenost s ústavní péčí. Teoretická část se věnuje problematice ústavní péče, v rámci které popisuje hlavní druhy ústavních zařízení u nás. Dále se zabývá vzdělávacím systémem v České republice, kde se především zaměřuje na sekundární a terciální vzdělávání. V neposlední řadě řeší i podobu vzdělávání dětí v ústavní péči, a s tím související školní úspěšnost.
V praktické části jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření, jehož hlavním cílem bylo zjistit, jakým způsobem dosáhli mladí dospělí z ústavní péče úspěšnosti ve vzdělávání. Na základě rozhovorů pak dále zjišťuje, jaký význam pro ně vzdělání představuje a jakou měli podporu a podmínky k učení.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the educational success of young adults who have made an institutional care. The theoretical part deals with the issue of institutional care, within which it describes the main types of institutional facilities in our country. It also concentrates on the educational system in the Czech Republic where it focuses primarily on secondary and tertiary education. Last but not least, it solves the form of education of children in institutional care and the related school success.
The practical part presents the results of the research, the main aim of which was to find out how young adults from institutional care achieved success in education. Based on the interviews, it explores the importance of education, its support and learning conditions.
Klíčová slova
ústavní péče, ústavní zařízení, školní úspěšnost, vzdělávací úspěšnost, mladý dospělý, motivace
Klíčová slova v angličtině
institutional care, institutional facilities, school success, educational success, young adult, motivation
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na mladé dospělé, kteří mají osobní zkušenost s ústavní péčí. Zaměřovat se bude především na jejich úspěšnost v oblasti vzdělávání. Obsah práce vychází z toho, že vzdělání je v současné době důležité, ovlivňuje zařazení mladého člověka do společnosti a poskytuje možnost lepšího uplatnění na pracovním trhu. Cílem práce bude popsat, jakým způsobem mladí dospělí z ústavní péče dosáhli úspěšnosti ve vzdělávání, jaký význam pro ně vzdělání představuje, jaké možnosti ve vzdělávání nabízí ústavní péče a jakou měli podporu a podmínky k učení. Výzkumné šetření bude provedeno kvalitativní metodou pomocí rozhovorů, budou zpracovány případové studie.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na mladé dospělé, kteří mají osobní zkušenost s ústavní péčí. Zaměřovat se bude především na jejich úspěšnost v oblasti vzdělávání. Obsah práce vychází z toho, že vzdělání je v současné době důležité, ovlivňuje zařazení mladého člověka do společnosti a poskytuje možnost lepšího uplatnění na pracovním trhu. Cílem práce bude popsat, jakým způsobem mladí dospělí z ústavní péče dosáhli úspěšnosti ve vzdělávání, jaký význam pro ně vzdělání představuje, jaké možnosti ve vzdělávání nabízí ústavní péče a jakou měli podporu a podmínky k učení. Výzkumné šetření bude provedeno kvalitativní metodou pomocí rozhovorů, budou zpracovány případové studie.
Seznam doporučené literatury
BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. 208 s. ISBN 978-80-87652-87-9.
DAINING, Clara a DEPANFILIS, Diane, 2007. Resilience of youth in transition from out-of-home care to adulthood. Children and Youth Services Review [online]. Elsevier. Semptember, 29(9), 1158-1178 [cit. 2018-03-28]. Dostupné prostřednictvím Science Direct z: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2007.04.006
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. 4. vyd. Praha: Portál, 2008. 224 s. ISBN 978-80-7367-423-6.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy: [teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech]. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 143 s. ISBN 978-80-7367-318-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál: 2007, 384 s. ISBN 978-80-7369-313-0.
ZÁKON Č. 109/2002 Sb., Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
Seznam doporučené literatury
BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. 208 s. ISBN 978-80-87652-87-9.
DAINING, Clara a DEPANFILIS, Diane, 2007. Resilience of youth in transition from out-of-home care to adulthood. Children and Youth Services Review [online]. Elsevier. Semptember, 29(9), 1158-1178 [cit. 2018-03-28]. Dostupné prostřednictvím Science Direct z: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2007.04.006
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. 4. vyd. Praha: Portál, 2008. 224 s. ISBN 978-80-7367-423-6.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy: [teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech]. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 143 s. ISBN 978-80-7367-318-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál: 2007, 384 s. ISBN 978-80-7369-313-0.
ZÁKON Č. 109/2002 Sb., Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila cíle, metody a závěry své diplomové práce a zodpověděla otázky z posudků a dotazy členů komise.