Cílem práce je především komparace vývoje výtvarné stránky publikací z dílny Revolver Revue mezi samizdatovým vydáváním před rokem 1989 a jeho polistopadovou podobou (od roku 1990 po současnost), kdy došlo k zásadní změně podmínek umělecké tvorby. Práce bude také příspěvkem k dějinám tzv. druhé generace českého undergroundu, neoficiálního kulturního proudu zformovaného v osmdesátých letech 20. století, z něhož vyrůstají kořeny Revolver Revue. V rámci tohoto okruhu se pokusíme o vykreslení zdrojů undergroundové estetiky napříč jednotlivými druhy uměleckého projevu, především literatury a výtvarného
umění. Naše analýza výtvarné stránky daných publikací se pak bude metodologicky zakládat především na vymezení problematiky prolínání textu a obrazu a možnostech zkoumání daných estetických prvků napříč těmito formami umění. Součástí naší práce pak bude hledání možností aplikování dané estetiky na situaci po roce 1989, které je často považováno za problematické. Naše poznatky pak budeme zasazovat do širšího kulturně-historického rámce.
Anotace v angličtině
This thesis deals with comparison of visual art of the Revolver Revue publications between the samizdat before 1989 and the situation after The Velvet Revolution (since 1990 until the present). We are interested in history of the second genration of the czech underground movement, formed in 1980s, in which the Revolver Revue was involved. We outline the sources of underground aesthetics among different types of artistic expression, especially a
literature and a fine art. The analysis is primary based on the theory of blending text into a picture. Attention is also payd on the problem of using the term "underground aesthetics" after The Velvet Revolution. The whole research is put on the wider culturally historical scope.
Klíčová slova
Revolver Revue, underground, Viktor Karlík, samizdat, ilustrace, výtvarné umění, mýtus
Klíčová slova v angličtině
Revolvr Revue, underground, Viktor Karlik, samizdat, ilustration, fine arts, myth
Rozsah průvodní práce
131 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je především komparace vývoje výtvarné stránky publikací z dílny Revolver Revue mezi samizdatovým vydáváním před rokem 1989 a jeho polistopadovou podobou (od roku 1990 po současnost), kdy došlo k zásadní změně podmínek umělecké tvorby. Práce bude také příspěvkem k dějinám tzv. druhé generace českého undergroundu, neoficiálního kulturního proudu zformovaného v osmdesátých letech 20. století, z něhož vyrůstají kořeny Revolver Revue. V rámci tohoto okruhu se pokusíme o vykreslení zdrojů undergroundové estetiky napříč jednotlivými druhy uměleckého projevu, především literatury a výtvarného
umění. Naše analýza výtvarné stránky daných publikací se pak bude metodologicky zakládat především na vymezení problematiky prolínání textu a obrazu a možnostech zkoumání daných estetických prvků napříč těmito formami umění. Součástí naší práce pak bude hledání možností aplikování dané estetiky na situaci po roce 1989, které je často považováno za problematické. Naše poznatky pak budeme zasazovat do širšího kulturně-historického rámce.
Anotace v angličtině
This thesis deals with comparison of visual art of the Revolver Revue publications between the samizdat before 1989 and the situation after The Velvet Revolution (since 1990 until the present). We are interested in history of the second genration of the czech underground movement, formed in 1980s, in which the Revolver Revue was involved. We outline the sources of underground aesthetics among different types of artistic expression, especially a
literature and a fine art. The analysis is primary based on the theory of blending text into a picture. Attention is also payd on the problem of using the term "underground aesthetics" after The Velvet Revolution. The whole research is put on the wider culturally historical scope.
Klíčová slova
Revolver Revue, underground, Viktor Karlík, samizdat, ilustrace, výtvarné umění, mýtus
Klíčová slova v angličtině
Revolvr Revue, underground, Viktor Karlik, samizdat, ilustration, fine arts, myth
Zásady pro vypracování
Práce bude příspěvkem k dějinám tzv. druhé generace českého undegroundu, neoficiálního kulturního proudu zformovaného v osmdesátých letech 20. století. V hledáčku autorky bude především srovnání vývoje a podoby typografie a výtvarné stránky Revolver Revue v době před rokem 1989, kdy byl časopis autorského okruhu kolem Ivana Lampera, Jáchyma Topola a výtvarníka Viktora Karlíka vydáván výhradně formou samizdatu (od roku 1985 vyšlo celkem třináct čísel), s jeho polistopadovou podobou (od roku 1990), kdy došlo k zásadní proměně podmínek umělecké tvorby a svobodných forem jejího vyjádření. Vedle RR a analýzy kořenů a proměny její vizuální podoby se zpracovatelka zaměří na zdroje výtvarné estetiky knižních publikací vydaných v edici RR. Nedílnou součástí práce bude pokus o vykreslení výtvarné generace druhé generace českého undergroundu jako paralelní linky k souběžné generaci literární a vzájemná komparace jejich vzorů, východisek a motivického repertoáru. Příběh autorského okruhu druhé generace českého undergroundu bude přitom zasazen do širšího kulturně-historického kontextu v éře "podzimu socialismu".
Zásady pro vypracování
Práce bude příspěvkem k dějinám tzv. druhé generace českého undegroundu, neoficiálního kulturního proudu zformovaného v osmdesátých letech 20. století. V hledáčku autorky bude především srovnání vývoje a podoby typografie a výtvarné stránky Revolver Revue v době před rokem 1989, kdy byl časopis autorského okruhu kolem Ivana Lampera, Jáchyma Topola a výtvarníka Viktora Karlíka vydáván výhradně formou samizdatu (od roku 1985 vyšlo celkem třináct čísel), s jeho polistopadovou podobou (od roku 1990), kdy došlo k zásadní proměně podmínek umělecké tvorby a svobodných forem jejího vyjádření. Vedle RR a analýzy kořenů a proměny její vizuální podoby se zpracovatelka zaměří na zdroje výtvarné estetiky knižních publikací vydaných v edici RR. Nedílnou součástí práce bude pokus o vykreslení výtvarné generace druhé generace českého undergroundu jako paralelní linky k souběžné generaci literární a vzájemná komparace jejich vzorů, východisek a motivického repertoáru. Příběh autorského okruhu druhé generace českého undergroundu bude přitom zasazen do širšího kulturně-historického kontextu v éře "podzimu socialismu".
Seznam doporučené literatury
ALAN, Josef (ed.). Alternativní kultura: Příběh české společnosti 1945-1989. Praha: NLN, 2001. ISBN 80-7106-449-1.
BONDY, Egon. Kořeny českého literárního undergroundu v letech 1949-1953. In MACHOVEC, Martin (ed.). Pohledy zevnitř: česká undergroundová kultura ve svědectvích, dokumentech a interpretacích. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2008, s. 59-69. ISBN 978-80-87053-22-5.
BOLTON, Jonathan. Svět disentu: Charta 77, Plastic People of the Universe a česká kultura za komunismu. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2462-6.
DOKOUPIL, Blahoslav (et al.). Slovník českých literárních časopisů, periodických literárních sborníků a almanachů 1945-2000. Brno: Host, 2002. ISBN: 80-7294-041-4.
HANÁKOVÁ, Jitka. Edice českého samizdatu 1972-1991.Praha: Národní knihovna České republiky, 1997.
JIROUS, Ivan M. Magorův zápisník. Praha: Torst, 1997. ISBN 80-7215-033-2.
KUDRNA, Ladislav (ed.) Reflexe undergroundu. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2016. ISBN 978-80-87912-55-3.
MACHOVEC, Martin (ed.)Pohledy zevnitř: česká undergroundová kultura ve svědectvích, dokumentech a interpretacích. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2008. ISBN 978-80-87053-22-5.
VAJCHR, Marek (ed.). U nás ve sklepě: Antologie poesie druhé generace undergroundu. Praha: Revolver Revue, 2013. ISBN 978-80-87037-56-0.
MACHOVEC, Martin (ed.) "Hnědá kniha" o procesech s českým undergroundem. Praha : Ústav pro studium totalitních režimů, 2012. ISBN 978-80-87211-74-8.
MASLOWSKI, Nicolas. Underground jako sociální hnutí? In: ONUFEROVÁ, Edita ? POKORNÁ Terezie (eds.). Magorova konference. K dílu I. M. Jirouse. Praha: Revolver Revue, 2014, s. 146-150. ISBN 978-80-87037-62-1.
PILAŘ, Martin. Underground: Kapitoly o českém národním undergroundu. Brno: Host, 1999. ISBN 80-86055-67-1.
POSSET, Johanna. Česká samizdatová periodika 1968-1989. Brno: Továrna na sítotisk, 1993.
HOŘEJŠÍ, Tamara (ed.). 15 let Revolver revue. Praha: Sdružení na podporu vydávání časopisů, 2001. Revolver Revue, sv. 9.
VAJCHR, Marek. Vyložené knihy. Praha: Revolver Revue, 2007. Revolver Revue, sv. 24. ISBN 978-80-87037-06-5.
FIDELIUS, Petr. Řeč komunistické moci. Praha: Triáda, 1998.
MACURA, Vladimír. Šťastný věk: Symboly, emblémy a mýty 1948?1989. Praha: Pražská imaginace, 1992.
PULLMANN, Michal. Konec experimentu. Přestavba a pád komunismu v Československu. Scriptorium Praha 2011. ISBN 978-80-87271-31-5.
Seznam doporučené literatury
ALAN, Josef (ed.). Alternativní kultura: Příběh české společnosti 1945-1989. Praha: NLN, 2001. ISBN 80-7106-449-1.
BONDY, Egon. Kořeny českého literárního undergroundu v letech 1949-1953. In MACHOVEC, Martin (ed.). Pohledy zevnitř: česká undergroundová kultura ve svědectvích, dokumentech a interpretacích. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2008, s. 59-69. ISBN 978-80-87053-22-5.
BOLTON, Jonathan. Svět disentu: Charta 77, Plastic People of the Universe a česká kultura za komunismu. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2462-6.
DOKOUPIL, Blahoslav (et al.). Slovník českých literárních časopisů, periodických literárních sborníků a almanachů 1945-2000. Brno: Host, 2002. ISBN: 80-7294-041-4.
HANÁKOVÁ, Jitka. Edice českého samizdatu 1972-1991.Praha: Národní knihovna České republiky, 1997.
JIROUS, Ivan M. Magorův zápisník. Praha: Torst, 1997. ISBN 80-7215-033-2.
KUDRNA, Ladislav (ed.) Reflexe undergroundu. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2016. ISBN 978-80-87912-55-3.
MACHOVEC, Martin (ed.)Pohledy zevnitř: česká undergroundová kultura ve svědectvích, dokumentech a interpretacích. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2008. ISBN 978-80-87053-22-5.
VAJCHR, Marek (ed.). U nás ve sklepě: Antologie poesie druhé generace undergroundu. Praha: Revolver Revue, 2013. ISBN 978-80-87037-56-0.
MACHOVEC, Martin (ed.) "Hnědá kniha" o procesech s českým undergroundem. Praha : Ústav pro studium totalitních režimů, 2012. ISBN 978-80-87211-74-8.
MASLOWSKI, Nicolas. Underground jako sociální hnutí? In: ONUFEROVÁ, Edita ? POKORNÁ Terezie (eds.). Magorova konference. K dílu I. M. Jirouse. Praha: Revolver Revue, 2014, s. 146-150. ISBN 978-80-87037-62-1.
PILAŘ, Martin. Underground: Kapitoly o českém národním undergroundu. Brno: Host, 1999. ISBN 80-86055-67-1.
POSSET, Johanna. Česká samizdatová periodika 1968-1989. Brno: Továrna na sítotisk, 1993.
HOŘEJŠÍ, Tamara (ed.). 15 let Revolver revue. Praha: Sdružení na podporu vydávání časopisů, 2001. Revolver Revue, sv. 9.
VAJCHR, Marek. Vyložené knihy. Praha: Revolver Revue, 2007. Revolver Revue, sv. 24. ISBN 978-80-87037-06-5.
FIDELIUS, Petr. Řeč komunistické moci. Praha: Triáda, 1998.
MACURA, Vladimír. Šťastný věk: Symboly, emblémy a mýty 1948?1989. Praha: Pražská imaginace, 1992.
PULLMANN, Michal. Konec experimentu. Přestavba a pád komunismu v Československu. Scriptorium Praha 2011. ISBN 978-80-87271-31-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Představení práce autorkou.
2. Seznámení s posudky.
3. Rozprava: Prameny k dějinám revolvers revue po roce 1989. Přístupy autorů k Revolver Revue k obrazovému vyjádření.