Práce je zaměřena na reflexi dětství v 19. století, a to v životě třech generací rodu Auerspergů a jim příbuzných členů. Text představuje vybrané prameny osobní povahy, analytické metody a dětství v historickém kontextu. Hlavní část práce je zaměřena na analýzu výchovy a vzdělání a je rozdělena do dvou kategorií podle pohlaví, a to primárně z pohledu dítěte samotného, zároveň s ohledem na dobové výchovné příručky. Poslední třetinu práce tvoří vzájemná komunikace a aktivity dětí a dále je řešena komunikace dětí s rodiči a reflexe vztahů, s čímž souvisí i poslední kapitola práce zaměřena na tresty a odměny jako nástroje socializace.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the reflection of childhood in the 19th century during the life of three generations of the Auersperg family and their relatives. The text presents selected sources of a personal character, analytical methods and childhood in historical context. The main part of the work focuses on the analysis of upbringing and education and is divided into two categories by gender, primarily from the perspective of the child itself and simultaneously taking into consideration educational manuals of the time. The last third of the thesis is dedicated to communication between children, their activities, communication of children with their parents and furthermore, reflection of relationships, which is also related to the last chapter of the work which deals with punishments and rewards as tools of socialization.
Klíčová slova
Aristokracie, dětství, 19.století, Auersperg, výchova, dětské hry, P. Bourdieu, J. Lacan, Paměti panenek, Scrapbook, M. Halbwachs, M. Mauss
Klíčová slova v angličtině
Aristocracy, childhood, 19th century, Auersperg, education, children's games, P. Bourdieu, J. Lacan, Dolls memoirs, Scrapbook, M. Halbwachs, M. Mauss
Rozsah průvodní práce
130
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na reflexi dětství v 19. století, a to v životě třech generací rodu Auerspergů a jim příbuzných členů. Text představuje vybrané prameny osobní povahy, analytické metody a dětství v historickém kontextu. Hlavní část práce je zaměřena na analýzu výchovy a vzdělání a je rozdělena do dvou kategorií podle pohlaví, a to primárně z pohledu dítěte samotného, zároveň s ohledem na dobové výchovné příručky. Poslední třetinu práce tvoří vzájemná komunikace a aktivity dětí a dále je řešena komunikace dětí s rodiči a reflexe vztahů, s čímž souvisí i poslední kapitola práce zaměřena na tresty a odměny jako nástroje socializace.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the reflection of childhood in the 19th century during the life of three generations of the Auersperg family and their relatives. The text presents selected sources of a personal character, analytical methods and childhood in historical context. The main part of the work focuses on the analysis of upbringing and education and is divided into two categories by gender, primarily from the perspective of the child itself and simultaneously taking into consideration educational manuals of the time. The last third of the thesis is dedicated to communication between children, their activities, communication of children with their parents and furthermore, reflection of relationships, which is also related to the last chapter of the work which deals with punishments and rewards as tools of socialization.
Klíčová slova
Aristokracie, dětství, 19.století, Auersperg, výchova, dětské hry, P. Bourdieu, J. Lacan, Paměti panenek, Scrapbook, M. Halbwachs, M. Mauss
Klíčová slova v angličtině
Aristocracy, childhood, 19th century, Auersperg, education, children's games, P. Bourdieu, J. Lacan, Dolls memoirs, Scrapbook, M. Halbwachs, M. Mauss
Zásady pro vypracování
Práce představuje analytické zpracování souboru dětské korespondence rodu Auerspergů s cílem stanovení podob výchovných strategií, jejichž prostřednictvím byly děti v aristokratických rodinách připravovány na performanci budoucí identity příslušníka rodiny historické šlechty. Autorka zpracuje konvolut egodokumentů, jejichž původcem byli dětští představitelé rodu, s důrazem na cit jakožto socializační strategii klíčovou pro plnění "dětských" povinností ke spokojenosti rodičů. Práce bude sledovat, nakolik cit dopomáhá k postupné socializaci potomků a upevňování vazeb v rodině, s ohledem na další prostředky výchovy a jejich kladné či negativní přijímání dětmi samotnými.
Zásady pro vypracování
Práce představuje analytické zpracování souboru dětské korespondence rodu Auerspergů s cílem stanovení podob výchovných strategií, jejichž prostřednictvím byly děti v aristokratických rodinách připravovány na performanci budoucí identity příslušníka rodiny historické šlechty. Autorka zpracuje konvolut egodokumentů, jejichž původcem byli dětští představitelé rodu, s důrazem na cit jakožto socializační strategii klíčovou pro plnění "dětských" povinností ke spokojenosti rodičů. Práce bude sledovat, nakolik cit dopomáhá k postupné socializaci potomků a upevňování vazeb v rodině, s ohledem na další prostředky výchovy a jejich kladné či negativní přijímání dětmi samotnými.
Seznam doporučené literatury
ARIES, Philippe. Centuries of Childhood: A Social History of Family Life. Vintage, 1965. ISBN 978-0394702865
BEZECNÝ, Zdeněk. Příliš uzavřená společnost. České Budějovice, 2005.
BOURDIEAU, Pierre. Teorie jednání. Praha, 1999. ISBN 80-7184-518-3
BUTLER, Judith. Trampoty s rodom. 2003, ISBN 80-85549-41-7
CVIKOVÁ, Jana. JURÁŇOVÁ Jana. Růžový a modrý svet. Bratislava, 2003. ISBN 80-89140-02-5
GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1
HALÍŘOVÁ, Martina. Sociální patologie a ochrana dětství od dob osvícenství do roku 1914. Pardubice, 2012. ISBN 978-80-7395-486-4
HORSKÁ, Pavla, KUČERA, Milan, MAUR, Eduard, STLOUKAL, Milan. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha: Panarama, 1990. ISBN 80-7038-011-X
CHODOROW, Nancy. The Reproduction of Mothering: Psychoanalysis and the Sociology of Gender. UC Berkeley Press, 1978.ISBN 80-86781-08-9
JIRÁNEK, Tomáš. KUBEŠ, Jiří. Dítě a dětství napříč staletími. 2. Pardubické bienále. 4.-5. dubna 2002. Edice: Sborník vědeckých prací Univerzity Pardubice. Série C. Suppl. 5 ISBN:80-7194-515-3
KLABOUCH, Jiří. Manželství a rodina v minulosti. Praha, 1962.
LENDEROVÁ, Milena ? JIRÁNEK, Tomáš ? MACKOVÁ, Marie. Z dějin české každodennosti: život v 19. století. Praha, 2009. ISBN 978-80-246-1683-4
LENDEROVÁ, Milena ? RÝDL, Karel. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha, 2006. ISBN 80-7185-647-9.
LENDEROVÁ, Milena. A ptáš se knížko má? - ženské deníky 19. století. Praha, 2008. ISBN 978-80-7254-956-6
LENDEROVÁ, Milena. K hříchu i k modlitbě: Žena v minulém století. Praha, 1999. ISBN 80-204-0737-5
NOHEL, Roland. Auerspergové v Čechách. Kutná Hora, 1997, s. 1. ISBN 80-902359-0-5
PREINFALK, Miha. Auersperg. Geschichte einer europäischen Familie. Graz, 2006.
ŠVAŘÍČKOVÁ, SLABÁKOVÁ Radmila (kol.). Konstrukce maskulinní identity v minulosti a současnosti: koncepty, metody, perspektivy. Praha, 2012. ISBN: 978-80-7422-218-4
ŠVAŘÍČKOVÁ-SLABÁKOVÁ,Radmila.Rodinné strategie šlechty. Mensdorffové-Pouilly v 19. století. Praha , 2007. ISBN 978-80-7203-859-6
UNTERREINER, Katrin.FELLNER, Sabine. Dětství v dobách císařství - Panenky a cínoví vojáčci.Praha, 2014. ISBN 978-80-249-2403-8
ŽUPANIČ, Jan. Nová šlechta rakouského císařství. Praha, 2006.
Seznam doporučené literatury
ARIES, Philippe. Centuries of Childhood: A Social History of Family Life. Vintage, 1965. ISBN 978-0394702865
BEZECNÝ, Zdeněk. Příliš uzavřená společnost. České Budějovice, 2005.
BOURDIEAU, Pierre. Teorie jednání. Praha, 1999. ISBN 80-7184-518-3
BUTLER, Judith. Trampoty s rodom. 2003, ISBN 80-85549-41-7
CVIKOVÁ, Jana. JURÁŇOVÁ Jana. Růžový a modrý svet. Bratislava, 2003. ISBN 80-89140-02-5
GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1
HALÍŘOVÁ, Martina. Sociální patologie a ochrana dětství od dob osvícenství do roku 1914. Pardubice, 2012. ISBN 978-80-7395-486-4
HORSKÁ, Pavla, KUČERA, Milan, MAUR, Eduard, STLOUKAL, Milan. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha: Panarama, 1990. ISBN 80-7038-011-X
CHODOROW, Nancy. The Reproduction of Mothering: Psychoanalysis and the Sociology of Gender. UC Berkeley Press, 1978.ISBN 80-86781-08-9
JIRÁNEK, Tomáš. KUBEŠ, Jiří. Dítě a dětství napříč staletími. 2. Pardubické bienále. 4.-5. dubna 2002. Edice: Sborník vědeckých prací Univerzity Pardubice. Série C. Suppl. 5 ISBN:80-7194-515-3
KLABOUCH, Jiří. Manželství a rodina v minulosti. Praha, 1962.
LENDEROVÁ, Milena ? JIRÁNEK, Tomáš ? MACKOVÁ, Marie. Z dějin české každodennosti: život v 19. století. Praha, 2009. ISBN 978-80-246-1683-4
LENDEROVÁ, Milena ? RÝDL, Karel. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha, 2006. ISBN 80-7185-647-9.
LENDEROVÁ, Milena. A ptáš se knížko má? - ženské deníky 19. století. Praha, 2008. ISBN 978-80-7254-956-6
LENDEROVÁ, Milena. K hříchu i k modlitbě: Žena v minulém století. Praha, 1999. ISBN 80-204-0737-5
NOHEL, Roland. Auerspergové v Čechách. Kutná Hora, 1997, s. 1. ISBN 80-902359-0-5
PREINFALK, Miha. Auersperg. Geschichte einer europäischen Familie. Graz, 2006.
ŠVAŘÍČKOVÁ, SLABÁKOVÁ Radmila (kol.). Konstrukce maskulinní identity v minulosti a současnosti: koncepty, metody, perspektivy. Praha, 2012. ISBN: 978-80-7422-218-4
ŠVAŘÍČKOVÁ-SLABÁKOVÁ,Radmila.Rodinné strategie šlechty. Mensdorffové-Pouilly v 19. století. Praha , 2007. ISBN 978-80-7203-859-6
UNTERREINER, Katrin.FELLNER, Sabine. Dětství v dobách císařství - Panenky a cínoví vojáčci.Praha, 2014. ISBN 978-80-249-2403-8
ŽUPANIČ, Jan. Nová šlechta rakouského císařství. Praha, 2006.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Představení práce autorkou.
2. seznámení s posudky.
3. Rozprava: spisy o výchově dětí v 18. a 19. století, individuální projevy dětí v rodině Anerspergů, funkce scrapbooků ve šlechtické společnosti