This Bachelor Thesis examines the role and application of verb complementation within a comparative analysis of two distinctive types of instructional texts. The theoretical part follows the general stylistic principles upon which instructional writing style is built and formulates syntactic properties of verb with a particular focus on its complementation. In the analytical part, this theoretical framework is juxtaposed with the syntactic behaviour of verb in recipes and patient information leaflets. In this manner, the thesis aims to determine the relation between stylistic functions and syntactic structure in instructional writing, as well as to specify syntactic and stylistic distinctions between two subgenres of this text type.
Anotace v angličtině
Tato bakalářská práce zkoumá úlohu a aplikaci komplementace slovesa v rámci komparativní analýzy dvou význačných typů instruktivních textů. Teoretická část sleduje obecné stylistické principy, na nichž se instruktivní styl zakládá, a formuluje syntaktické vlastnosti slovesa se zaměřením na jeho komplementaci. V analytické části je tento teoretický rámec usouvztažněn se syntaktickou povahou slovesa v receptech a příbalových letácích k lékům. Cílem práce je tudíž vymezení vztahu mezi stylistickými funkcemi a větnou výstavbou instruktivních textů, jakož i specifikace syntakticko-stylistických rozdílů mezi dvěma podžánry tohoto typu textu.
This Bachelor Thesis examines the role and application of verb complementation within a comparative analysis of two distinctive types of instructional texts. The theoretical part follows the general stylistic principles upon which instructional writing style is built and formulates syntactic properties of verb with a particular focus on its complementation. In the analytical part, this theoretical framework is juxtaposed with the syntactic behaviour of verb in recipes and patient information leaflets. In this manner, the thesis aims to determine the relation between stylistic functions and syntactic structure in instructional writing, as well as to specify syntactic and stylistic distinctions between two subgenres of this text type.
Anotace v angličtině
Tato bakalářská práce zkoumá úlohu a aplikaci komplementace slovesa v rámci komparativní analýzy dvou význačných typů instruktivních textů. Teoretická část sleduje obecné stylistické principy, na nichž se instruktivní styl zakládá, a formuluje syntaktické vlastnosti slovesa se zaměřením na jeho komplementaci. V analytické části je tento teoretický rámec usouvztažněn se syntaktickou povahou slovesa v receptech a příbalových letácích k lékům. Cílem práce je tudíž vymezení vztahu mezi stylistickými funkcemi a větnou výstavbou instruktivních textů, jakož i specifikace syntakticko-stylistických rozdílů mezi dvěma podžánry tohoto typu textu.
Cílem bakalářské práce je zmapovat a prostudovat užití větných typů podle syntaktické stavby věty v textech psaných instrukcí. Studentka nejprve krátce charakterizuje stylistické znaky zkoumaného diskurzu, zejména v souvislosti s funkčním stylem a formou prezentace informace. Dále na základě odborné lingvistické literatury podrobně popíše syntaktickou stavbu větných typů v závislosti na valenci slovesa (sponové, tranzitivní, intranzitivní) a vymezí obligatorní větné členy jednotlivých větných typů. Následně pro potřeby analýzy vytvoří dostatečně rozsáhlý korpus dvou různých typů instruktivních textů, a to příbalových informací k lékům a receptů, ve kterém zhodnotí a porovná užití jednotlivých větných typů a též okomentuje výskyt a formu povinných a nepovinných větných členů závislých na slovese. Frekvenci výskytu různých větných typů a podobnosti/odlišnosti ve větné stavbě interpretuje na stylistické rovině, tj. s ohledem na funkci a situační kontext vybraných instruktivních textů.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat a prostudovat užití větných typů podle syntaktické stavby věty v textech psaných instrukcí. Studentka nejprve krátce charakterizuje stylistické znaky zkoumaného diskurzu, zejména v souvislosti s funkčním stylem a formou prezentace informace. Dále na základě odborné lingvistické literatury podrobně popíše syntaktickou stavbu větných typů v závislosti na valenci slovesa (sponové, tranzitivní, intranzitivní) a vymezí obligatorní větné členy jednotlivých větných typů. Následně pro potřeby analýzy vytvoří dostatečně rozsáhlý korpus dvou různých typů instruktivních textů, a to příbalových informací k lékům a receptů, ve kterém zhodnotí a porovná užití jednotlivých větných typů a též okomentuje výskyt a formu povinných a nepovinných větných členů závislých na slovese. Frekvenci výskytu různých větných typů a podobnosti/odlišnosti ve větné stavbě interpretuje na stylistické rovině, tj. s ohledem na funkci a situační kontext vybraných instruktivních textů.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Susan Conrad, and Geoffrey Neil Leech. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Pearson Education.
Čechová, Marie, Marie Krčmová, and Eva Minářová. 2008. Současná stylistika. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Startvik. 1984. A Grammar Of Contemporary English. 10th impr. Harlow: Longman.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Startvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.
Světlá, Jindra. 2002. "Návod jako slohový postup a typ textu." Naše řeč 85 (2): 119--129. http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7681.
Urbanová, Ludmila. 2008. Stylistika anglického jazyka. Brno: Barrister & Principal.
Wallwork, Adrian. 2014. User Guides, Manuals and Technical Writing. New York: Springer Science+Business Media. doi:10.1007/978-1-4939-0641-3.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Susan Conrad, and Geoffrey Neil Leech. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Pearson Education.
Čechová, Marie, Marie Krčmová, and Eva Minářová. 2008. Současná stylistika. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Startvik. 1984. A Grammar Of Contemporary English. 10th impr. Harlow: Longman.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Startvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.
Světlá, Jindra. 2002. "Návod jako slohový postup a typ textu." Naše řeč 85 (2): 119--129. http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7681.
Urbanová, Ludmila. 2008. Stylistika anglického jazyka. Brno: Barrister & Principal.
Wallwork, Adrian. 2014. User Guides, Manuals and Technical Writing. New York: Springer Science+Business Media. doi:10.1007/978-1-4939-0641-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka se k obhajobě dostavila pečlivě připravena. Adekvátně zodpověděla všechny otázky z posudků a obhájila svoje zjištění. Komise se shodla na výsledném hodnocení A.