Tato bakalářská práce se zabývá obrazem vlaků ve vybraných dílech Franka Norrise a Jacka Kerouaca. Nejprve práce nabízí teoretický základ, ve kterém je popsána historie železnice ve Spojených státech a její obraz v literatuře. Poté jsou vybraní autoři a jejich texty analyzovány s ohledem na rozdílné literární a socio-historický kontexty. Na konci této práce je učiněn závěr, který vysvětluje rozhodující motivy vedoucí oba autory k protichůdnému zobrazení vlaků.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis discusses the picture of trains in the selected works of Frank Norris and Jack Kerouac. First, the paper provides the theoretical background by describing the history of railways in the United States and its depiction in literature. Then, the selected authors and texts are analyzed concerning different literature and socio-historical contexts. The conclusion on the decisive motives leading both authors to contradictory picture of trains is made at the end of the thesis.
Klíčová slova
vlaky, Frank Norris, Jack Kerouac, USA, literatura
Klíčová slova v angličtině
trains, Frank Norris, Jack Kerouac, USA, literature
Rozsah průvodní práce
43 s. (92 878 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá obrazem vlaků ve vybraných dílech Franka Norrise a Jacka Kerouaca. Nejprve práce nabízí teoretický základ, ve kterém je popsána historie železnice ve Spojených státech a její obraz v literatuře. Poté jsou vybraní autoři a jejich texty analyzovány s ohledem na rozdílné literární a socio-historický kontexty. Na konci této práce je učiněn závěr, který vysvětluje rozhodující motivy vedoucí oba autory k protichůdnému zobrazení vlaků.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis discusses the picture of trains in the selected works of Frank Norris and Jack Kerouac. First, the paper provides the theoretical background by describing the history of railways in the United States and its depiction in literature. Then, the selected authors and texts are analyzed concerning different literature and socio-historical contexts. The conclusion on the decisive motives leading both authors to contradictory picture of trains is made at the end of the thesis.
Klíčová slova
vlaky, Frank Norris, Jack Kerouac, USA, literatura
Klíčová slova v angličtině
trains, Frank Norris, Jack Kerouac, USA, literature
Zásady pro vypracování
V literatuře se vlaky objevují nejen jako pouhé dopravní prostředky, ale mohou se stát dějištěm příběhu, mohou rovněž symbolizovat mobilitu, setkávání a loučení, modernitu, vrchol průmyslové revoluce, zdroj znečištění krajiny, prostředek vykořisťování, atd. Závěrečná bakalářská práce se zaměří na role vlaků ve vybraných dílech americké prózy, konkrétně v díle Franka Norrise The Octopus a tvorbě Jacka Kerouaca.
V úvodu práce student velice stručně nastíní historii americké železnice, především s ohledem na její sociální a ekonomický dopad v místech, kde se odehrávají vybraná díla, a vysvětlí fenomén "train hopping" a "hobo". Dále uvede zvolené autory a zasadí jejich tvorbu do literárního a kulturního kontetxu.
Jádrem práce bude analýza vybraných děl, v níž se student soustředí především na obraz a funkce vlaku v daných dílech. Zaměří se rovněž na literární prostředky, které zvolení autoři používají. Své vývody bude vhodně ilustrovat primárními texty a konzultovat se sekundárními zdroji. Závěrem své analýzy přehledně shrne a zhodnotí, nakolik se určité motivy, funkce či symbolika spojená s vlaky v dílech shodují či liší, a pokusí se vyslovit obecnější závěry o roli vlaku v americké literatuře.
Zásady pro vypracování
V literatuře se vlaky objevují nejen jako pouhé dopravní prostředky, ale mohou se stát dějištěm příběhu, mohou rovněž symbolizovat mobilitu, setkávání a loučení, modernitu, vrchol průmyslové revoluce, zdroj znečištění krajiny, prostředek vykořisťování, atd. Závěrečná bakalářská práce se zaměří na role vlaků ve vybraných dílech americké prózy, konkrétně v díle Franka Norrise The Octopus a tvorbě Jacka Kerouaca.
V úvodu práce student velice stručně nastíní historii americké železnice, především s ohledem na její sociální a ekonomický dopad v místech, kde se odehrávají vybraná díla, a vysvětlí fenomén "train hopping" a "hobo". Dále uvede zvolené autory a zasadí jejich tvorbu do literárního a kulturního kontetxu.
Jádrem práce bude analýza vybraných děl, v níž se student soustředí především na obraz a funkce vlaku v daných dílech. Zaměří se rovněž na literární prostředky, které zvolení autoři používají. Své vývody bude vhodně ilustrovat primárními texty a konzultovat se sekundárními zdroji. Závěrem své analýzy přehledně shrne a zhodnotí, nakolik se určité motivy, funkce či symbolika spojená s vlaky v dílech shodují či liší, a pokusí se vyslovit obecnější závěry o roli vlaku v americké literatuře.
Seznam doporučené literatury
Primární díla
Norris, Frank. The Octopus
Kerouac, Jack. On the Road, Dhurma Bums.
Sekundární díla:
Richards, Jeffrey and John M Mackenzie. The Railway Station: A Social History. 1986
Ceserani, Remo. "The Impact of the Train on Modern Literary Imagination." Stanford Humanities Review 7, no. 1 (1999). Available at: https://web.stanford.edu/group/SHR/7-1/html/ceserani.html
Marx, Leo. The Machine in the Garden: Technology and the Pastoral Ideal in America. New York: Oxford University Press, 1964.
Kritické texty k dílu Norrise a Kerouaca.
Seznam doporučené literatury
Primární díla
Norris, Frank. The Octopus
Kerouac, Jack. On the Road, Dhurma Bums.
Sekundární díla:
Richards, Jeffrey and John M Mackenzie. The Railway Station: A Social History. 1986
Ceserani, Remo. "The Impact of the Train on Modern Literary Imagination." Stanford Humanities Review 7, no. 1 (1999). Available at: https://web.stanford.edu/group/SHR/7-1/html/ceserani.html
Marx, Leo. The Machine in the Garden: Technology and the Pastoral Ideal in America. New York: Oxford University Press, 1964.
Kritické texty k dílu Norrise a Kerouaca.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
kandidát krátce představil hlavní závěry svého výzkumu, okomentoval podněty z obou posudků a zodpověděl přednesené dotazy. Komise se shodla na hodnocení C