This master thesis deals with the concept of autonomy and the focus is given to the self-assessment techniques. The theoretical part first introduces the idea of autonomy and various techniques which can help with the development of autonomous learning. Next, the theoretical part stresses the importance of the learner-centred classroom and introduces the constructivist theory. Aims are another substantial part of autonomous learning; therefore, one chapter is investigating the typology of aims. What follows is the classification of assessment and self-assessment. The theoretical part ends with the introduction of different techniques of self-assessment. The practical part presents a case study which investigates how the self-assessment of primary learners happens in English lessons. Several research tools are used to answer the research question.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce se zabývá konceptem autonomního učení. Hlavní pozornost je věnována technikám sebehodnocení žáků. Teoretická část nejprve vymezí pojem autonomie a představí nejrůznější techniky rozvoje autonomního učení. Teoretická část pak zdůrazňuje důležitost výuky, kde je hlavní pozornost směřována na žáka a představuje konstruktivistickou teorii. Protože jsou cíle nedílnou součástí autonomního učení, je celá jedna kapitola věnována typologii cílů, kterou následuje klasifikace hodnocení a sebehodnocení. Teoretická část končí shrnutím technik sebehodnocení. Praktická část představuje případovou studii zkoumající průběh sebehodnocení u žáků na prvním stupni v hodinách anglického jazyka. Několik výzkumných nástrojů je použito na zodpovězení výzkumné otázky.
Klíčová slova
Autonomy, self-assessment, aims, feedback, reflection, learner centeredness, teacher facilitator, case study, open coding
Klíčová slova v angličtině
Autonomie, sebehodnocení, cíle, zpětná vazba, reflexe, zaměření na žáka, učitel facilitátor, případová studie, metoda otevřeného kódování
Rozsah průvodní práce
193
Jazyk
AN
Anotace
This master thesis deals with the concept of autonomy and the focus is given to the self-assessment techniques. The theoretical part first introduces the idea of autonomy and various techniques which can help with the development of autonomous learning. Next, the theoretical part stresses the importance of the learner-centred classroom and introduces the constructivist theory. Aims are another substantial part of autonomous learning; therefore, one chapter is investigating the typology of aims. What follows is the classification of assessment and self-assessment. The theoretical part ends with the introduction of different techniques of self-assessment. The practical part presents a case study which investigates how the self-assessment of primary learners happens in English lessons. Several research tools are used to answer the research question.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce se zabývá konceptem autonomního učení. Hlavní pozornost je věnována technikám sebehodnocení žáků. Teoretická část nejprve vymezí pojem autonomie a představí nejrůznější techniky rozvoje autonomního učení. Teoretická část pak zdůrazňuje důležitost výuky, kde je hlavní pozornost směřována na žáka a představuje konstruktivistickou teorii. Protože jsou cíle nedílnou součástí autonomního učení, je celá jedna kapitola věnována typologii cílů, kterou následuje klasifikace hodnocení a sebehodnocení. Teoretická část končí shrnutím technik sebehodnocení. Praktická část představuje případovou studii zkoumající průběh sebehodnocení u žáků na prvním stupni v hodinách anglického jazyka. Několik výzkumných nástrojů je použito na zodpovězení výzkumné otázky.
Klíčová slova
Autonomy, self-assessment, aims, feedback, reflection, learner centeredness, teacher facilitator, case study, open coding
Klíčová slova v angličtině
Autonomie, sebehodnocení, cíle, zpětná vazba, reflexe, zaměření na žáka, učitel facilitátor, případová studie, metoda otevřeného kódování
Zásady pro vypracování
Diplomandka se ve své práci bude zabývat sebehodnocením žáků prvního stupně základní školy v hodinách anglického jazyka v rámci rozvoje autonomního učení. V teoretické části práce nejprve vymezí základní principy konceptu autonomního učení a zaměří se především na principy rozvoje v oblasti hodnocení a sebehodnocení žáků v příslušném vzdělávacím kontextu. Dále bude definovat roli a funkce hodnocení a sebehodnocení, vymezí možnosti, techniky a nástroje rozvíjející sebehodnocení žáků prvního stupně základní školy v hodinách anglického jazyka. V praktické části pak prostřednictvím případové studie bude zjišťovat, zda a jakým způsobem vytváří učitel podmínky k podpoře rozvoje autonomního učení.
Zásady pro vypracování
Diplomandka se ve své práci bude zabývat sebehodnocením žáků prvního stupně základní školy v hodinách anglického jazyka v rámci rozvoje autonomního učení. V teoretické části práce nejprve vymezí základní principy konceptu autonomního učení a zaměří se především na principy rozvoje v oblasti hodnocení a sebehodnocení žáků v příslušném vzdělávacím kontextu. Dále bude definovat roli a funkce hodnocení a sebehodnocení, vymezí možnosti, techniky a nástroje rozvíjející sebehodnocení žáků prvního stupně základní školy v hodinách anglického jazyka. V praktické části pak prostřednictvím případové studie bude zjišťovat, zda a jakým způsobem vytváří učitel podmínky k podpoře rozvoje autonomního učení.
Seznam doporučené literatury
Achacoso, Michelle V., and Marilla D. Svinicki. Alternative strategies for evaluating student learning. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2005.
Benson, Phil. Teaching and Researching: Autonomy in Language Learning. Longman, 1993.
Brown, James Dean. Understanding Research in Second Language Learning: A Teachers Guide to Statistics and Research Design. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Burns, Anne. Collaborative Action Research for English Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
Denscombe, Martyn. The Good Research Guide: For Small-scale Social Research Projects. London: Open University Press, 2017.
Helus, Zdeněk, and Hana Lukášová. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení: filozofická východiska a pedagogické souvislosti. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2012.
Holec, Henri. Autonomy and Foreign Language Learning. Oxford: Pergamon, 1981.
Jeřábek, Jaroslav, Romana Lisnerová, Adriena Smejkalová, and Jan Tupý. "Národní ústav Pro Vzdělávání." RVP Pro Základní Vzdělávání, Národní ústav Pro Vzdělávání. Accessed March 20, 2018. http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani.
Kolář, Zdeněk, and Renata Šikulová. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009.
Kottler, Jeffrey A. Profesní psychohygiena terapeuta: cvičení a náměty pro sebehodnocení, seberozvoj a péči o sebe sama. Praha: Portál, 2013.
Košťálová, Hana, Šárka Miková, and Jiřina Stang. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2012.
Montgomery, Kathleen K. Authentic assessment: a guide for elementary teachers. Austin, TX: Pro-Ed, 2005.
Nikolov, Marianne. Assessing young learners of English: global and local perspectives. Cham: Springer, 2016.
Starý, Karel, and Veronika Laufková. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.
Seznam doporučené literatury
Achacoso, Michelle V., and Marilla D. Svinicki. Alternative strategies for evaluating student learning. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2005.
Benson, Phil. Teaching and Researching: Autonomy in Language Learning. Longman, 1993.
Brown, James Dean. Understanding Research in Second Language Learning: A Teachers Guide to Statistics and Research Design. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Burns, Anne. Collaborative Action Research for English Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
Denscombe, Martyn. The Good Research Guide: For Small-scale Social Research Projects. London: Open University Press, 2017.
Helus, Zdeněk, and Hana Lukášová. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení: filozofická východiska a pedagogické souvislosti. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2012.
Holec, Henri. Autonomy and Foreign Language Learning. Oxford: Pergamon, 1981.
Jeřábek, Jaroslav, Romana Lisnerová, Adriena Smejkalová, and Jan Tupý. "Národní ústav Pro Vzdělávání." RVP Pro Základní Vzdělávání, Národní ústav Pro Vzdělávání. Accessed March 20, 2018. http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani.
Kolář, Zdeněk, and Renata Šikulová. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009.
Kottler, Jeffrey A. Profesní psychohygiena terapeuta: cvičení a náměty pro sebehodnocení, seberozvoj a péči o sebe sama. Praha: Portál, 2013.
Košťálová, Hana, Šárka Miková, and Jiřina Stang. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2012.
Montgomery, Kathleen K. Authentic assessment: a guide for elementary teachers. Austin, TX: Pro-Ed, 2005.
Nikolov, Marianne. Assessing young learners of English: global and local perspectives. Cham: Springer, 2016.
Starý, Karel, and Veronika Laufková. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila svou práci a reagovala na otázky vznesené komisí. Komise se shodla na navrhovaném hodnocení E.