Tato diplomová práce se zabývá motivačními strategiemi pro výuku anglického jazyka na druhém stupni základní školy a v nižších třídách víceletých gymnázií v kontextu tzv. learner-centeredness (výuky zaměřené na žáka). Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části je nejprve shrnut koncept výuky zaměřené na žáka a její faktory, dále se práce zaměřuje na motivační teorie v psychologii a vzdělávání. Následně jsou diskutovány modely motivace v procesech učení se cizímu jazyku. V závěru teoretické části jsou diskutovány motivační strategie rámci modelu, který pohlíží na motivaci jako na proces a jsou definovány ty motivační strategie, které jsou v souladu s výukou zaměřenou na žáka a jsou vhodné pro žáky staršího školního věku. Výzkum v praktické části je realizován jako případová studie, která má za cíl zjistit, zda zkoumaný učitel využívá definované motivační strategie ve výuce angličtiny, jaké strategie využívá a jakým způsobem. Mimoto, cílem studie je také zjistit, jak tyto strategie vnímá učitel a jak je vnímají žáci. V případové studii jsou využity tři výzkumné techniky: pozorováni, rozhovor a ohniskové skupiny. Sesbíraná data jsou nakonec shrnuta, analyzována a navzájem porovnána.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with motivational strategies in lower-secondary English classes in the learner-centred context. The paper is divided into two parts, theoretical and practical. Within the theoretical part, learner-centeredness and its factors are outlined, motivational theories in psychology and education are provided and subsequently, models of motivation within second language acquisition are discussed. Lastly, the theoretical part discusses motivational strategies within the process model of motivation and defines motivational strategies which are in accordance with learner-centeredness and which are suitable for lower-secondary English learners. The research in the practical part is conducted in the form of a case study. The aim of the research is to find out whether the teacher uses the defined motivational strategies, what strategies she uses and how she uses them. Moreover, the aim is to find out how the teacher and the learners perceive these strategies. Three research methods are used in the study: observation, interview and focus groups. The collected data are summarized, analysed and compared.
Klíčová slova
Výuka zaměřená na žáka, motivace, motivační strategie, model motivace, případová studie, výuka anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
Learner-centeredness, motivation, motivational strategies, process model of motivation, case study, English language teaching
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá motivačními strategiemi pro výuku anglického jazyka na druhém stupni základní školy a v nižších třídách víceletých gymnázií v kontextu tzv. learner-centeredness (výuky zaměřené na žáka). Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části je nejprve shrnut koncept výuky zaměřené na žáka a její faktory, dále se práce zaměřuje na motivační teorie v psychologii a vzdělávání. Následně jsou diskutovány modely motivace v procesech učení se cizímu jazyku. V závěru teoretické části jsou diskutovány motivační strategie rámci modelu, který pohlíží na motivaci jako na proces a jsou definovány ty motivační strategie, které jsou v souladu s výukou zaměřenou na žáka a jsou vhodné pro žáky staršího školního věku. Výzkum v praktické části je realizován jako případová studie, která má za cíl zjistit, zda zkoumaný učitel využívá definované motivační strategie ve výuce angličtiny, jaké strategie využívá a jakým způsobem. Mimoto, cílem studie je také zjistit, jak tyto strategie vnímá učitel a jak je vnímají žáci. V případové studii jsou využity tři výzkumné techniky: pozorováni, rozhovor a ohniskové skupiny. Sesbíraná data jsou nakonec shrnuta, analyzována a navzájem porovnána.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with motivational strategies in lower-secondary English classes in the learner-centred context. The paper is divided into two parts, theoretical and practical. Within the theoretical part, learner-centeredness and its factors are outlined, motivational theories in psychology and education are provided and subsequently, models of motivation within second language acquisition are discussed. Lastly, the theoretical part discusses motivational strategies within the process model of motivation and defines motivational strategies which are in accordance with learner-centeredness and which are suitable for lower-secondary English learners. The research in the practical part is conducted in the form of a case study. The aim of the research is to find out whether the teacher uses the defined motivational strategies, what strategies she uses and how she uses them. Moreover, the aim is to find out how the teacher and the learners perceive these strategies. Three research methods are used in the study: observation, interview and focus groups. The collected data are summarized, analysed and compared.
Klíčová slova
Výuka zaměřená na žáka, motivace, motivační strategie, model motivace, případová studie, výuka anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
Learner-centeredness, motivation, motivational strategies, process model of motivation, case study, English language teaching
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své práci bude zabývat afektivními faktory v kontextu vyučování zaměřeného na žáka (tzv. learner-centeredness); konkrétně se zaměří na motivační strategie ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základní školy. V teoretické části nejprve zasadí zkoumanou problematiku do širšího kontextu, tedy stručně představí koncept learner-centeredness. Dále se zaměří na afektivní faktory, stěžejní pozornost bude věnována motivaci. Tento konstrukt bude diplomandka nejprve uvede na rovině obecné, následně bude diskutovat specifika motivace v procesech učení se cizímu jazyku. Se zohledněním požadavků na realizaci výuky angličtiny vystavěné na principech tzv. learner-centeredness diplomandka v závěru teoretické části definuje motivační strategie využitelné pro žáky 2. stupně základní školy.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření formou kvalitativně orientované případové studie, jehož cílem bude zjistit, jaké motivační strategie učitelé ve výuce angličtiny využívají a proč a jak tyto strategie vnímají žáci. Diplomandka využije různé výzkumné techniky, zejména pozorování, rozhovor a ohniskové skupiny.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své práci bude zabývat afektivními faktory v kontextu vyučování zaměřeného na žáka (tzv. learner-centeredness); konkrétně se zaměří na motivační strategie ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základní školy. V teoretické části nejprve zasadí zkoumanou problematiku do širšího kontextu, tedy stručně představí koncept learner-centeredness. Dále se zaměří na afektivní faktory, stěžejní pozornost bude věnována motivaci. Tento konstrukt bude diplomandka nejprve uvede na rovině obecné, následně bude diskutovat specifika motivace v procesech učení se cizímu jazyku. Se zohledněním požadavků na realizaci výuky angličtiny vystavěné na principech tzv. learner-centeredness diplomandka v závěru teoretické části definuje motivační strategie využitelné pro žáky 2. stupně základní školy.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření formou kvalitativně orientované případové studie, jehož cílem bude zjistit, jaké motivační strategie učitelé ve výuce angličtiny využívají a proč a jak tyto strategie vnímají žáci. Diplomandka využije různé výzkumné techniky, zejména pozorování, rozhovor a ohniskové skupiny.
Seznam doporučené literatury
1. AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION, et al. Learner-centered psycho-logical principles: A framework for school reform. Prepared by the Learner-Centered Work Group of the American Psychological Association's Board of Education Affairs, 1997 [online]. 1997 [cit. 2017-01-20]. Available at:
https://www.apa.org/ed/governance/bea/learner-centered.pdf
2. COVINGTON, Martin V. Making the grade: A self-worth perspective on motivation and school reform. Cambridge University Press, 1992
3. DÖRNYEI, Zoltan. a Ema. USHIODA. Motivation, language identity and the L2 self. Buffalo, NY: Multilingual Matters, c2009. Second language acquisition (Clevedon, Eng-land). ISBN 9781847691279.
4. DÖRNYEI, Zoltán. Motivational strategies in the language classroom. 7. print. Cam-bridge [u.a.]: Cambridge Univ. Press, 2007. ISBN 9780521793773.
5. CHAMBERS, Gary N. Motivating language learners. Buffalo: Multilingual Matters, 1999. ISBN 1853594482.
6. JEŘÁBEK, Jaroslav, Romana LISNEROVÁ, Adrinea SMEJKALOVÁ, Jan TUPÝ. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Národní ústav pro vzdělávání [online]. 2016 [cit. 2017-03-05]. Available at:
http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
7. NUNAN, David. Language teaching methodology: a textbook for the teacher. Harlow: Longman, Pearson Education, 2000. Teacher education. ISBN 01-352-1469-6.
8. UNESCO, IfS. International standard classification of education [online]. 2011 [cit. 2017-03-18]. Available at:
http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/isced-2011-en.pdf
9. WILLIAMS, Marion a Robert L. BURDEN. Psychology for language teachers: a so-cial constructivist approach. New York: Cambridge University Press, 1997. ISBN 9780521498807.
Seznam doporučené literatury
1. AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION, et al. Learner-centered psycho-logical principles: A framework for school reform. Prepared by the Learner-Centered Work Group of the American Psychological Association's Board of Education Affairs, 1997 [online]. 1997 [cit. 2017-01-20]. Available at:
https://www.apa.org/ed/governance/bea/learner-centered.pdf
2. COVINGTON, Martin V. Making the grade: A self-worth perspective on motivation and school reform. Cambridge University Press, 1992
3. DÖRNYEI, Zoltan. a Ema. USHIODA. Motivation, language identity and the L2 self. Buffalo, NY: Multilingual Matters, c2009. Second language acquisition (Clevedon, Eng-land). ISBN 9781847691279.
4. DÖRNYEI, Zoltán. Motivational strategies in the language classroom. 7. print. Cam-bridge [u.a.]: Cambridge Univ. Press, 2007. ISBN 9780521793773.
5. CHAMBERS, Gary N. Motivating language learners. Buffalo: Multilingual Matters, 1999. ISBN 1853594482.
6. JEŘÁBEK, Jaroslav, Romana LISNEROVÁ, Adrinea SMEJKALOVÁ, Jan TUPÝ. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Národní ústav pro vzdělávání [online]. 2016 [cit. 2017-03-05]. Available at:
http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
7. NUNAN, David. Language teaching methodology: a textbook for the teacher. Harlow: Longman, Pearson Education, 2000. Teacher education. ISBN 01-352-1469-6.
8. UNESCO, IfS. International standard classification of education [online]. 2011 [cit. 2017-03-18]. Available at:
http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/isced-2011-en.pdf
9. WILLIAMS, Marion a Robert L. BURDEN. Psychology for language teachers: a so-cial constructivist approach. New York: Cambridge University Press, 1997. ISBN 9780521498807.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji DP a vyjádřila se uspokojivě k připomínkám a otázkám vzneseným v posudcích. Avšak některé obsahové nedostatky nebylo možné v rámci obhajoby odstranit, proto komise potvrdila hodnocení E