This diploma thesis is dedicated to the complexity of sentence structure in the first and seventh volume of Harry Potter series and further comparison of them with regards to the age of targeted readership. The first chapters of theoretical part cover the description of the term clause and further division of said term into main, superordinate and subordinate clause, followed by chapters studying functions of subordinate clauses and the finitness. Last chapters of theoretical part focus on the term sentence and its categorization. The theoretical part is followed by introduction of both analysed books and the genre and subsequently the quantitative and qualitative analysis is carried out comparing the findings for each category and drawing the conclusion whether the last volume is more complex than the first book.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce je věnována komplexitě větné stavby v první a sedmé knize Harryho Pottera a jejich porovnání v závislosti na věkovou kategorii cílového čtenáře. První kapitoly teoretické části obsahují vysvětlení pojmu klauze a její kategorizace do věty hlavní, nadřazené a vedlejší. Tyto kapitoly jsou následovány kapitolami věnujícími se funkcemi vět vedlejších a finitností. Poslední kapitoly teoretické části se zaměřují na vysvětlení termínu souvětí a jeho kategorizaci. Teoretickou část následuje kapitola představení obou analyzovaných knih a jejich žánru a slovního útvaru. Následně je provedena kvantitativní i kvalitativní analýza, která porovnává výsledky pro jednotlivé kategorie vět a která vyvozuje závěr, zda má sedmá kniha komplexnější větnou stavbu než kniha první dle stanovené hypotézy.
Klíčová slova
clause, sentence, compound sentence, complex sentence, subordination, Harry Potter
This diploma thesis is dedicated to the complexity of sentence structure in the first and seventh volume of Harry Potter series and further comparison of them with regards to the age of targeted readership. The first chapters of theoretical part cover the description of the term clause and further division of said term into main, superordinate and subordinate clause, followed by chapters studying functions of subordinate clauses and the finitness. Last chapters of theoretical part focus on the term sentence and its categorization. The theoretical part is followed by introduction of both analysed books and the genre and subsequently the quantitative and qualitative analysis is carried out comparing the findings for each category and drawing the conclusion whether the last volume is more complex than the first book.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce je věnována komplexitě větné stavby v první a sedmé knize Harryho Pottera a jejich porovnání v závislosti na věkovou kategorii cílového čtenáře. První kapitoly teoretické části obsahují vysvětlení pojmu klauze a její kategorizace do věty hlavní, nadřazené a vedlejší. Tyto kapitoly jsou následovány kapitolami věnujícími se funkcemi vět vedlejších a finitností. Poslední kapitoly teoretické části se zaměřují na vysvětlení termínu souvětí a jeho kategorizaci. Teoretickou část následuje kapitola představení obou analyzovaných knih a jejich žánru a slovního útvaru. Následně je provedena kvantitativní i kvalitativní analýza, která porovnává výsledky pro jednotlivé kategorie vět a která vyvozuje závěr, zda má sedmá kniha komplexnější větnou stavbu než kniha první dle stanovené hypotézy.
Klíčová slova
clause, sentence, compound sentence, complex sentence, subordination, Harry Potter
Cílem práce je na základě porovnání komplexnosti větné stavby posoudit míru přizpůsobení textu změněnému publiku. V teoretické části se autorka zaměří především na definice jednotlivých typů klauzí, jejich kategorizace bude provedena podle formálních i funkčních kritérií. Dále se bude věnovat popisu jednotlivých typů vět v závislosti na tom, které klauze obsahují.
Praktická část bude zaměřena především na podrobné srovnání částí obou textů. Kvantitativní shrnutí jednotlivých typů vět bude doplněno kvalitativní analýzou. V té se diplomandka bude věnovat především posouzení, zda došlo k podstatným změnám struktury vět v souvislosti se změnou předpokládaného čtenáře, neboť mezi vydáním obou knih uplynula doba 10 let.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je na základě porovnání komplexnosti větné stavby posoudit míru přizpůsobení textu změněnému publiku. V teoretické části se autorka zaměří především na definice jednotlivých typů klauzí, jejich kategorizace bude provedena podle formálních i funkčních kritérií. Dále se bude věnovat popisu jednotlivých typů vět v závislosti na tom, které klauze obsahují.
Praktická část bude zaměřena především na podrobné srovnání částí obou textů. Kvantitativní shrnutí jednotlivých typů vět bude doplněno kvalitativní analýzou. V té se diplomandka bude věnovat především posouzení, zda došlo k podstatným změnám struktury vět v souvislosti se změnou předpokládaného čtenáře, neboť mezi vydáním obou knih uplynula doba 10 let.
Seznam doporučené literatury
Berk, Lynn M. 1999. English Syntax: From Word to Discourse. New York: Oxford University Press.
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad, and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow, England: Longman.
Carter, Ronald and Michael McCarthy. 2006. Cambridge Grammar of English. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the
English Language. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Greenbaum, Sydney, and Quirk, Randolph. 1990. A Student's Grammar of the English Language. Harlow: Pearson Education Limited.
Leech, Geoffrey, Deuchar, Margaret, and Hoogeraad Robert. 1982. English Grammar for Today. London: The Macmillan Press Ltd.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.
Rowland, J. K. 2014. Harry Potter and the Philosopher's Stone. London: Bloomsbury Publishing.
Rowland, J. K. 2014. Harry Potter and the Deathly Hallows. London: Bloomsbury Publishing.
Swan, Michael. 2005.Practical English Usage. Oxford: Oxford University Press.
Seznam doporučené literatury
Berk, Lynn M. 1999. English Syntax: From Word to Discourse. New York: Oxford University Press.
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad, and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow, England: Longman.
Carter, Ronald and Michael McCarthy. 2006. Cambridge Grammar of English. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the
English Language. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Greenbaum, Sydney, and Quirk, Randolph. 1990. A Student's Grammar of the English Language. Harlow: Pearson Education Limited.
Leech, Geoffrey, Deuchar, Margaret, and Hoogeraad Robert. 1982. English Grammar for Today. London: The Macmillan Press Ltd.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.
Rowland, J. K. 2014. Harry Potter and the Philosopher's Stone. London: Bloomsbury Publishing.
Rowland, J. K. 2014. Harry Potter and the Deathly Hallows. London: Bloomsbury Publishing.
Swan, Michael. 2005.Practical English Usage. Oxford: Oxford University Press.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila práci, ovšem nedoplnila chybějící informace, které byly požadovány v posudcích. Otázky nebyly uspokojivě zodpovězeny.