This bachelor thesis deals with the evaluation of a selected EFL textbook from the perspective of developing reading comprehension. The theoretical part at first puts reading into the context of English language teaching and learning. Subsequently, it discusses issues concerning developing reading skills that appear on the evaluation list of criteria. Finally, it defines the concept of textbook and discusses its functions and roles in the process of foreign language teaching and learning. In the practical part the individual activities developing reading comprehension are analysed and evaluated according to the list of criteria, which was created on the basis of the findings in the theoretical part.
Anotace v angličtině
Tato bakalářská práce se zabývá hodnocením vybrané učebnice anglického jazyka z hlediska rozvoje čtení s porozuměním. Teoretická část nejprve zasazuje čtení do kontextu vyučování a učení se anglickému jazyku. Následně rozebírá otázky týkající se rozvoje čtecích dovedností, které se objevují na seznamu hodnotících kritérií. Na závěr definuje pojem učebnice a diskutuje funkce a role učebnice v procesu výuky a učení se cizím jazykům. V praktické části jsou jednotlivé aktivity rozvíjející čtení s porozuměním analyzovány a hodnoceny podle seznamu kritérií, který byl vytvořen na základě zjištění teoretické části.
Klíčová slova
reading comprehension, reading activities, textbook, evaluation, list of criteria
Klíčová slova v angličtině
čtení s porozuměním, čtecí aktivity, učebnice, hodnocení, seznam kritérií
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
AN
Anotace
This bachelor thesis deals with the evaluation of a selected EFL textbook from the perspective of developing reading comprehension. The theoretical part at first puts reading into the context of English language teaching and learning. Subsequently, it discusses issues concerning developing reading skills that appear on the evaluation list of criteria. Finally, it defines the concept of textbook and discusses its functions and roles in the process of foreign language teaching and learning. In the practical part the individual activities developing reading comprehension are analysed and evaluated according to the list of criteria, which was created on the basis of the findings in the theoretical part.
Anotace v angličtině
Tato bakalářská práce se zabývá hodnocením vybrané učebnice anglického jazyka z hlediska rozvoje čtení s porozuměním. Teoretická část nejprve zasazuje čtení do kontextu vyučování a učení se anglickému jazyku. Následně rozebírá otázky týkající se rozvoje čtecích dovedností, které se objevují na seznamu hodnotících kritérií. Na závěr definuje pojem učebnice a diskutuje funkce a role učebnice v procesu výuky a učení se cizím jazykům. V praktické části jsou jednotlivé aktivity rozvíjející čtení s porozuměním analyzovány a hodnoceny podle seznamu kritérií, který byl vytvořen na základě zjištění teoretické části.
Klíčová slova
reading comprehension, reading activities, textbook, evaluation, list of criteria
Klíčová slova v angličtině
čtení s porozuměním, čtecí aktivity, učebnice, hodnocení, seznam kritérií
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své bakalářské práci bude zabývat problematikou rozvoje čtení s porozuměním ve výuce anglického jazyka na základní škole. S oporou o relevantní dokumenty (RVP ZV, Společný evropský referenční rámec pro jazyky) bude v úvodu teoretické části nejprve diskutovat cíle rozvoje této dovednosti na základní škole, a to ve vztahu k obecnému cíli cizojazyčné výuky, tj. komunikační kompetenci. Dále bude studentka diskutovat rozvoj čtení s porozuměním v kontextu výuky anglického jazyka, zaměří se zejména na učebnici jako materiální didaktický prostředek.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření zaměřené na analýzu vybrané učebnice anglického jazyka pro základní školu z hlediska rozvoje čtení s porozuměním. Cílem šetření je zjistit, jaký je potenciál vybrané učebnice pro rozvoj této dovednosti, tedy zjistit, v jaké míře jsou čtecí aktivity ve vybrané učebnici zastoupeny, jaké jsou jejich cíle, jaké typy textů a aktivit jsou pro rozvoj čtení používány.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své bakalářské práci bude zabývat problematikou rozvoje čtení s porozuměním ve výuce anglického jazyka na základní škole. S oporou o relevantní dokumenty (RVP ZV, Společný evropský referenční rámec pro jazyky) bude v úvodu teoretické části nejprve diskutovat cíle rozvoje této dovednosti na základní škole, a to ve vztahu k obecnému cíli cizojazyčné výuky, tj. komunikační kompetenci. Dále bude studentka diskutovat rozvoj čtení s porozuměním v kontextu výuky anglického jazyka, zaměří se zejména na učebnici jako materiální didaktický prostředek.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření zaměřené na analýzu vybrané učebnice anglického jazyka pro základní školu z hlediska rozvoje čtení s porozuměním. Cílem šetření je zjistit, jaký je potenciál vybrané učebnice pro rozvoj této dovednosti, tedy zjistit, v jaké míře jsou čtecí aktivity ve vybrané učebnici zastoupeny, jaké jsou jejich cíle, jaké typy textů a aktivit jsou pro rozvoj čtení používány.
Seznam doporučené literatury
Grabe, William. 2009. Reading in a Second Language: moving from theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Grellet, Francoise. 1991. Developing reading skills: a practical guide to reading comprehension exercises. Cambridge: Cambridge University Press.
Harmer, Jeremy. 2015. The practice of English language teaching. 5th ed. Harlow: Pearson.
Hedge, Tricia. 2000. Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press.
Krashen, Stephen D. 2003. Explorations in Language Acquisition and Use. Portsmouth: Heinemann.
Marianne, Celce-Murcia, Donna Brinton, and Marguerite Ann Snow. 2014. Teaching English as a second or foreign language. Fourth edition. Boston: National Geographic Learning.
Nuttall, Christine. 2005. Teaching Reading Skills in a foreign language. Oxford: Macmillan.
Richards, Jack S. and Burns Anne. 2012. The Cambridge guide to pedagogy and practice in second language teaching. New York: Cambridge University Press.
Richards, Jack S. and Renandya, Willy A. 2002. Methodology in language teaching: an anthology of current practice. New York: Cambridge University Press.
Richards, Jack S. and Rodgers, Theodore S. 2001. Approaches and methods in language teaching. 2nd ed. New York: Cambridge University Press.
Scrivener, Jim. 2011. Learning teaching: the essential guide to English language teaching. 3rd ed. London: Macmillan Education.
Ur, Penny. 2012. A course in English language teaching. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Seznam doporučené literatury
Grabe, William. 2009. Reading in a Second Language: moving from theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Grellet, Francoise. 1991. Developing reading skills: a practical guide to reading comprehension exercises. Cambridge: Cambridge University Press.
Harmer, Jeremy. 2015. The practice of English language teaching. 5th ed. Harlow: Pearson.
Hedge, Tricia. 2000. Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press.
Krashen, Stephen D. 2003. Explorations in Language Acquisition and Use. Portsmouth: Heinemann.
Marianne, Celce-Murcia, Donna Brinton, and Marguerite Ann Snow. 2014. Teaching English as a second or foreign language. Fourth edition. Boston: National Geographic Learning.
Nuttall, Christine. 2005. Teaching Reading Skills in a foreign language. Oxford: Macmillan.
Richards, Jack S. and Burns Anne. 2012. The Cambridge guide to pedagogy and practice in second language teaching. New York: Cambridge University Press.
Richards, Jack S. and Renandya, Willy A. 2002. Methodology in language teaching: an anthology of current practice. New York: Cambridge University Press.
Richards, Jack S. and Rodgers, Theodore S. 2001. Approaches and methods in language teaching. 2nd ed. New York: Cambridge University Press.
Scrivener, Jim. 2011. Learning teaching: the essential guide to English language teaching. 3rd ed. London: Macmillan Education.
Ur, Penny. 2012. A course in English language teaching. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji práci na mimořádně vysoké úrovni a stejným způsobem s komisí diskutovala o dílčích připomínkách. Komise se shodla na hodnocení A.