Na začátku této práce jsou obsaženy a vysvětleny základní pojmy a principy teorie her. Stručně se zabývá antagonistickými hrami s konečně i nekonečně mnoho strategiemi, neantagonistickými konflikty pro kooperativní i nekooperativní strategie. Poté se věnuje řešení umělé inteligence pro piškvorky, reversi a izolaci za použití minimax algoritmu, alfa-beta ořezávání, heuristiky, iterativního prohlubování a transpoziční tabulky. Pro tyto hry také obsahuje aplikaci, ve které je možné si proti AI zahrát jednotlivé hry.
Anotace v angličtině
At the beginning, this thesis explains the basic concepts and principles of game theory. It briefly explains antagonistic games with final or infinite strategies, non-antagonistic conflicts for cooperative or non-cooperative strategies. Later, it focuses on creating artificial intelligence for tic-tac-toe, reversi and isolation using minimax algorithm, alpha-beta pruning, heuristic, iterative deepening and transposition table. Those games are implemented in application, where i tis possible to play against AI individual games.
Klíčová slova
teorie her, strategie, AI, minimax, optimalizace minimaxu, piškvorky, reversi, izolace
Klíčová slova v angličtině
game theory, strategy, AI, minimax, minimax optimalization, tic-tac-toe, reversi, isolation
Rozsah průvodní práce
45
Jazyk
CZ
Anotace
Na začátku této práce jsou obsaženy a vysvětleny základní pojmy a principy teorie her. Stručně se zabývá antagonistickými hrami s konečně i nekonečně mnoho strategiemi, neantagonistickými konflikty pro kooperativní i nekooperativní strategie. Poté se věnuje řešení umělé inteligence pro piškvorky, reversi a izolaci za použití minimax algoritmu, alfa-beta ořezávání, heuristiky, iterativního prohlubování a transpoziční tabulky. Pro tyto hry také obsahuje aplikaci, ve které je možné si proti AI zahrát jednotlivé hry.
Anotace v angličtině
At the beginning, this thesis explains the basic concepts and principles of game theory. It briefly explains antagonistic games with final or infinite strategies, non-antagonistic conflicts for cooperative or non-cooperative strategies. Later, it focuses on creating artificial intelligence for tic-tac-toe, reversi and isolation using minimax algorithm, alpha-beta pruning, heuristic, iterative deepening and transposition table. Those games are implemented in application, where i tis possible to play against AI individual games.
Klíčová slova
teorie her, strategie, AI, minimax, optimalizace minimaxu, piškvorky, reversi, izolace
Klíčová slova v angličtině
game theory, strategy, AI, minimax, minimax optimalization, tic-tac-toe, reversi, isolation
Zásady pro vypracování
Práce by měla v úvodní části obsahovat základní pojmy a principy teorie her. Dále by se měla zabývat jednotlivými antagonistickými hrami s konečně mnoho strategiemi a zmínit také antagonistické hry s nekonečně mnoho strategiemi. Dále by práce měla obsahovat neantagonistické konflikty a to jak pro nekooperativní strategie, tak i pro kooperativní strategie, které by bylo dále vhodné rozdělit na strategie s přenosnou a s nepřenosnou výhrou. Vše by bylo vhodné doplnit reálnými hrami a situacemi, z nichž některé je možno implementovat ve vhodném programovacím jazyce a doplnit výsledky a grafy. Dále je možné zmínit některé další praktické využití teorie her, například v ekonomii.
Zásady pro vypracování
Práce by měla v úvodní části obsahovat základní pojmy a principy teorie her. Dále by se měla zabývat jednotlivými antagonistickými hrami s konečně mnoho strategiemi a zmínit také antagonistické hry s nekonečně mnoho strategiemi. Dále by práce měla obsahovat neantagonistické konflikty a to jak pro nekooperativní strategie, tak i pro kooperativní strategie, které by bylo dále vhodné rozdělit na strategie s přenosnou a s nepřenosnou výhrou. Vše by bylo vhodné doplnit reálnými hrami a situacemi, z nichž některé je možno implementovat ve vhodném programovacím jazyce a doplnit výsledky a grafy. Dále je možné zmínit některé další praktické využití teorie her, například v ekonomii.
Seznam doporučené literatury
MAŇAS, Miroslav. Teorie her a konflikty zájmů. Vyd. 1. V Praze: Vysoká škola ekonomická v Praze, 2002, 114 s. ISBN 80-245-0450-2
MAŇAS, Miroslav. Teorie her a její aplikace. 1. vyd. Praha: Stát. nakl. techn. lit., 1991, 278 s. Teoretická knižnice inženýra. ISBN 80-030-0358
Seznam doporučené literatury
MAŇAS, Miroslav. Teorie her a konflikty zájmů. Vyd. 1. V Praze: Vysoká škola ekonomická v Praze, 2002, 114 s. ISBN 80-245-0450-2
MAŇAS, Miroslav. Teorie her a její aplikace. 1. vyd. Praha: Stát. nakl. techn. lit., 1991, 278 s. Teoretická knižnice inženýra. ISBN 80-030-0358
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student se musel seznámit nejen s poměrně rozsáhlým simulačním nástrojem, ale také s jeho komunikačními možnostmi v podobě API. Navíc si po vzájemných konzultacích zvolil implementaci poměrně složitého problému spočívajícího v problematice předjíždění vlaků různých rychlostí a priorit v simulačních modelech železničních stanic, což je problematika poměrně složitá a komplexní a doposud jsem se nesetkal v praxi s jinými řešeními, které by se touto problematikou zabývaly. Samozřejmě student nevytvořil komplexní řešení celého problému, to by bylo zřejmě i nad rámec diplomové práce, ale položil velmi dobrý základ pro další práci v této oblasti v budoucnu. Práce rozebírá jednotlivé jednoduché hry z pohledu teorie her, bylo by hezké rozšíření na další deskové i jiné hry.
U samotného textu bakalářské práce byla vyhodnocena míra shody méně než 5 %. Nejedná se tedy o plagiát.