Cílem práce bylo vytvořit simulační model železniční stanice Pardubice hl. n. a jeho prostřednictvím vyhodnotit různé varianty železničního provozu v této stanici. Model i jeho simulace měly být realizovány pomocí systému OpenTrack. Jako jedna ze simulovaných variant byla od začátku považována rozsáhlá rekonstrukce železničního uzlu jako taková. Druhou variantou je související stavba dvoukolejného úseku z Pardubic směrem na Rosice. Výsledný model se detailně soustředí na hlavní železniční uzel a obsahuje osobní vlakové spoje v časovém rozmezí cca 6:00 až 9:00. Neobsahuje nákladní dopravu. Vyhodnocením 100 replikací každé varianty vyšlo najevo, že varianta s dvoukolejným úsekem směrem na Rosice je příznivější, co se týče vzniku zpoždění. Model má v sobě určitý nepoužitý obsah, který umožňuje další rozšiřování.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis was to create a simulation model of the railway station Pardubice hl. n. and to evaluate different variants of railway operations in this station using this model. The model and its simulation had to be executed using the OpenTrack system. One of the variants has been specified as a reconstruction of the station itself since the beginning. The second variant is a related project of double-tracked segment from Pardubice towards Rosice. Resulting model focuses in detail mainly on the main railway station and contains passenger train courses in timespan of approx. 6:00 to 9:00 AM. It doesn't contain freight operations. An evaluation of 100 simulation runs of each variant transpired into a fact that the variant with double-tracked segment towards Rosice is slightly better in terms of delay occurence. The model contains some unused content which allows its further expansion.
Klíčová slova
modelování, simulace, OpenTrack, Pardubice hl. n., železniční uzel, železniční provoz
Cílem práce bylo vytvořit simulační model železniční stanice Pardubice hl. n. a jeho prostřednictvím vyhodnotit různé varianty železničního provozu v této stanici. Model i jeho simulace měly být realizovány pomocí systému OpenTrack. Jako jedna ze simulovaných variant byla od začátku považována rozsáhlá rekonstrukce železničního uzlu jako taková. Druhou variantou je související stavba dvoukolejného úseku z Pardubic směrem na Rosice. Výsledný model se detailně soustředí na hlavní železniční uzel a obsahuje osobní vlakové spoje v časovém rozmezí cca 6:00 až 9:00. Neobsahuje nákladní dopravu. Vyhodnocením 100 replikací každé varianty vyšlo najevo, že varianta s dvoukolejným úsekem směrem na Rosice je příznivější, co se týče vzniku zpoždění. Model má v sobě určitý nepoužitý obsah, který umožňuje další rozšiřování.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis was to create a simulation model of the railway station Pardubice hl. n. and to evaluate different variants of railway operations in this station using this model. The model and its simulation had to be executed using the OpenTrack system. One of the variants has been specified as a reconstruction of the station itself since the beginning. The second variant is a related project of double-tracked segment from Pardubice towards Rosice. Resulting model focuses in detail mainly on the main railway station and contains passenger train courses in timespan of approx. 6:00 to 9:00 AM. It doesn't contain freight operations. An evaluation of 100 simulation runs of each variant transpired into a fact that the variant with double-tracked segment towards Rosice is slightly better in terms of delay occurence. The model contains some unused content which allows its further expansion.
Klíčová slova
modelování, simulace, OpenTrack, Pardubice hl. n., železniční uzel, železniční provoz
Cílem diplomové práce je provést zkoumání železničního provozu pomocí simulačních technik, které představují alternativu k analytickým metodám a poskytují podrobnější informace ohledně sledovaného provozu.
Diplomant nejdříve vybuduje simulující systém zaměřený na zkoumání odlišných variant provozu v rámci vybraného železničního uzlu. Vybudovaný systém se dále využije pro vyhodnocování a komparaci provozních charakteristik spojených s odlišnými dopravními scénáři.
Při zpracování diplomové práce se předpokládá využití specializovaného simulačního nástroje OpenTrack.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je provést zkoumání železničního provozu pomocí simulačních technik, které představují alternativu k analytickým metodám a poskytují podrobnější informace ohledně sledovaného provozu.
Diplomant nejdříve vybuduje simulující systém zaměřený na zkoumání odlišných variant provozu v rámci vybraného železničního uzlu. Vybudovaný systém se dále využije pro vyhodnocování a komparaci provozních charakteristik spojených s odlišnými dopravními scénáři.
Při zpracování diplomové práce se předpokládá využití specializovaného simulačního nástroje OpenTrack.
Seznam doporučené literatury
1. Kavička A., Klima V., Adamko N. Agentovo orientovaná simulácia dopravných uzlov. EDIS Žilina, 2005. ISBN 80-8070-477-5.
2. Borndorfer R., Torsten K., Lamorgese L., Mannino C., Reuther M., Schlechte T. Handbook of optimization in the railway industry. New York, NY: Springer Science+Business Media, 2018. ISBN 9783319721521.
Seznam doporučené literatury
1. Kavička A., Klima V., Adamko N. Agentovo orientovaná simulácia dopravných uzlov. EDIS Žilina, 2005. ISBN 80-8070-477-5.
2. Borndorfer R., Torsten K., Lamorgese L., Mannino C., Reuther M., Schlechte T. Handbook of optimization in the railway industry. New York, NY: Springer Science+Business Media, 2018. ISBN 9783319721521.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval ve vymezeném čase svoji práci, reagoval na připomínky uvedené v posudcích vedoucího a oponenta bakalářské práce, zodpověděl dotazy členů komise.