Předmětem bakalářské práce je ověření ovladatelnosti třínápravového autobusu složeného z jedné části, a to při navýšení rychlostního limitu odlehčení aktivně řízené vlečené třetí nápravy z 30 km/h na 62 km/h.
Teoretická část popisuje základní definici pohybů vozidla, ale také rozdělení a druhy řídících ústrojí. Následuje velmi důležitý popis kinematiky a dynamiky pohybu vozidla z pohledu zatáčení. V poslední řadě pak hodnocení ovladatelnosti vozidel.
Praktická část obsahuje experiment zahrnující měření s následným ohodnocením vlivu navýšení rychlosti. S vozidlem byla provedena ustálená jízda v kruhu, skokové natočení volantem a dvojitá změna jízdního pruhu. Vše bylo realizováno alespoň ve dvou jízdních nastaveních pro komplexnější porovnání. V závěru bylo uskutečněno subjektivní hodnocení vozidla v reálném provozu.
Anotace v angličtině
The subject of the bachelor thesis is verification of manoeuverability of a three-axle bus consisting of one part, with increased the speed limit for unloading of actively controlled towed third axle from 30 km/h to 62 km/h.
The theoretical part describes the basic definition of vehicle movements and classification and types of different steering mechanisms. Consequently, a very important description of the kinematics and dynamics vehicle movement from the point of view of turning is explained. Lastly, the vehicle manoeuverability evaluation are mentioned.
The practical part contains the experimental measurements includig evaluation of the speed increase effect. With the vehicle were done tests at stable driving in circle, sudden steering-angle change, double lane change. All of tests were realized minimally at two running setting for complex comparisons. In the end, subjective evaluation in real vehicle operation was realized.
Klíčová slova
Ovladatelnost vozidla, stabilita vozidla, řízená třetí náprava, odlehčení třetí nápravy.
Klíčová slova v angličtině
Vehicle manoeuverability, vehicle stability, steered third axle, unloading third axle.
Rozsah průvodní práce
50 s., 3 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem bakalářské práce je ověření ovladatelnosti třínápravového autobusu složeného z jedné části, a to při navýšení rychlostního limitu odlehčení aktivně řízené vlečené třetí nápravy z 30 km/h na 62 km/h.
Teoretická část popisuje základní definici pohybů vozidla, ale také rozdělení a druhy řídících ústrojí. Následuje velmi důležitý popis kinematiky a dynamiky pohybu vozidla z pohledu zatáčení. V poslední řadě pak hodnocení ovladatelnosti vozidel.
Praktická část obsahuje experiment zahrnující měření s následným ohodnocením vlivu navýšení rychlosti. S vozidlem byla provedena ustálená jízda v kruhu, skokové natočení volantem a dvojitá změna jízdního pruhu. Vše bylo realizováno alespoň ve dvou jízdních nastaveních pro komplexnější porovnání. V závěru bylo uskutečněno subjektivní hodnocení vozidla v reálném provozu.
Anotace v angličtině
The subject of the bachelor thesis is verification of manoeuverability of a three-axle bus consisting of one part, with increased the speed limit for unloading of actively controlled towed third axle from 30 km/h to 62 km/h.
The theoretical part describes the basic definition of vehicle movements and classification and types of different steering mechanisms. Consequently, a very important description of the kinematics and dynamics vehicle movement from the point of view of turning is explained. Lastly, the vehicle manoeuverability evaluation are mentioned.
The practical part contains the experimental measurements includig evaluation of the speed increase effect. With the vehicle were done tests at stable driving in circle, sudden steering-angle change, double lane change. All of tests were realized minimally at two running setting for complex comparisons. In the end, subjective evaluation in real vehicle operation was realized.
Klíčová slova
Ovladatelnost vozidla, stabilita vozidla, řízená třetí náprava, odlehčení třetí nápravy.
Klíčová slova v angličtině
Vehicle manoeuverability, vehicle stability, steered third axle, unloading third axle.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ověřit bezpečnou ovladatelnost třínápravového autobusu při zvýšeném rychlostním limitu odlehčení 3. nápravy ze současných 30 km/h na požadovaných 62 km/h a současně sledovat chování systému řízení výšky podvozku autobusu během přechodových stavů.
Autor práce bude postupovat podle sestavené osnovy a to dle svých vědeckých možností. Současně bude získané výsledky konzultovat s vedoucím práce, tak, aby byly splněny cíle práce.
1) Úvod
2) Ovladatelnost silničního vozidla z pohledu zatáčení
3) Vliv parametrů vozidla na ovladatelnost silničního vozidla
4) Hodnocení ovladatelnosti silničních vozidel
5) Jízdní zkoušky pro ověřování stability silničních vozidel
6) Subjektivní hodnocení řidičů ve vztahu k experimentálně naměřeným hodnotám při běžné jízdě v provozu
7) Závěr
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ověřit bezpečnou ovladatelnost třínápravového autobusu při zvýšeném rychlostním limitu odlehčení 3. nápravy ze současných 30 km/h na požadovaných 62 km/h a současně sledovat chování systému řízení výšky podvozku autobusu během přechodových stavů.
Autor práce bude postupovat podle sestavené osnovy a to dle svých vědeckých možností. Současně bude získané výsledky konzultovat s vedoucím práce, tak, aby byly splněny cíle práce.
1) Úvod
2) Ovladatelnost silničního vozidla z pohledu zatáčení
3) Vliv parametrů vozidla na ovladatelnost silničního vozidla
4) Hodnocení ovladatelnosti silničních vozidel
5) Jízdní zkoušky pro ověřování stability silničních vozidel
6) Subjektivní hodnocení řidičů ve vztahu k experimentálně naměřeným hodnotám při běžné jízdě v provozu
7) Závěr
Seznam doporučené literatury
[1] VALA, M., TESAŘ, M.: Teorie a konstrukce silničních vozidel I. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2003. ISBN 80-7194-503-X.
[2] VLK, F.: Zkoušení a diagnostika vozidel. Brno: Nakladatelství a vydavatelství VLK, 2001. ISBN 80-238-6573-0.
[3] VLK, F.: Dynamika motorových vozidel. Brno: Nakladatelství a vydavatelství VLK, 2001. ISBN 80-238-5273-6.
Seznam doporučené literatury
[1] VALA, M., TESAŘ, M.: Teorie a konstrukce silničních vozidel I. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2003. ISBN 80-7194-503-X.
[2] VLK, F.: Zkoušení a diagnostika vozidel. Brno: Nakladatelství a vydavatelství VLK, 2001. ISBN 80-238-6573-0.
[3] VLK, F.: Dynamika motorových vozidel. Brno: Nakladatelství a vydavatelství VLK, 2001. ISBN 80-238-5273-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student přednesl obhajobu své bakalářské práce, zodpověděl všechny otázky z posudku vedoucího práce a přesvědčivě reagoval na všechny dotazy členů komise.