Bakalářská práce "Buněčná linie SH-SY5Y jako model pro testování neurotoxicity" pojednává o neurální dopaminergní lidské buněčné linii SH-SY5Y a jejím využití při testování neurotoxického působení látek. Cílem této práce bylo zhodnotit vlastnosti této buněčné linie a na základě literární rešerše posoudit, zda je vhodným modelem pro testování neurotoxicity látek,
které by mohly negativně ovlivnit lidský organismus. Úvodní část práce je zaměřena na charakterizaci buněčné linie SH-SY5Y a popis jejího vzniku. Následně je podrobně popsána diferenciace SH-SY5Y buněk včetně vybraných hlavních diferenciačních činidel. V hlavní části práce jsou pak zmíněny výhody a nevýhody využití SH-SY5Y buněk pro testování neurotoxicity, a dále jsou uvedeny i látky, jejichž testování je s buněčnou linií SH-SY5Y často spojováno. Závěrem jsou v práci popsány i další buněčné linie, které jsou rovněž buněčnými modely pro studium neurotoxicity.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "SH-SY5Y cell line as a model for neurotoxicity testing" deals with human neural dopaminergic cell line SH-SY5Y and its utilization in testing of neurotoxic effects of substances. The aim of this study was to evaluate the properties of this cell line and to verify whether it is a suitable model for testing the neurotoxicity of substances that could negatively affect the human organism. The introductory part focuses on characterization of SH-SY5Y cell line and description of its origin. Subsequently, differentiation of SH-SY5Y cells including main selected differentiation agents is described in detail. Advantages and disadvantages of utilizing SH-SY5Y cells for neurotoxicity testing are mentioned in the main part of the thesis as well as substances, which testing is often associated with SH-SY5Y cell line. Other cell lines which are also cell models for neurotoxicity studies, are described at the end.
Klíčová slova
buněčná linie SH-SY5Y, neurotoxicita, diferenciace, kyselina retinová
Bakalářská práce "Buněčná linie SH-SY5Y jako model pro testování neurotoxicity" pojednává o neurální dopaminergní lidské buněčné linii SH-SY5Y a jejím využití při testování neurotoxického působení látek. Cílem této práce bylo zhodnotit vlastnosti této buněčné linie a na základě literární rešerše posoudit, zda je vhodným modelem pro testování neurotoxicity látek,
které by mohly negativně ovlivnit lidský organismus. Úvodní část práce je zaměřena na charakterizaci buněčné linie SH-SY5Y a popis jejího vzniku. Následně je podrobně popsána diferenciace SH-SY5Y buněk včetně vybraných hlavních diferenciačních činidel. V hlavní části práce jsou pak zmíněny výhody a nevýhody využití SH-SY5Y buněk pro testování neurotoxicity, a dále jsou uvedeny i látky, jejichž testování je s buněčnou linií SH-SY5Y často spojováno. Závěrem jsou v práci popsány i další buněčné linie, které jsou rovněž buněčnými modely pro studium neurotoxicity.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "SH-SY5Y cell line as a model for neurotoxicity testing" deals with human neural dopaminergic cell line SH-SY5Y and its utilization in testing of neurotoxic effects of substances. The aim of this study was to evaluate the properties of this cell line and to verify whether it is a suitable model for testing the neurotoxicity of substances that could negatively affect the human organism. The introductory part focuses on characterization of SH-SY5Y cell line and description of its origin. Subsequently, differentiation of SH-SY5Y cells including main selected differentiation agents is described in detail. Advantages and disadvantages of utilizing SH-SY5Y cells for neurotoxicity testing are mentioned in the main part of the thesis as well as substances, which testing is often associated with SH-SY5Y cell line. Other cell lines which are also cell models for neurotoxicity studies, are described at the end.
Klíčová slova
buněčná linie SH-SY5Y, neurotoxicita, diferenciace, kyselina retinová
1. Vypracujte literární rešerši o buněčné linii SH-SY5Y a jejím využití při testování neurotoxicity. V první části textu bakalářské práce se zaměřte na charakterizaci buněčné linie SH-SY5Y a dále popište její vznik a případné výhody či nevýhody jejího využití pro testování neurotoxického působení látek.
2. V hlavní části práce charakterizujte, k testování jakých látek je buněčná linie SH-SY5Y používána nejčastěji a jakých výsledků bylo v oblastech jejího využití dosaženo. V práci stručně zmiňte i jiné buněčné linie, které jsou v publikacích rovněž zmiňovány jako vhodné buněčné modely pro testování neurotoxicity látek.
3. Jako zdroj informací pro zpracování kompilačního textu bakalářské práce využijte odborné články publikované v recenzovaných zahraničních časopisech. Jejich vyhledávání provádějte prostřednictvím elektronických vědeckých databází, jako jsou např. NCBI Pubmed, ScienceDirect, Web of Science, Scopus, apod.
Zásady pro vypracování
1. Vypracujte literární rešerši o buněčné linii SH-SY5Y a jejím využití při testování neurotoxicity. V první části textu bakalářské práce se zaměřte na charakterizaci buněčné linie SH-SY5Y a dále popište její vznik a případné výhody či nevýhody jejího využití pro testování neurotoxického působení látek.
2. V hlavní části práce charakterizujte, k testování jakých látek je buněčná linie SH-SY5Y používána nejčastěji a jakých výsledků bylo v oblastech jejího využití dosaženo. V práci stručně zmiňte i jiné buněčné linie, které jsou v publikacích rovněž zmiňovány jako vhodné buněčné modely pro testování neurotoxicity látek.
3. Jako zdroj informací pro zpracování kompilačního textu bakalářské práce využijte odborné články publikované v recenzovaných zahraničních časopisech. Jejich vyhledávání provádějte prostřednictvím elektronických vědeckých databází, jako jsou např. NCBI Pubmed, ScienceDirect, Web of Science, Scopus, apod.
Seznam doporučené literatury
-
Seznam doporučené literatury
-
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Prezentace výsledků bakalářské práce.
2. Diskuze k posudku vedoucího bakalářské práce.
3. Studentka zodpověděla všechny dotazy a připomínky k bakalářské práci.