Tématem bakalářské práce je edukace žen o laboratorním novorozeneckém screeningu. První, teoretická část, vysvětluje podstatu novorozeneckého laboratorního screeningu, následuje popis metabolických poruch a endokrinních onemocnění, na něž se laboratorní novorozenecký screening zaměřuje, dále pak metody, kterými se provádí. Hlavním cílem druhé, výzkumné části, je vytvořit informační a edukační materiály o novorozeneckém laboratorním screeningu na základě zjištění znalostí žen o laboratorním screeningu. Nedílnou součástí je dotazníkové šetření, zaměřené na ženy po porodu a dětské sestry/porodní asistentky.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was education of women on laboratory newborn screening. Theoretical part explains the nature of neonatal laboratory screening. Furthermore, newborn metabolic disorders and endocrine disorders that are screened in laboratory settings are described as well as methods that are used. In the research, part the main objective was to create information and educational materials on newborn laboratory screening. The questionnaire survey was focused on women after childbirth and nursery nurses.
Klíčová slova
edukační a informační materiály, endokrinní a metabolické poruchy, novorozenec, screening
Klíčová slova v angličtině
educational materials, endocrine and metabolic diseases, newborn, screening
Rozsah průvodní práce
74 s. (69 164)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je edukace žen o laboratorním novorozeneckém screeningu. První, teoretická část, vysvětluje podstatu novorozeneckého laboratorního screeningu, následuje popis metabolických poruch a endokrinních onemocnění, na něž se laboratorní novorozenecký screening zaměřuje, dále pak metody, kterými se provádí. Hlavním cílem druhé, výzkumné části, je vytvořit informační a edukační materiály o novorozeneckém laboratorním screeningu na základě zjištění znalostí žen o laboratorním screeningu. Nedílnou součástí je dotazníkové šetření, zaměřené na ženy po porodu a dětské sestry/porodní asistentky.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was education of women on laboratory newborn screening. Theoretical part explains the nature of neonatal laboratory screening. Furthermore, newborn metabolic disorders and endocrine disorders that are screened in laboratory settings are described as well as methods that are used. In the research, part the main objective was to create information and educational materials on newborn laboratory screening. The questionnaire survey was focused on women after childbirth and nursery nurses.
Klíčová slova
edukační a informační materiály, endokrinní a metabolické poruchy, novorozenec, screening
Klíčová slova v angličtině
educational materials, endocrine and metabolic diseases, newborn, screening
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
1. DORT J.; DORTOVÁ E.; JEHLIČKA P. Neonatologie. 2. upr. vyd. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2253-8.
2. HOFFMANN, G. F.; ŠŤASTNÁ, S. Dědičné metabolické poruchy. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0831-0.
3. JABOR, A. Vnitřní prostředí. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1221-5.
4. LEBL, J.; PROVAZNÍK, K.; HEJCMANOVÁ, L. Preklinická pediatrie. 2. přeprac. vyd. Praha: Galén, c2007. ISBN 978-80-7262-438-6.
5. MUNTAU, A. Pediatrie. 2. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
Seznam doporučené literatury
1. DORT J.; DORTOVÁ E.; JEHLIČKA P. Neonatologie. 2. upr. vyd. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2253-8.
2. HOFFMANN, G. F.; ŠŤASTNÁ, S. Dědičné metabolické poruchy. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0831-0.
3. JABOR, A. Vnitřní prostředí. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1221-5.
4. LEBL, J.; PROVAZNÍK, K.; HEJCMANOVÁ, L. Preklinická pediatrie. 2. přeprac. vyd. Praha: Galén, c2007. ISBN 978-80-7262-438-6.
5. MUNTAU, A. Pediatrie. 2. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: výborně
Hodnocení oponenta: výborně
Doplňující otázky k obhajobě:
1. Setkala jste se během své praxe s tím, že by některá z matek odmítla provedení novorozeneckého laboratorního screeningu?
2. Byly Vámi vytvořené edukační materiály vyzkoušené v praxi? Pokud ano, jaká byla odezva?
Obhajoba bakalářské práce s prezentací výborná.