Tato diplomová práce se zabývá návrhem a realizací autorovy vlastní myšlenky v podobě grafické stupnice volantu s ohledem ke stabilitě vozidla. V úvodu práce je vysvětlena problematika stability silničních vozidel, především příčná stabilita vozidla v zatáčce. Hlavní část práce obsahuje návrh a konstrukci vlastní grafické stupnice pro reálné vozidlo. Pro konstrukci stupnice byl vybraný automobil podroben praktickému měření některých jeho důležitých parametrů jako stanovení převodu řízení a souřadnic těžiště. Diplomová práce je také doplněna o experimentální jízdní zkoušky na hranici adheze ověřující teoretický základ. Na závěr jsou dosažené výsledky shrnuty.
Anotace v angličtině
This graduation thesis concerns with design and realization of author's own idea in the form of steering wheel's graphic dial considering the vehicle's stability. A road vehicles' stability issue is explained in the beginning of the thesis, especially the vehicle's transverse stability in bends. The main part of this work contains design and construction of graphic dial for a real vehicle. In order to design the dial, the selected car has been brought under some of its important parameters measurements, such as steering transmission and centre of mass coordinates definition. The graduation thesis is also completed with experimental drive tests at the adhesion limit verifying the theoretical basis. All reached results are evaluated in the conclusion.
Klíčová slova
silniční vozidlo, automobil, stabilita, volant, adheze, řízení, zatáčení, těžiště, pneumatika
Klíčová slova v angličtině
road vehicle, car, stability, steering wheel, adhesion, steering, cornering, centre of mass, tyre
Rozsah průvodní práce
63 s., 18 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá návrhem a realizací autorovy vlastní myšlenky v podobě grafické stupnice volantu s ohledem ke stabilitě vozidla. V úvodu práce je vysvětlena problematika stability silničních vozidel, především příčná stabilita vozidla v zatáčce. Hlavní část práce obsahuje návrh a konstrukci vlastní grafické stupnice pro reálné vozidlo. Pro konstrukci stupnice byl vybraný automobil podroben praktickému měření některých jeho důležitých parametrů jako stanovení převodu řízení a souřadnic těžiště. Diplomová práce je také doplněna o experimentální jízdní zkoušky na hranici adheze ověřující teoretický základ. Na závěr jsou dosažené výsledky shrnuty.
Anotace v angličtině
This graduation thesis concerns with design and realization of author's own idea in the form of steering wheel's graphic dial considering the vehicle's stability. A road vehicles' stability issue is explained in the beginning of the thesis, especially the vehicle's transverse stability in bends. The main part of this work contains design and construction of graphic dial for a real vehicle. In order to design the dial, the selected car has been brought under some of its important parameters measurements, such as steering transmission and centre of mass coordinates definition. The graduation thesis is also completed with experimental drive tests at the adhesion limit verifying the theoretical basis. All reached results are evaluated in the conclusion.
Klíčová slova
silniční vozidlo, automobil, stabilita, volant, adheze, řízení, zatáčení, těžiště, pneumatika
Klíčová slova v angličtině
road vehicle, car, stability, steering wheel, adhesion, steering, cornering, centre of mass, tyre
Zásady pro vypracování
1) Úvod
2) Analýza problematiky
3) Vlastní teoretický výpočet
4) Experimentální jízdy
5) Vyhodnocení výsledků
6) Závěr
Autor práce bude postupovat podle sestavené osnovy a to dle svých vědeckých možností. Současně bude získané výsledky konzultovat s vedoucím práce, tak, aby byly splněny cíle práce.
Zásady pro vypracování
1) Úvod
2) Analýza problematiky
3) Vlastní teoretický výpočet
4) Experimentální jízdy
5) Vyhodnocení výsledků
6) Závěr
Autor práce bude postupovat podle sestavené osnovy a to dle svých vědeckých možností. Současně bude získané výsledky konzultovat s vedoucím práce, tak, aby byly splněny cíle práce.
Seznam doporučené literatury
\matsymb{lbrack}1\matsymb{rbrack} VALA, M., TESAŘ, M.: Teorie a konstrukce silničních vozidel I. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2003. ISBN 80-7194-503-X.
\matsymb{lbrack}2\matsymb{rbrack} VLK, F.: Dynamika motorových vozidel. 2. vyd. Brno: František Vlk, 2003. ISBN 80-239-0024-2.
Seznam doporučené literatury
\matsymb{lbrack}1\matsymb{rbrack} VALA, M., TESAŘ, M.: Teorie a konstrukce silničních vozidel I. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2003. ISBN 80-7194-503-X.
\matsymb{lbrack}2\matsymb{rbrack} VLK, F.: Dynamika motorových vozidel. 2. vyd. Brno: František Vlk, 2003. ISBN 80-239-0024-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student přednesl obhajobu své diplomové práce, zodpověděl otázky z oponentního posudku a reagoval na všechny dotazy členů komise.