Tato bakalářská práce se zabývá problematikou rozvoje mluvení v sociální interakci. Práce je rozdělena do dvou částí, a to teoretické a praktické. Teoretická část definuje mluvení z několika úhlů pohledu, dále pak obsahuje teorii spojenou s mluvními cvičeními. Praktická část obsahuje soubor aktivit, které podle znalostí nabytých v teoretické části, rozvíjí dovednosti žáků, dále pak kritické zhodnocení těchto aktivit a případné možnosti úprav.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on promoting speaking in social interaction. This paper is divided into two parts: theoretical part and practical part. In the theoretical part speaking is defined from the several points of view. This part also contains theoretical definition of speaking activities, their classification and in greater detail describes social interaction activities. Practical part contains set of activities which promote speaking based on the theoretical knowledge, critical evaluation and modification of these activities.
Klíčová slova
Mluvení, sociální interakce, interakce, komunikace, mluvní cvičení
Klíčová slova v angličtině
Speaking, social interaction, interaction, communication, speaking activities
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou rozvoje mluvení v sociální interakci. Práce je rozdělena do dvou částí, a to teoretické a praktické. Teoretická část definuje mluvení z několika úhlů pohledu, dále pak obsahuje teorii spojenou s mluvními cvičeními. Praktická část obsahuje soubor aktivit, které podle znalostí nabytých v teoretické části, rozvíjí dovednosti žáků, dále pak kritické zhodnocení těchto aktivit a případné možnosti úprav.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on promoting speaking in social interaction. This paper is divided into two parts: theoretical part and practical part. In the theoretical part speaking is defined from the several points of view. This part also contains theoretical definition of speaking activities, their classification and in greater detail describes social interaction activities. Practical part contains set of activities which promote speaking based on the theoretical knowledge, critical evaluation and modification of these activities.
Klíčová slova
Mluvení, sociální interakce, interakce, komunikace, mluvní cvičení
Klíčová slova v angličtině
Speaking, social interaction, interaction, communication, speaking activities
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je prozkoumat zda a jakými způsoby lze v kontextu školní třídy u žáků rozvíjet dovednost vhodně komunikovat v různých sociálních situacích. V první části práce studentka nejprve definuje vztah komunikační kompetence a mluvení v sociální interakci. Dále se zaměří na techniky, pomocí kterých lze ve výuce anglického jazyka rozvíjet dovednost mluvení v sociální interakci. V praktické části práce pak studentka vytvoří soubor aktivit podporujících rozvoj této dovednosti a provede jeho následné kritické vyhodnocení, případně navrhne modifikace použitých aktivit.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je prozkoumat zda a jakými způsoby lze v kontextu školní třídy u žáků rozvíjet dovednost vhodně komunikovat v různých sociálních situacích. V první části práce studentka nejprve definuje vztah komunikační kompetence a mluvení v sociální interakci. Dále se zaměří na techniky, pomocí kterých lze ve výuce anglického jazyka rozvíjet dovednost mluvení v sociální interakci. V praktické části práce pak studentka vytvoří soubor aktivit podporujících rozvoj této dovednosti a provede jeho následné kritické vyhodnocení, případně navrhne modifikace použitých aktivit.
Seznam doporučené literatury
BYGATE, M. Speaking. New York: Oxford University Press, 1987. ISBN 01-943-7134-4.
BYRNE, D. Techniques for classroom interaction. London: Longman, 1987. ISBN 05-827-4627-2.
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-802-4730-080.
GIRGLOVÁ, V. Komunikativní kompetence žáků s narušenou komunikační schopností v základním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-802-1064-010.
HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle: (z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základních škol). Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-364-1.
HARMER, J. How to teach English: an introduction to the practice of English language teaching. 1st publ. Harlow: Longman, 1998. ISBN 05-822-9796-6.
HARMER, J. The practice of English language teaching. Harlow: Longman, 2007. ISBN 978-140-5853-118.
KOŠŤÁLOVÁ, H., KRÁLOVÁ, T. a LORENC, M. Vybrané kapitoly pro rozvoj pedagogických dovedností. Praha: Oeconomica, 2010. ISBN 978-80-245-1653-0.
LITTLEWOOD, W. Communicative language teaching: an introduction. New York: Cambridge University Press, 1981. ISBN 05-212-8154-7.
LITTLEWOOD, W. Foreign and second language learning: language-acquisition research and its implications for the classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 1984. ISBN 0521274869.
RIVERS, W. M. Interactive language teaching. New York: Cambridge University Press, 1987. ISBN 05-213-1108-X.
ŠRÁMKOVÁ, E., KUCHAŘOVÁ KALNÁ, Z. a FIALOVÁ L. Hodnocení řečových dovedností v
odborném a akademickém cizím jazyce. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5835-4.
UR, P. A course in language teaching: practice and theory. New York: Cambridge University Press, 1996. ISBN 05-214-4994-4.
ZERZOVÁ, J. Interkulturní komunikační kompetence a její rozvíjení v hodinách anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6824-7.
Seznam doporučené literatury
BYGATE, M. Speaking. New York: Oxford University Press, 1987. ISBN 01-943-7134-4.
BYRNE, D. Techniques for classroom interaction. London: Longman, 1987. ISBN 05-827-4627-2.
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-802-4730-080.
GIRGLOVÁ, V. Komunikativní kompetence žáků s narušenou komunikační schopností v základním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-802-1064-010.
HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle: (z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základních škol). Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-364-1.
HARMER, J. How to teach English: an introduction to the practice of English language teaching. 1st publ. Harlow: Longman, 1998. ISBN 05-822-9796-6.
HARMER, J. The practice of English language teaching. Harlow: Longman, 2007. ISBN 978-140-5853-118.
KOŠŤÁLOVÁ, H., KRÁLOVÁ, T. a LORENC, M. Vybrané kapitoly pro rozvoj pedagogických dovedností. Praha: Oeconomica, 2010. ISBN 978-80-245-1653-0.
LITTLEWOOD, W. Communicative language teaching: an introduction. New York: Cambridge University Press, 1981. ISBN 05-212-8154-7.
LITTLEWOOD, W. Foreign and second language learning: language-acquisition research and its implications for the classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 1984. ISBN 0521274869.
RIVERS, W. M. Interactive language teaching. New York: Cambridge University Press, 1987. ISBN 05-213-1108-X.
ŠRÁMKOVÁ, E., KUCHAŘOVÁ KALNÁ, Z. a FIALOVÁ L. Hodnocení řečových dovedností v
odborném a akademickém cizím jazyce. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5835-4.
UR, P. A course in language teaching: practice and theory. New York: Cambridge University Press, 1996. ISBN 05-214-4994-4.
ZERZOVÁ, J. Interkulturní komunikační kompetence a její rozvíjení v hodinách anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6824-7.