Hlavním cílem práce je zmapovat problematiku vzdělávání perioperačních sester a jejich kompetencí v České republice. Dalšími východisky jsou zjištění, jak jsou všeobecné sestry a sestry se specializací v perioperační péči informovány o svých kompetencích a vzdělávání. Záměrem práce je také zjistit, jakou mají kvalifikaci a zkušenosti s výkonem činností a celoživotním vzděláváním sestry pracující na operačních sálech. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a empirické. Teoretická část se zabývá vzdělávání perioperačních sester dle platné legislativy a dále popisuje kompetence získané dle dosaženého vzdělání. Empirická část prezentuje výsledky dotazníkového šetření. Respondenty jsou všeobecné sestry a sestry specialistky v oboru perioperační péče, které pracují ve vybraném zdravotnickém zařízení.
Anotace v angličtině
The main goal of the thesis is to map the issue of an education of perioperative nurses and their competences in Czech Republic. Another starting point is detection of how general nurses and nurses with a specialization in perioperative care are informed about their competences and education. The purpose of this thesis is also to find out, what are their qualifications and experiences with performance of activities and lifelong education of the nurses, who work in operating room. The thesis consists of two parts - theoretical and empirical part. Theoretical part deals with options of education of perioperative nurses according to achieved education. Empirical part presents the results of the surfy. Respondents are general nurses and nurses specialized in the field of perioperative care, who work in chosen healthcare institution.
Klíčová slova
Česká republika, kompetence, legislativa, perioperační sestra, všeobecná sestra, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Czech republic, competences, legislation, perioperative nurse, general nurse, education
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem práce je zmapovat problematiku vzdělávání perioperačních sester a jejich kompetencí v České republice. Dalšími východisky jsou zjištění, jak jsou všeobecné sestry a sestry se specializací v perioperační péči informovány o svých kompetencích a vzdělávání. Záměrem práce je také zjistit, jakou mají kvalifikaci a zkušenosti s výkonem činností a celoživotním vzděláváním sestry pracující na operačních sálech. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a empirické. Teoretická část se zabývá vzdělávání perioperačních sester dle platné legislativy a dále popisuje kompetence získané dle dosaženého vzdělání. Empirická část prezentuje výsledky dotazníkového šetření. Respondenty jsou všeobecné sestry a sestry specialistky v oboru perioperační péče, které pracují ve vybraném zdravotnickém zařízení.
Anotace v angličtině
The main goal of the thesis is to map the issue of an education of perioperative nurses and their competences in Czech Republic. Another starting point is detection of how general nurses and nurses with a specialization in perioperative care are informed about their competences and education. The purpose of this thesis is also to find out, what are their qualifications and experiences with performance of activities and lifelong education of the nurses, who work in operating room. The thesis consists of two parts - theoretical and empirical part. Theoretical part deals with options of education of perioperative nurses according to achieved education. Empirical part presents the results of the surfy. Respondents are general nurses and nurses specialized in the field of perioperative care, who work in chosen healthcare institution.
Klíčová slova
Česká republika, kompetence, legislativa, perioperační sestra, všeobecná sestra, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Czech republic, competences, legislation, perioperative nurse, general nurse, education
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky
2. Stanovení cílů a metodiky práce
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky
2. Stanovení cílů a metodiky práce
3. Příprava a realizace průzkumného šetření dle stanovené metodiky
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
ČESKO. Nařízení vlády č. 164/2018 Sb., z dne 14. 8. 2018., kterým se mění nařízení vlády č. 31/2010 Sb., o oborech specializačního vzdělávání a označení odbornosti zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilost. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 85. ISSN 1211-1244.
ČESKO. Vyhláška č. 252/2019 Sb., ze dne 4. 10. 2019., kterou se mění vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 189/2009 Sb., o atestační zkoušce, zkoušce k vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, závěrečné zkoušce akreditovaných kvalifikačních kurzů a aprobační zkoušce a o postupu při ověření znalosti českého jazyka (vyhláška o zkouškách podle zákona o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění vyhlášky č. 337/2017 Sb.. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 109. ISSN 1211-1244.
ČESKO. Zákon č.284/2018 Sb., z dne 13. 12. 2018., kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 143. ISSN 1211-1244.
JEDLIČKOVÁ, Jaroslava a kol. Ošetřovatelská perioperační péče. 2. vydání, opravené a rozšířené. Brno: NCO NZO, 2019. ISBN: 978-80-7013-598-3.
WICHSOVÁ, Jana a kol. Sestra a perioperační péče. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3754-6.
Seznam doporučené literatury
ČESKO. Nařízení vlády č. 164/2018 Sb., z dne 14. 8. 2018., kterým se mění nařízení vlády č. 31/2010 Sb., o oborech specializačního vzdělávání a označení odbornosti zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilost. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 85. ISSN 1211-1244.
ČESKO. Vyhláška č. 252/2019 Sb., ze dne 4. 10. 2019., kterou se mění vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 189/2009 Sb., o atestační zkoušce, zkoušce k vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, závěrečné zkoušce akreditovaných kvalifikačních kurzů a aprobační zkoušce a o postupu při ověření znalosti českého jazyka (vyhláška o zkouškách podle zákona o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění vyhlášky č. 337/2017 Sb.. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 109. ISSN 1211-1244.
ČESKO. Zákon č.284/2018 Sb., z dne 13. 12. 2018., kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 143. ISSN 1211-1244.
JEDLIČKOVÁ, Jaroslava a kol. Ošetřovatelská perioperační péče. 2. vydání, opravené a rozšířené. Brno: NCO NZO, 2019. ISBN: 978-80-7013-598-3.
WICHSOVÁ, Jana a kol. Sestra a perioperační péče. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3754-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: velmi dobře minus }
Hodnocení oponenta: výborně minus }
Doplňující otázky k obhajobě:}
1. Popište, jak se změnila povinnost celoživotního vzdělávání všeobecných sester a kdo je za ně zodpovědný.}
2. Mezi kompetence perioperační sestry nově patří i asistence při méně náročných operačních výkonech. Jak by podle Vás měla být tato činnost uskutečňována? Jako samostatná role perioperační sestry nebo jako další povinnost instrumentářky?}
Obhajoba diplomové práce s prezentací velmi dobrá minus.