Bakalářská práce je zaměřena na vytvoření základního modelu železničního provozu bez složitějších mechanik, a především pak na realizaci API s použitím uživatelsky definované nadstavby.
V teoretické části práce jsou popsány základní principy modelování a simulací, je zde současně charakterizován simulační nástroj OpenTrack, podpořený ukázkami jeho uplatnění. Další část práce je věnována seznámení s aplikační nadstavbou a popsání komunikace a celkové funkčnosti se simulačním nástrojem. Součástí teoretické části práce jsou také ukázky nastiňující možné uplatnění API v oboru simulování železniční dopravy.
Praktická část práce popisuje použití aplikační nadstavby na konkrétní model železničního úseku. Zahrnuje rovněž rozbor aktuálního vytížení železniční stanice a základní statistické vyhodnocení zaměřené na konkrétní řešenou problematiku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on creating a basic model of railway traffic. It is especially focused on implementation of API using user-defined superstructure without adding any complicated mechanics to it.
In the theoretical part of the thesis there are described the basic principles of modeling and simulation, there is also described the simulation tool OpenTrack, supplemented by its utilization. The next part of the thesis is devoted to the introduction with application superstructure and to the description of communication and overall functionality of simulation tool. The theoretical thesis includes examples outlining the possible application of API in the field of simulation of the railway transport.
The practical part describes the utilization of the application superstructure to certain model of the railway section. It also includes an analysis of the current workload of the railway station and a basic statistical evaluation focused on the specific problematic.
Klíčová slova
mikrosimulace, simulační studie, OpenTrack, vlaková doprava, dopravní inženýrství, železniční síť, dopravna
Bakalářská práce je zaměřena na vytvoření základního modelu železničního provozu bez složitějších mechanik, a především pak na realizaci API s použitím uživatelsky definované nadstavby.
V teoretické části práce jsou popsány základní principy modelování a simulací, je zde současně charakterizován simulační nástroj OpenTrack, podpořený ukázkami jeho uplatnění. Další část práce je věnována seznámení s aplikační nadstavbou a popsání komunikace a celkové funkčnosti se simulačním nástrojem. Součástí teoretické části práce jsou také ukázky nastiňující možné uplatnění API v oboru simulování železniční dopravy.
Praktická část práce popisuje použití aplikační nadstavby na konkrétní model železničního úseku. Zahrnuje rovněž rozbor aktuálního vytížení železniční stanice a základní statistické vyhodnocení zaměřené na konkrétní řešenou problematiku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on creating a basic model of railway traffic. It is especially focused on implementation of API using user-defined superstructure without adding any complicated mechanics to it.
In the theoretical part of the thesis there are described the basic principles of modeling and simulation, there is also described the simulation tool OpenTrack, supplemented by its utilization. The next part of the thesis is devoted to the introduction with application superstructure and to the description of communication and overall functionality of simulation tool. The theoretical thesis includes examples outlining the possible application of API in the field of simulation of the railway transport.
The practical part describes the utilization of the application superstructure to certain model of the railway section. It also includes an analysis of the current workload of the railway station and a basic statistical evaluation focused on the specific problematic.
Klíčová slova
mikrosimulace, simulační studie, OpenTrack, vlaková doprava, dopravní inženýrství, železniční síť, dopravna
Cílem bakalářské práce je vytvoření základního modelu železničního provozu v komerčně dostupném simulačním nástroji a jeho následné využití v uživatelsky definované nadstavbě s využitím API.
Předpokladem je vybudování základního simulačního modelu vybrané železniční stanice nebo železniční tratě bez složitějších technologických operací a následné využití tohoto modelu v uživatelsky definované aplikaci, která dokáže se simulačním modelem komunikovat pomocí API.
Součástí řešení je také základní statistické vyhodnocení vybudovaného simulačního modelu.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vytvoření základního modelu železničního provozu v komerčně dostupném simulačním nástroji a jeho následné využití v uživatelsky definované nadstavbě s využitím API.
Předpokladem je vybudování základního simulačního modelu vybrané železniční stanice nebo železniční tratě bez složitějších technologických operací a následné využití tohoto modelu v uživatelsky definované aplikaci, která dokáže se simulačním modelem komunikovat pomocí API.
Součástí řešení je také základní statistické vyhodnocení vybudovaného simulačního modelu.
Seznam doporučené literatury
VONKA, J., MOLKOVÁ, T., ŠIROKÝ J., Technologie a řízení dopravy II Pardubice : Univerzita Pardubice, 2000. ISBN 80-7194-286-3
Borndorfer R., Torsten K., Lamorgese L., Mannino C., Reuther M., Schlechte T. Handbook of optimization in the railway industry, New York, NY: Springer Science+Business Media, 2018. ISBN 9783319721521
Seznam doporučené literatury
VONKA, J., MOLKOVÁ, T., ŠIROKÝ J., Technologie a řízení dopravy II Pardubice : Univerzita Pardubice, 2000. ISBN 80-7194-286-3
Borndorfer R., Torsten K., Lamorgese L., Mannino C., Reuther M., Schlechte T. Handbook of optimization in the railway industry, New York, NY: Springer Science+Business Media, 2018. ISBN 9783319721521
Přílohy volně vložené
CD-ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
PStudent se musel seznámit nejen s poměrně rozsáhlým simulačním nástrojem, ale také s jeho komunikačními možnostmi v podobě API. Navíc si po vzájemných konzultacích zvolil implementaci poměrně složitého problému spočívajícího v problematice předjíždění vlaků různých rychlostí a priorit v simulačních modelech železničních stanic, což je problematika poměrně složitá a komplexní a doposud jsem se nesetkal v praxi s jinými řešeními, které by se touto problematikou zabývaly. Samozřejmě student nevytvořil komplexní řešení celého problému, to by bylo zřejmě i nad rámec diplomové práce, ale položil velmi dobrý základ pro další práci v této oblasti v budoucnu.
Práce prošla kontrolou plagiátroství v systému STAG. Nejvyšší míra shody u všech odevzdaných souborů byla nalezena 100 %, ale u souboru, který je generován vývojovým prostředím ? jde o soubor ?genfiles.properties?. Dále pak u souboru ?private.properties?, který je jedním ze základních souborů Java FX. Na základě těchto výsledků práce není považována za plagiát.
Komise navrhuje bakalářskou práci na ocenění za vynikající tvůrčí výsledky dle článku 3, písmo b) Stipendijního řádu Univerzity Pardubice.