Práce se zabývá kvazireligiozními zkušenostmi účastníků participujících v relativně novém fenoménu rolových her na živo zvaných Larpy. Poskytuje stručný úvod do této tématiky, uvádí stručnou historii a přenos Rolových her do Čech., nejdůležitější vyskytující se pojmy, typy her a prostředky, kterých hry používají a které jsou potřeba pro porozumění a zvláště si všímá zobrazování a využívání tematiky náboženství, víry a transcedentna vyskytujících v těchto hrách. Pro větší názornost a vykreslení je část práce věnována tématickým ukázkám a komentářům z jedné takovéto hry a původní video záznamy, která byli během ukázkové hry pořízeny. Práce si klade za cíl zvážit nakolik jsou či mohou být rolové hry Religionistickým tématem, nakolik jsou tam obsažené jevy náboženstvím, fikcí, hrou či jakýmsi pomezním jevem
Anotace v angličtině
This paper try to explain quasireligionistic experiences, which occur in relative new phenomenon, living action role-playing games also called LARPs. Work Itself gives briefly describe historical evaluation and transition of Larp to Czech republic, Mention most important terminology, types of Larp, and proprieties, which was used by participants itself and theoretics in the their community. This in emphasis with role which role playing games have in mirroring and using themes of religion, faith and trancedentality. For greater plasticity of the view is part of the paper devoted to thematic samples from one Larp, video with records of the religion attributed parts and appropriate commentaries. Study has as main goal to consider carefully if the phenomenon called Larp can by religion, fictive mirroring, or something on the edge of modern spirituality.
Klíčová slova
religionistika, kvazireligiozita, Larp, rolové hry.
Klíčová slova v angličtině
science of Religion, kvazireligious, Larp, role-playing games.
Rozsah průvodní práce
43 s, 3s příloh,1 dvd
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá kvazireligiozními zkušenostmi účastníků participujících v relativně novém fenoménu rolových her na živo zvaných Larpy. Poskytuje stručný úvod do této tématiky, uvádí stručnou historii a přenos Rolových her do Čech., nejdůležitější vyskytující se pojmy, typy her a prostředky, kterých hry používají a které jsou potřeba pro porozumění a zvláště si všímá zobrazování a využívání tematiky náboženství, víry a transcedentna vyskytujících v těchto hrách. Pro větší názornost a vykreslení je část práce věnována tématickým ukázkám a komentářům z jedné takovéto hry a původní video záznamy, která byli během ukázkové hry pořízeny. Práce si klade za cíl zvážit nakolik jsou či mohou být rolové hry Religionistickým tématem, nakolik jsou tam obsažené jevy náboženstvím, fikcí, hrou či jakýmsi pomezním jevem
Anotace v angličtině
This paper try to explain quasireligionistic experiences, which occur in relative new phenomenon, living action role-playing games also called LARPs. Work Itself gives briefly describe historical evaluation and transition of Larp to Czech republic, Mention most important terminology, types of Larp, and proprieties, which was used by participants itself and theoretics in the their community. This in emphasis with role which role playing games have in mirroring and using themes of religion, faith and trancedentality. For greater plasticity of the view is part of the paper devoted to thematic samples from one Larp, video with records of the religion attributed parts and appropriate commentaries. Study has as main goal to consider carefully if the phenomenon called Larp can by religion, fictive mirroring, or something on the edge of modern spirituality.
Klíčová slova
religionistika, kvazireligiozita, Larp, rolové hry.
Klíčová slova v angličtině
science of Religion, kvazireligious, Larp, role-playing games.
Zásady pro vypracování
1. Stručně shrnout vývoje her na živo s ohledem na jejich inspiraci v náboženském prostředí či naopak možné napětí s takovým prostředím. Analýza inspiračních zdrojů, vývoje hracích postupů, publik, typů společností hráčů. Popis přenosu LARPů do českého prostředí a zdejšího specifického vývoje.
2. Metodicky zapisovat průběh několika her během následujícího roku. Terénní zápisky budou obsahovat:
a. popisy smyslově vnímatelného, záznamy interakcí hráčů, jejich hodnocení situací;
b. pocity, postřehy samotného pozorovatele-hráče a jejich objektivace;
c. postupné kódování zápisků z hlediska tématu práce a průběžně doplňovaných teoretických znalostí o kvazináboženských jevech v podobných situacích/společnostech;
d. metodologické poznámky a závěry směřující k další fázi výzkumu.
3. Vést rozhovory s hráči různých postavení (organizátoři her, zavedení účastníci, nováčci) s důrazem na jejich individuální i kolektivní prožívání her, smyslu této činnosti a na jejich sociobiografické pozadí.
4. Informace je možno eventuálně doplnit dotazníkovým šetřením zaměřeným na sociální a náboženský profil hráčů.
5. Do závěrečné analýzy zapojit krom popsaných dat také pozorování z příprav na hry a následného života her, z přenášení zkušeností z Larpů do všedního života.
Zásady pro vypracování
1. Stručně shrnout vývoje her na živo s ohledem na jejich inspiraci v náboženském prostředí či naopak možné napětí s takovým prostředím. Analýza inspiračních zdrojů, vývoje hracích postupů, publik, typů společností hráčů. Popis přenosu LARPů do českého prostředí a zdejšího specifického vývoje.
2. Metodicky zapisovat průběh několika her během následujícího roku. Terénní zápisky budou obsahovat:
a. popisy smyslově vnímatelného, záznamy interakcí hráčů, jejich hodnocení situací;
b. pocity, postřehy samotného pozorovatele-hráče a jejich objektivace;
c. postupné kódování zápisků z hlediska tématu práce a průběžně doplňovaných teoretických znalostí o kvazináboženských jevech v podobných situacích/společnostech;
d. metodologické poznámky a závěry směřující k další fázi výzkumu.
3. Vést rozhovory s hráči různých postavení (organizátoři her, zavedení účastníci, nováčci) s důrazem na jejich individuální i kolektivní prožívání her, smyslu této činnosti a na jejich sociobiografické pozadí.
4. Informace je možno eventuálně doplnit dotazníkovým šetřením zaměřeným na sociální a náboženský profil hráčů.
5. Do závěrečné analýzy zapojit krom popsaných dat také pozorování z příprav na hry a následného života her, z přenášení zkušeností z Larpů do všedního života.
Seznam doporučené literatury
Holý, Jakub (2005). Úvod ke zkoumání Her s hraním rolí. Nepublikovaná bakalářská práce, Univerzita Karlova (Fakulta humanitních studií), Praha. On-line jako víc html dokumentů nebo ke stažení ve formátu PDF (1,1 MB; komprimováno pomoci WinZip) nebo SXW (118 KB, viz OpenOffice.org).
Janeček, Petr (2002). Paralelní světy. (kulturní fenomén her na hrdiny pohledem etnologie). Nepublikovaná bakalářská práce, Univerzita Karlova (Fakulta humanitníchstudií), Praha. Jako dokument Wordu (.rtf, 470 KB).
Krajhanzl, Jan (2001a). Možnosti využití Role-playing games v psychoterapii. Nepublikovaná zápočtová práce pro předmět Základy klinické psychologie, katedra psychologie Filosofické fakulty Univerzity Karlovy, Praha. Jako dokument Wordu (.doc, 87 KB).
Krajhanzl, Jan (2001b). Psychologické aspekty fantasy Role-playing games. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Nepublikovaná seminární práce pro předmět Psychologická metodologie, katedra psychologie Filosofické fakulty Univerzity Karlovy, Praha. Jako dokument Wordu (.doc, 277 KB).
Krajhanzl, Jan (2001c). Fantasy RPG jako sociální fenomén. Nepublikovaná zápočtová práce pro předmět Sociální psychologie, katedra psychologie Filosofické fakulty Univerzity Karlovy, Praha. Jako dokument Wordu (.doc, 159 KB).
Krajhanzl, Jan (2001d). O cestách na zkušenou aneb Psychologický potenciál fantasy RPG. Nepublikovaná práce z předmětu Sociální psychologie, katedra psychologie Filosofické fakulty Univerzity Karlovy, Praha. Jako dokument Wordu (.doc, 416 KB).
Mádrová, Evženie (2004). Osobnost a volba postavy ve fantasy RPG hrách. Nepublikovaná diplomová práce, Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha. Jako dokument PDF (.pdf, 1,9 MB).
Pozn.: Dokument byl do pdf převeden z Wordu, nemusí tedy vždy přesně sedět umístění poznámek pod čarou ap. (např. na str. 7 jsou dvě poznámky s číslem 1, z nichž druhá je vysvětlena až na následující stránce) - je tedy třeba občas trochu hledat. Není nad (La)TeX :-)
V dokumentu chybí příloha č. IV, kde jsou kompletní výsledky použitého dotazníku ve stenech. Nicméně si jej lze jako tabulku excelu vyžádat přímo u autorky na EvzenieM(zavináč)seznam(tečka)cz nebo u nás na výše uvedeném emailu.
Internetová encyklopedie Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Larp -
mezinárodní encyklopedie, zdroj kratších studií zabývajících se larpy,
Nakonečný, M.: Lexikon magie, Praha, : Ivo Železný 1995
Štampach, O., ''Současná spirituální scéna a světská společnost‘‘, Religio., 2000, č. 2, str. 189-193
David Zbíral: C. G. Jung a nová religiozita ,stáhnuto z http://www.davidzbiral.webzdarma.cz/Jung-NNH.htm, 1.3.2006
David Zbíral ,Žánr fantasy a religionistikaMožnosti, meze, provokace stáhnuto z http://www.david-zbiral.cz/fantrel.htm
John Hughes (1988). Therapy is Fantasy: Roleplaying, Healing and the Construction of Symbolic Order. Paper presented in Anthropology IV Honours, Medical Anthropology Seminar, Dr. Margo Lyon, Dept. of Prehistory & Anthropology, Australian National University. Stáhnuto z http://www.rpgstudies.net/hughes/therapy_is_fantasy.html, 7.1.2006 v síti internet.
Martin Antonín:Výuková simulace vrcholné mezinárodní diplomacie, diplomová práce- případová studie, Praha 2005. -podrobnější informace se shánějí, staženo 28.3.2006 z http://www.darion.biz./Texts/diplomka.doc
Seznam doporučené literatury
Holý, Jakub (2005). Úvod ke zkoumání Her s hraním rolí. Nepublikovaná bakalářská práce, Univerzita Karlova (Fakulta humanitních studií), Praha. On-line jako víc html dokumentů nebo ke stažení ve formátu PDF (1,1 MB; komprimováno pomoci WinZip) nebo SXW (118 KB, viz OpenOffice.org).
Janeček, Petr (2002). Paralelní světy. (kulturní fenomén her na hrdiny pohledem etnologie). Nepublikovaná bakalářská práce, Univerzita Karlova (Fakulta humanitníchstudií), Praha. Jako dokument Wordu (.rtf, 470 KB).
Krajhanzl, Jan (2001a). Možnosti využití Role-playing games v psychoterapii. Nepublikovaná zápočtová práce pro předmět Základy klinické psychologie, katedra psychologie Filosofické fakulty Univerzity Karlovy, Praha. Jako dokument Wordu (.doc, 87 KB).
Krajhanzl, Jan (2001b). Psychologické aspekty fantasy Role-playing games. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Nepublikovaná seminární práce pro předmět Psychologická metodologie, katedra psychologie Filosofické fakulty Univerzity Karlovy, Praha. Jako dokument Wordu (.doc, 277 KB).
Krajhanzl, Jan (2001c). Fantasy RPG jako sociální fenomén. Nepublikovaná zápočtová práce pro předmět Sociální psychologie, katedra psychologie Filosofické fakulty Univerzity Karlovy, Praha. Jako dokument Wordu (.doc, 159 KB).
Krajhanzl, Jan (2001d). O cestách na zkušenou aneb Psychologický potenciál fantasy RPG. Nepublikovaná práce z předmětu Sociální psychologie, katedra psychologie Filosofické fakulty Univerzity Karlovy, Praha. Jako dokument Wordu (.doc, 416 KB).
Mádrová, Evženie (2004). Osobnost a volba postavy ve fantasy RPG hrách. Nepublikovaná diplomová práce, Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha. Jako dokument PDF (.pdf, 1,9 MB).
Pozn.: Dokument byl do pdf převeden z Wordu, nemusí tedy vždy přesně sedět umístění poznámek pod čarou ap. (např. na str. 7 jsou dvě poznámky s číslem 1, z nichž druhá je vysvětlena až na následující stránce) - je tedy třeba občas trochu hledat. Není nad (La)TeX :-)
V dokumentu chybí příloha č. IV, kde jsou kompletní výsledky použitého dotazníku ve stenech. Nicméně si jej lze jako tabulku excelu vyžádat přímo u autorky na EvzenieM(zavináč)seznam(tečka)cz nebo u nás na výše uvedeném emailu.
Internetová encyklopedie Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Larp -
mezinárodní encyklopedie, zdroj kratších studií zabývajících se larpy,
Nakonečný, M.: Lexikon magie, Praha, : Ivo Železný 1995
Štampach, O., ''Současná spirituální scéna a světská společnost‘‘, Religio., 2000, č. 2, str. 189-193
David Zbíral: C. G. Jung a nová religiozita ,stáhnuto z http://www.davidzbiral.webzdarma.cz/Jung-NNH.htm, 1.3.2006
David Zbíral ,Žánr fantasy a religionistikaMožnosti, meze, provokace stáhnuto z http://www.david-zbiral.cz/fantrel.htm
John Hughes (1988). Therapy is Fantasy: Roleplaying, Healing and the Construction of Symbolic Order. Paper presented in Anthropology IV Honours, Medical Anthropology Seminar, Dr. Margo Lyon, Dept. of Prehistory & Anthropology, Australian National University. Stáhnuto z http://www.rpgstudies.net/hughes/therapy_is_fantasy.html, 7.1.2006 v síti internet.
Martin Antonín:Výuková simulace vrcholné mezinárodní diplomacie, diplomová práce- případová studie, Praha 2005. -podrobnější informace se shánějí, staženo 28.3.2006 z http://www.darion.biz./Texts/diplomka.doc