Bakalářská práce představuje komplexní dokumentaci průzkumu a restaurování barokní pískovcové sochy boha Apollóna ze souboru antických božstev na ohradní zdi zámku v Litomyšli. Práce je členěna do několika hlavních částí, které lze obsahově rozdělit na interdisciplinární průzkum, zahrnující výsledky restaurátorského, umělecko-historického a chemicko-technologického resp. materiálového zkoumání sochy. Dále je do bakalářské práce začleněn vypracovaný koncept a podrobná dokumentace celého průběhu restaurování. Pískovcová socha boha Apollóna ze souboru antických božstev na ohradní zdi zámku v Litomyšli pochází z dílny rodu Pacáků a byla zhotovená v letech 1726 až 1732. V rámci průzkumu je objasněno nejen autorství dílny J. F. Pacáka, ale i historické přesuny objektu v areálu zámecké zahrady, dále je přesně popsán a dokumentován stav sochy před restaurováním. Vzhledem k tomu, že skulptura byla v minulosti pravděpodobně povrchově upravena, byly v rámci průzkumu a přípravy restaurátorského zásahu blíže zkoumány a testovány možnosti ochranných a ucelujících nátěrových systémů na jemnozrnném pískovci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis presents a complex documentation of the survey and restoration of the Baroque sandstone statue of the god Apollo from the set of antique deities on the fencing wall of the castle in Litomyšl. The thesis is divided into main parts, which can be divided into interdisciplinary research, including the results of restorer, art-historical and chemical-technological respectively material survey of the statue. Furthermore, the bachelor thesis incorporates the elaborated concept and detailed documentation of the entire restoration process.
The sandstone statue of the god Apollo from the collection of antique deities on the fencing wall of the chateau in Litomyšl comes from the workshop of the Pacák family and was made between 1726 and 1732. The research also clarifies not just the authorship of the workshop of J. F. Pacák, but also the historical transfer in the castle garden, as well as precisely described and documented the condition of the statue before restoration. Due to the fact that, the sculpture was probably surface treated in the past, the possibilities of protective and coherent coating systems on fine-grained sandstone were investigated and tested as part of the survey and preparation of the restoration intervention.
Klíčová slova
Apollón, Litomyšl, nátěrové systémy na pískovce, restaurování, socha, zámek
Bakalářská práce představuje komplexní dokumentaci průzkumu a restaurování barokní pískovcové sochy boha Apollóna ze souboru antických božstev na ohradní zdi zámku v Litomyšli. Práce je členěna do několika hlavních částí, které lze obsahově rozdělit na interdisciplinární průzkum, zahrnující výsledky restaurátorského, umělecko-historického a chemicko-technologického resp. materiálového zkoumání sochy. Dále je do bakalářské práce začleněn vypracovaný koncept a podrobná dokumentace celého průběhu restaurování. Pískovcová socha boha Apollóna ze souboru antických božstev na ohradní zdi zámku v Litomyšli pochází z dílny rodu Pacáků a byla zhotovená v letech 1726 až 1732. V rámci průzkumu je objasněno nejen autorství dílny J. F. Pacáka, ale i historické přesuny objektu v areálu zámecké zahrady, dále je přesně popsán a dokumentován stav sochy před restaurováním. Vzhledem k tomu, že skulptura byla v minulosti pravděpodobně povrchově upravena, byly v rámci průzkumu a přípravy restaurátorského zásahu blíže zkoumány a testovány možnosti ochranných a ucelujících nátěrových systémů na jemnozrnném pískovci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis presents a complex documentation of the survey and restoration of the Baroque sandstone statue of the god Apollo from the set of antique deities on the fencing wall of the castle in Litomyšl. The thesis is divided into main parts, which can be divided into interdisciplinary research, including the results of restorer, art-historical and chemical-technological respectively material survey of the statue. Furthermore, the bachelor thesis incorporates the elaborated concept and detailed documentation of the entire restoration process.
The sandstone statue of the god Apollo from the collection of antique deities on the fencing wall of the chateau in Litomyšl comes from the workshop of the Pacák family and was made between 1726 and 1732. The research also clarifies not just the authorship of the workshop of J. F. Pacák, but also the historical transfer in the castle garden, as well as precisely described and documented the condition of the statue before restoration. Due to the fact that, the sculpture was probably surface treated in the past, the possibilities of protective and coherent coating systems on fine-grained sandstone were investigated and tested as part of the survey and preparation of the restoration intervention.
Klíčová slova
Apollón, Litomyšl, nátěrové systémy na pískovce, restaurování, socha, zámek
Zadání bakalářské práce se bude skládat z restaurování sochy boha Apollóna, který stojí na ohraní zdi zámku Litomyšl a dokumentace tohoto zásahu. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah v plném rozsahu včetně zpracování a vyhodnocení restaurátorského průzkumu, popsání koncepce přes vlastní restaurátorský zákrok. Všechny postupy budou pečlivě dokumentovány podle standardů pro restaurátorské dokumentace. V rámci průzkumu bude věnována zvláštní pozornost vyhodnocení historických povrchových úprav a při testování navrhovaných technologií budou na vzorových plochách prověřeny možnosti provedení povrchové ochranné úpravy. Bude provedena základní rešerše literatury a testování vybraných prostředků k tomuto tématu.
Zásady pro vypracování
Zadání bakalářské práce se bude skládat z restaurování sochy boha Apollóna, který stojí na ohraní zdi zámku Litomyšl a dokumentace tohoto zásahu. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah v plném rozsahu včetně zpracování a vyhodnocení restaurátorského průzkumu, popsání koncepce přes vlastní restaurátorský zákrok. Všechny postupy budou pečlivě dokumentovány podle standardů pro restaurátorské dokumentace. V rámci průzkumu bude věnována zvláštní pozornost vyhodnocení historických povrchových úprav a při testování navrhovaných technologií budou na vzorových plochách prověřeny možnosti provedení povrchové ochranné úpravy. Bude provedena základní rešerše literatury a testování vybraných prostředků k tomuto tématu.
Seznam doporučené literatury
* Základní: Viňas S. M. Contemporary Theory of Conservation. Oxford, 2005.
* Základní: Didaktické návody (vydáno v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA).
* Základní: Henry, A., ed. Stone conservation, principles and Practice (vybrané
kapitoly přeloženy v rámci projektu DPC). Donhead Publishing Ltd. 2006.
* Základní: Sylabus - Organizační pokynyn a formální úprava závěrečných prací
na Fakultě restaurování. Litomyšl, 2014.
* Doporučená: Zelinger J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora.
Academia Praha, 1987.
* Doporučená: Ďoubal, J. Kamenné památky Kutné Hory: restaurování a péče o
sochařské památky (vydáno v rámci projektu DPC). Univerzita Pardubice, 2015.
* Doporučená: Torraca, G. Lectures on materials Science For Architectural
Conservation. GCI, Los Angeles, 2009.
* Doporučená: Šimůnková E., Bayerová T. Pigmenty. STOP Praha, 1999.
* Doporučená: Henry A., ed. Principles and Practice (Polychrome Stone by
Christopher Weeks: s. 237-255). Donhead Publishing Ltd., 2006.
* Doporučená: Koller, M. Probleme und Methoden der Retusche polychromer
Skulptur, in: maltechnik Restauro 85 /1979), s. 14-40 (přeloženo v rámci
projektu DPC).
* Doporučená: Kopecká I., Nejedlý V. Průzkum hist. materiálů, analytické metody
pro rest. a pam. péči. Grada Pub., 2005.
* Doporučená: Knoepfli A., ed. Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken.
Stuttgart, 1990.
* Doporučená: Price C., Doehne E. Stone conservation (vybrané kapitoly
přeloženy v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA). The Getty Conservation
InstituteDoporučená: Slánský, B. Technika malby. Praha, 2003.
* Doporučená: Slánský, B. Technika v malířské tvorbě (malářský a restaurátorský
materiál). Praha, 1976.
* Doporučená: BRANDI, C. Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
* Doporučená: Kubička R., Zelinger J. Výkladový slovník malířství, grafiky a
restaurátorství. Grada, 2004. ISBN 0-247-9046-7.
Seznam doporučené literatury
* Základní: Viňas S. M. Contemporary Theory of Conservation. Oxford, 2005.
* Základní: Didaktické návody (vydáno v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA).
* Základní: Henry, A., ed. Stone conservation, principles and Practice (vybrané
kapitoly přeloženy v rámci projektu DPC). Donhead Publishing Ltd. 2006.
* Základní: Sylabus - Organizační pokynyn a formální úprava závěrečných prací
na Fakultě restaurování. Litomyšl, 2014.
* Doporučená: Zelinger J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora.
Academia Praha, 1987.
* Doporučená: Ďoubal, J. Kamenné památky Kutné Hory: restaurování a péče o
sochařské památky (vydáno v rámci projektu DPC). Univerzita Pardubice, 2015.
* Doporučená: Torraca, G. Lectures on materials Science For Architectural
Conservation. GCI, Los Angeles, 2009.
* Doporučená: Šimůnková E., Bayerová T. Pigmenty. STOP Praha, 1999.
* Doporučená: Henry A., ed. Principles and Practice (Polychrome Stone by
Christopher Weeks: s. 237-255). Donhead Publishing Ltd., 2006.
* Doporučená: Koller, M. Probleme und Methoden der Retusche polychromer
Skulptur, in: maltechnik Restauro 85 /1979), s. 14-40 (přeloženo v rámci
projektu DPC).
* Doporučená: Kopecká I., Nejedlý V. Průzkum hist. materiálů, analytické metody
pro rest. a pam. péči. Grada Pub., 2005.
* Doporučená: Knoepfli A., ed. Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken.
Stuttgart, 1990.
* Doporučená: Price C., Doehne E. Stone conservation (vybrané kapitoly
přeloženy v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA). The Getty Conservation
InstituteDoporučená: Slánský, B. Technika malby. Praha, 2003.
* Doporučená: Slánský, B. Technika v malířské tvorbě (malářský a restaurátorský
materiál). Praha, 1976.
* Doporučená: BRANDI, C. Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
* Doporučená: Kubička R., Zelinger J. Výkladový slovník malířství, grafiky a
restaurátorství. Grada, 2004. ISBN 0-247-9046-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student formou kvalitně připravené prezentace představil výsledky průzkumu a restaurování. V následné diskuzi reagoval na poožené dotazy, výtky obsažené v posudcích. Komise kladně hodnotila kvalitu provedených prací i předložené dokumentace a s ohledem na drobné připomínky v obou posudcích navrhuje hodnocení B.