Cílem této diplomové práce je podrobné "seznámení" odborné i laické veřejnosti s technikou slepotisku, jednou z nejstarších a nejpoužívanějších výzdobných technik usňových knižních vazeb. Práce se zaměřuje na popis dané techniky jak po stránce provedení, tak po stránce chemicko-technologické, historii jejího vývoje, možné metody dokumentace (frotáž, digitální fotografie, 3D skener, 3D mikroskop, sterolupa), nejčastěji se objevující poškození a restaurování knižních vazeb se slepotiskovou výzdobou. Snahou bylo sumarizovat dosavadní poznatky o slepotiskové výzdobě jak z české, tak zahraniční literatury, obohatit je o své poznatky a vytvořit tak ucelenou práci, která může sloužit jako "odrazový můstek" pro další badatele zabývající se danou problematikou.
Pro účely tvorby této diplomové práce jak po stránce doprovodné obrazové přílohy, tak po stránce studia knižních vazeb se slepotiskovou výzdobou byl využit fond piaristické knihovny v Litomyšli, který je od roku 2018 ve správě Fakulty restaurování Univerzity Pardubice. Součástí diplomové práce je katalog slepotiskové výzdoby gotických knižních vazeb z fondu piaristické knihovny v Litomyšli, který dokumentuje jak jednotlivé použité nástroje, tak celé kompozice.
Anotace v angličtině
The goal of this diploma thesis is detailed "familiarization "of the expert audience as well as non-expert audience with the technique of blind tooling, which is one of the oldest and most used decorative techniques of leather book binding. This thesis focuses on the description of the executive side of the mentioned technique, as well as its chemical and technological side, historical development, possible documentary methods (frottage, digital photography, 3D scanner, 3D microscope, stereo microscope), most common damage and restoration of bookbindings with blind tooling embellishments. The aim was to summarize already existant findings about blind tooling from the Czech, as well as from the foreign literature, enrich them with my own findings and thereby create a wholesome thesis, which can serve as a "stepping stone "for future researchers.
For purposes of execution of this thesis in its supporting image appendix, as well as study of book bindings with blind tooling embellishments was used the fund of piarist library in Litomysl, which is administred by the Faculty of Restoration of University of Pardubice since 2018. Part of the diploma thesis is a catalogue with blind tooling of gothic bookbindings from the fund of piarist library in Litomysl, which documents individual tools used, as well as the entire composition.
Klíčová slova
piaristická knihovna v Litomyšli, slepotisk, výzdoba, knižní vazba, useň, dokumentace, historie, poškození, restaurování, konzervace, gotická knižní vazba, renesanční knižní vazba, barokní knižní vazba, moderní knižní vazba
Cílem této diplomové práce je podrobné "seznámení" odborné i laické veřejnosti s technikou slepotisku, jednou z nejstarších a nejpoužívanějších výzdobných technik usňových knižních vazeb. Práce se zaměřuje na popis dané techniky jak po stránce provedení, tak po stránce chemicko-technologické, historii jejího vývoje, možné metody dokumentace (frotáž, digitální fotografie, 3D skener, 3D mikroskop, sterolupa), nejčastěji se objevující poškození a restaurování knižních vazeb se slepotiskovou výzdobou. Snahou bylo sumarizovat dosavadní poznatky o slepotiskové výzdobě jak z české, tak zahraniční literatury, obohatit je o své poznatky a vytvořit tak ucelenou práci, která může sloužit jako "odrazový můstek" pro další badatele zabývající se danou problematikou.
Pro účely tvorby této diplomové práce jak po stránce doprovodné obrazové přílohy, tak po stránce studia knižních vazeb se slepotiskovou výzdobou byl využit fond piaristické knihovny v Litomyšli, který je od roku 2018 ve správě Fakulty restaurování Univerzity Pardubice. Součástí diplomové práce je katalog slepotiskové výzdoby gotických knižních vazeb z fondu piaristické knihovny v Litomyšli, který dokumentuje jak jednotlivé použité nástroje, tak celé kompozice.
Anotace v angličtině
The goal of this diploma thesis is detailed "familiarization "of the expert audience as well as non-expert audience with the technique of blind tooling, which is one of the oldest and most used decorative techniques of leather book binding. This thesis focuses on the description of the executive side of the mentioned technique, as well as its chemical and technological side, historical development, possible documentary methods (frottage, digital photography, 3D scanner, 3D microscope, stereo microscope), most common damage and restoration of bookbindings with blind tooling embellishments. The aim was to summarize already existant findings about blind tooling from the Czech, as well as from the foreign literature, enrich them with my own findings and thereby create a wholesome thesis, which can serve as a "stepping stone "for future researchers.
For purposes of execution of this thesis in its supporting image appendix, as well as study of book bindings with blind tooling embellishments was used the fund of piarist library in Litomysl, which is administred by the Faculty of Restoration of University of Pardubice since 2018. Part of the diploma thesis is a catalogue with blind tooling of gothic bookbindings from the fund of piarist library in Litomysl, which documents individual tools used, as well as the entire composition.
Klíčová slova
piaristická knihovna v Litomyšli, slepotisk, výzdoba, knižní vazba, useň, dokumentace, historie, poškození, restaurování, konzervace, gotická knižní vazba, renesanční knižní vazba, barokní knižní vazba, moderní knižní vazba
Slepotisk patří k nejstarším a nejhojněji užívaným technikám při výzdobě knižních vazeb. Jeho počáteční uplatňování v románském období našlo v gotice své pevné místo a díky své nenáročnosti na provedení a téměř neomezeným možnostem dekorativnosti se stává hlavní výzdobnou technikou usňového pokryvu po celá následující období. Až s příchodem průmyslové revoluce a sériového používaní ploten pro výzdobu vazeb zaznamenáváme přesunutí ručního slepotisku pouze k umělecké knižní vazbě. S touto technikou se restaurátoři knih setkávají téměř denně.
Dokumentace a popis slepotiskové výzdoby jako i identifikace jednotlivých ornamentů jsou neustálené a komplikované. Zkušenosti ze zahraničí (E. Kyriss, I. Schunke) poukazují na nutnost správné volby metody výzkumu, sběru dat a jejich následné zpracování. V našem prostředí se daným tématem systematičtěji začal zabývat B. Nuska. Dále pak můžeme sledovat pouze dílčí příspěvky k tématu (závěrečné práce studentů FR UPa).
Studentka Martina Zychová bude ve své práci pracovat s historickým fondem piaristické knihovny v Litomyšli. Fond piaristické knihovny (o 8 875 svazcích) má Fakulta restaurování UPa ve své správě od r. 2018. Pro cíle výzkumu se nám jeví vhodný z několika důvodů. Jednak s ním studentka může pracovat bez výraznějšího časového omezení (což bude pro cíle stanovené v práci zásadní), dále jsou zde zastoupeny knižní vazby od období gotiky až po baroko.
Studentka ve své práci shrne dosavadní informace o vzniku a vývoji slepotiskové techniky jak z domácí, tak zahraniční literatury. V rámci popisu samotné techniky poukáže i na změny vlastnosti kolagenového materiálu, ke kterým při slepotisku dochází. Tento ucelený přehled poslouží jako vstupní informace k historii a technice slepotisku jako takové.
Pro komparaci a následné zjišťování časového zařazení či lokace vazeb je důležitá dokumentace slepotisku. Martina Zychová se ve své práci bude zabývat problematikou dokumentace slepotiskové výzdoby usňových vazeb. Do současné doby se standardně používá tzv. frotáž, avšak tato technika má své limity, které mají velký vliv na úspešnost při komparativním výzkum. Proto úkolem studentky bude pro studium slepotiskové výzdoby - vedle standardní techniky frotáže - ověřit možnosti využití i dalších dokumentačních technik (například digitální fotografie, 3D skenování).
Dalším cílem práce pak bude vypracování katalogu otisků jednotlivých pracovních nástrojů (kolků, tlačítek, filet,) z gotických vazeb fondu piaristické knihovny a jejich popis včetně zaznamenání kompozic.
Při procesech restaurování knižních vazeb dochází často i k čištění usňových pokryvů. Na základě rešerše odborné literatury a pramenů provede studentka sumarizaci dosavadních poznatků a zkušeností s čištěním usňových pokryvů vazeb. Prověří běžně užívané techniky čištění na různých typech usní a zhodnotí je stran dosažení co nejlepší vypovídající hodnoty slepotisku v souvislosti s jeho dokumentací. Pro tento účel budou z fondu vytipované vhodné objekty k restaurování.
Zásady pro vypracování
Slepotisk patří k nejstarším a nejhojněji užívaným technikám při výzdobě knižních vazeb. Jeho počáteční uplatňování v románském období našlo v gotice své pevné místo a díky své nenáročnosti na provedení a téměř neomezeným možnostem dekorativnosti se stává hlavní výzdobnou technikou usňového pokryvu po celá následující období. Až s příchodem průmyslové revoluce a sériového používaní ploten pro výzdobu vazeb zaznamenáváme přesunutí ručního slepotisku pouze k umělecké knižní vazbě. S touto technikou se restaurátoři knih setkávají téměř denně.
Dokumentace a popis slepotiskové výzdoby jako i identifikace jednotlivých ornamentů jsou neustálené a komplikované. Zkušenosti ze zahraničí (E. Kyriss, I. Schunke) poukazují na nutnost správné volby metody výzkumu, sběru dat a jejich následné zpracování. V našem prostředí se daným tématem systematičtěji začal zabývat B. Nuska. Dále pak můžeme sledovat pouze dílčí příspěvky k tématu (závěrečné práce studentů FR UPa).
Studentka Martina Zychová bude ve své práci pracovat s historickým fondem piaristické knihovny v Litomyšli. Fond piaristické knihovny (o 8 875 svazcích) má Fakulta restaurování UPa ve své správě od r. 2018. Pro cíle výzkumu se nám jeví vhodný z několika důvodů. Jednak s ním studentka může pracovat bez výraznějšího časového omezení (což bude pro cíle stanovené v práci zásadní), dále jsou zde zastoupeny knižní vazby od období gotiky až po baroko.
Studentka ve své práci shrne dosavadní informace o vzniku a vývoji slepotiskové techniky jak z domácí, tak zahraniční literatury. V rámci popisu samotné techniky poukáže i na změny vlastnosti kolagenového materiálu, ke kterým při slepotisku dochází. Tento ucelený přehled poslouží jako vstupní informace k historii a technice slepotisku jako takové.
Pro komparaci a následné zjišťování časového zařazení či lokace vazeb je důležitá dokumentace slepotisku. Martina Zychová se ve své práci bude zabývat problematikou dokumentace slepotiskové výzdoby usňových vazeb. Do současné doby se standardně používá tzv. frotáž, avšak tato technika má své limity, které mají velký vliv na úspešnost při komparativním výzkum. Proto úkolem studentky bude pro studium slepotiskové výzdoby - vedle standardní techniky frotáže - ověřit možnosti využití i dalších dokumentačních technik (například digitální fotografie, 3D skenování).
Dalším cílem práce pak bude vypracování katalogu otisků jednotlivých pracovních nástrojů (kolků, tlačítek, filet,) z gotických vazeb fondu piaristické knihovny a jejich popis včetně zaznamenání kompozic.
Při procesech restaurování knižních vazeb dochází často i k čištění usňových pokryvů. Na základě rešerše odborné literatury a pramenů provede studentka sumarizaci dosavadních poznatků a zkušeností s čištěním usňových pokryvů vazeb. Prověří běžně užívané techniky čištění na různých typech usní a zhodnotí je stran dosažení co nejlepší vypovídající hodnoty slepotisku v souvislosti s jeho dokumentací. Pro tento účel budou z fondu vytipované vhodné objekty k restaurování.
Seznam doporučené literatury
BOHATCOVÁ, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. Praha: Panorama, 1990.
ĎUROVIČ, Michal. Restaurování a konzervování archiválií a knih. V Praze: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-383-6.
HAMANOVÁ, Pavlína. Z dějin knižní vazby od nejstarších dob do konce 19. století. Praha: Orbis, 1959. Lidová umělecká výroba a řemeslo.
VOIT, Petr. Encyklopedie knihy: starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století. Praha: Libri ve spolupráci s Královskou kanonií premonstrátů na Strahově, 2006. Bibliotheca Strahoviensis. ISBN 80-7277-312-7.
PLEŠTILOVÁ, Anna a Jan HYBNER. Ruční slepotisk a zlacení: uvedení do technologie a historické inspirace. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2016. ISBN 978-80-87989-22-7.
SCHUNKE, Ilse a Konrad von RABENAU. Die Schwenke-Sammlung gotischer Stempel- und Einbanddurchreibungen: nach Motiven geordnet und nach Werkstatten bestimmt und beschrieben. Berlin: Akademie-Verlag, 1996.
KYRISS, Ernst. [from old catalog]. Verzierte gotische Einbande im alten deutschen Sprachgebiet. Stuttgart: M. Hettler, 1951-58.
KOPÁČIK, Ivan. Gotická knižní vazba ve sbírkách vědecké knihovny v Olomouci. Litomyšl, 2014. Diplomová práce. Univerzita Pardubice - Fakulta restaurování.
BÁRTOVÁ, Kateřina. Renesanční knižní vazba. Její vývoj na příkladech z fondu benediktinské knihovny v Broumově. Litomyšl, 2017. Diplomová práce. Univerzita Pardubice - Fakulta restaurování.
BÁRTOVÁ, Pavla. Knižní vazba na českých tiscích ze 17. a 18. století. Litomyšl, 2014. Diplomová práce. Univerzita Pardubice - Fakulta restaurování.
MOUČKOVÁ, Barbora. Gotická knižní vazba : typologie gotických vazeb cisterciáckého kláštera v Oseku. Litomyšl, 2006. Bakalářská práce. Univerzita Pardubice - Fakulta restaurování.
Seznam doporučené literatury
BOHATCOVÁ, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. Praha: Panorama, 1990.
ĎUROVIČ, Michal. Restaurování a konzervování archiválií a knih. V Praze: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-383-6.
HAMANOVÁ, Pavlína. Z dějin knižní vazby od nejstarších dob do konce 19. století. Praha: Orbis, 1959. Lidová umělecká výroba a řemeslo.
VOIT, Petr. Encyklopedie knihy: starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století. Praha: Libri ve spolupráci s Královskou kanonií premonstrátů na Strahově, 2006. Bibliotheca Strahoviensis. ISBN 80-7277-312-7.
PLEŠTILOVÁ, Anna a Jan HYBNER. Ruční slepotisk a zlacení: uvedení do technologie a historické inspirace. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2016. ISBN 978-80-87989-22-7.
SCHUNKE, Ilse a Konrad von RABENAU. Die Schwenke-Sammlung gotischer Stempel- und Einbanddurchreibungen: nach Motiven geordnet und nach Werkstatten bestimmt und beschrieben. Berlin: Akademie-Verlag, 1996.
KYRISS, Ernst. [from old catalog]. Verzierte gotische Einbande im alten deutschen Sprachgebiet. Stuttgart: M. Hettler, 1951-58.
KOPÁČIK, Ivan. Gotická knižní vazba ve sbírkách vědecké knihovny v Olomouci. Litomyšl, 2014. Diplomová práce. Univerzita Pardubice - Fakulta restaurování.
BÁRTOVÁ, Kateřina. Renesanční knižní vazba. Její vývoj na příkladech z fondu benediktinské knihovny v Broumově. Litomyšl, 2017. Diplomová práce. Univerzita Pardubice - Fakulta restaurování.
BÁRTOVÁ, Pavla. Knižní vazba na českých tiscích ze 17. a 18. století. Litomyšl, 2014. Diplomová práce. Univerzita Pardubice - Fakulta restaurování.
MOUČKOVÁ, Barbora. Gotická knižní vazba : typologie gotických vazeb cisterciáckého kláštera v Oseku. Litomyšl, 2006. Bakalářská práce. Univerzita Pardubice - Fakulta restaurování.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji diplomovou práci srozumitelně. Na otázky položené komisí při následující diskusi odpověděla v plném rozsahu. Komise navrhuje studentku na Studentskou cenu rektora I. stupně.