Bakalářská práce se v první části zabývá sumarizací archiválií, týkajících se historického
vývoje tzv. Soudnice, která se nachází v horním patře Červené věže Jindřichohradeckého hradu a
zámku, a pravděpodobně původně sloužila jako hodovní síň pro vážené hosty. Jedná se o historii
objektu do doby, kdy začali v prostoru Soudnice probíhat restaurátorské zásahy, kterými se zabývá
souběžně vznikající bakalářská práce Víta Svobody.
Jejich stručné shrnutí se nachází v druhé části práce. Ta se dále zabývá restaurováním
části malířské výzdoby Soudnice, které vznik je datován kolem počátku 16. století. Autorství této
výzdoby je neznámé. Zdejší malby prošly několika restaurátorskými zásahy, které měly na malby
spíše negativní vliv.
Anotace v angličtině
In first part the bachelor thesis presents a survey of archive documents about historical
progress of a room Soudnice, which is placed at the top foor of Red tower in Jindřichův Hradec
castle. Originally, the room was probably a banquet hall for rare guests. The thesis is an analysis
of the room's history since the time the restoration processes have started, and concurrently, this
topic is an integral part of another piece being written by Vít Svoboda.
The second part of the work briefly explores past restoration processes, further focusing on
the restoration of mural decorative painting of Soudnice from the beginning of the 16th century.
An author of the mural is unknown. There were several attempts to restore other paintings from
the room in the past, however, those interventions did not have a positive impact on their state.
Soudnice, Red tower, Menhartka, black kitchen, wall painting, oil tempera, restoration
Rozsah průvodní práce
69
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se v první části zabývá sumarizací archiválií, týkajících se historického
vývoje tzv. Soudnice, která se nachází v horním patře Červené věže Jindřichohradeckého hradu a
zámku, a pravděpodobně původně sloužila jako hodovní síň pro vážené hosty. Jedná se o historii
objektu do doby, kdy začali v prostoru Soudnice probíhat restaurátorské zásahy, kterými se zabývá
souběžně vznikající bakalářská práce Víta Svobody.
Jejich stručné shrnutí se nachází v druhé části práce. Ta se dále zabývá restaurováním
části malířské výzdoby Soudnice, které vznik je datován kolem počátku 16. století. Autorství této
výzdoby je neznámé. Zdejší malby prošly několika restaurátorskými zásahy, které měly na malby
spíše negativní vliv.
Anotace v angličtině
In first part the bachelor thesis presents a survey of archive documents about historical
progress of a room Soudnice, which is placed at the top foor of Red tower in Jindřichův Hradec
castle. Originally, the room was probably a banquet hall for rare guests. The thesis is an analysis
of the room's history since the time the restoration processes have started, and concurrently, this
topic is an integral part of another piece being written by Vít Svoboda.
The second part of the work briefly explores past restoration processes, further focusing on
the restoration of mural decorative painting of Soudnice from the beginning of the 16th century.
An author of the mural is unknown. There were several attempts to restore other paintings from
the room in the past, however, those interventions did not have a positive impact on their state.
Soudnice, Red tower, Menhartka, black kitchen, wall painting, oil tempera, restoration
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je prací, ve které student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Patrícii Holíkové byl přidělen úsek malby v dolní části jihovýchodní stěny, konkrétně polovina levé části bližší dveřnímu otvoru. Úsek zahrnuje několik postav před soudem na jednoduchém pozadí s dlažbou a ve spodním pásu je ztvárněn iluzivní závěs. Rozměry přiděleného úseku jsou 125 × 280 a 37 × 73 cm. Malba je znečištěna sazemi, značně poškozena dlouhodobým zatékáním a rovněž předchozí restaurátorské zásahy měly spíše negativní dopad. Na malbě se vyskytují četné defekty barevných vrstev i omítek. Malba je zřejmě provedena technikou tempery, je tedy senzitivní vůči většině čistících metod.
Na vybraném úseku má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor poškození a určení případných sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Následně vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce.
Na základě schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Základním problémem restaurování je čištění značně poškozené a rozvolněné barevné vrstvy. V rámci práce tak bude studentka nucena provést zkoušky prekonsolidace a následného čištění vedoucí k co nejlepšímu výsledku. Vzhledem k četným defektům bude nemalým problémem také tmelení a následná retuš. Na vybraném úseku budou v rámci bakalářské práce kompletně provedeny všechny navržené fáze restaurování. Jedinou výjimkou je retuš, jež musí být, vzhledem ke své vysoké časové náročnosti, provedena alespoň na 50% plochy přiděleného úseku. Tato plocha bude vybrána po konzultaci s vedoucím práce.
Celý průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ.
Studentka rovněž provede rešerši literatury a pramenů týkající se historického vývoje celého prostoru včetně maleb, a to do doby jejich znovuobjevení v 2. pol. 19. stol. Na základě této rešerše by mělo být provedeno vyhodnocení získaných informací a interpretace vzhledem k současnému stavu maleb i celého prostoru.
Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPa.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je prací, ve které student dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Patrícii Holíkové byl přidělen úsek malby v dolní části jihovýchodní stěny, konkrétně polovina levé části bližší dveřnímu otvoru. Úsek zahrnuje několik postav před soudem na jednoduchém pozadí s dlažbou a ve spodním pásu je ztvárněn iluzivní závěs. Rozměry přiděleného úseku jsou 125 × 280 a 37 × 73 cm. Malba je znečištěna sazemi, značně poškozena dlouhodobým zatékáním a rovněž předchozí restaurátorské zásahy měly spíše negativní dopad. Na malbě se vyskytují četné defekty barevných vrstev i omítek. Malba je zřejmě provedena technikou tempery, je tedy senzitivní vůči většině čistících metod.
Na vybraném úseku má studentka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor poškození a určení případných sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být studentka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako v rámci laboratorního průzkumu. Následně vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce.
Na základě schváleného návrhu bude proveden restaurátorský zákrok. Základním problémem restaurování je čištění značně poškozené a rozvolněné barevné vrstvy. V rámci práce tak bude studentka nucena provést zkoušky prekonsolidace a následného čištění vedoucí k co nejlepšímu výsledku. Vzhledem k četným defektům bude nemalým problémem také tmelení a následná retuš. Na vybraném úseku budou v rámci bakalářské práce kompletně provedeny všechny navržené fáze restaurování. Jedinou výjimkou je retuš, jež musí být, vzhledem ke své vysoké časové náročnosti, provedena alespoň na 50% plochy přiděleného úseku. Tato plocha bude vybrána po konzultaci s vedoucím práce.
Celý průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a s představiteli památkové péče. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ.
Studentka rovněž provede rešerši literatury a pramenů týkající se historického vývoje celého prostoru včetně maleb, a to do doby jejich znovuobjevení v 2. pol. 19. stol. Na základě této rešerše by mělo být provedeno vyhodnocení získaných informací a interpretace vzhledem k současnému stavu maleb i celého prostoru.
Po formální stránce dodrží studentka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPa.
Seznam doporučené literatury
Mora P., Mora L., Philippot P.: Conservation of Wall Paintings. London 1984.
Slánský, B.: Technika malby I a II. Praha 2003
Vaněček I.: Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
Herout J., Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
Sedláček A., Hrady, zámky a tvrze Království českého, reedice: Praha 1995
Vaněk, M., Reprezentační prostory Jindřicha IV. z Hradce. Brno, 2008. Magisterská diplomová práce. Masarykova univerzita v Brně, Filozofická fakulta.
Vilímková, M., Muk, J., Státní zámek Jindřichův Hradec I. Dějiny zámku, Praha 1976. Nepublikovaný rukopis Stavebně historického průzkumu uložený na Správě Státního hradu a zámku Jindřichův Hradec.
Vilímková, M., Muk, J., Státní zámek Jindřichův Hradec II. Dějiny zámku, Praha 1976. Státní ústav pro rekonstrukci památkových měst a objektů v Praze. Stavebně-historický průzkum.
Dvořák, M., Hoftichová, P., Kopecká, I. et al. Závěrečná restaurátorská zpráva: Nástěnné malby v tzv. Soudnici, Praha 1991. Nepublikovaný rukopis uložen v archivu Národního památkového ústavu, krajské pobočky v Českých Budějovicích.
Dienstbier J., Zelené světnice a malba v profánních prostorech na konci středověku, Praha 2019, Nepublikovaná disertační práce, Filosofická fakulta Univerzity Karlovy
Seznam doporučené literatury
Mora P., Mora L., Philippot P.: Conservation of Wall Paintings. London 1984.
Slánský, B.: Technika malby I a II. Praha 2003
Vaněček I.: Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
Herout J., Slabikář návštěvníků památek. Středisko památkové péče a ochrany přírody Středočeského kraje, Praha, 1980
Sedláček A., Hrady, zámky a tvrze Království českého, reedice: Praha 1995
Vaněk, M., Reprezentační prostory Jindřicha IV. z Hradce. Brno, 2008. Magisterská diplomová práce. Masarykova univerzita v Brně, Filozofická fakulta.
Vilímková, M., Muk, J., Státní zámek Jindřichův Hradec I. Dějiny zámku, Praha 1976. Nepublikovaný rukopis Stavebně historického průzkumu uložený na Správě Státního hradu a zámku Jindřichův Hradec.
Vilímková, M., Muk, J., Státní zámek Jindřichův Hradec II. Dějiny zámku, Praha 1976. Státní ústav pro rekonstrukci památkových měst a objektů v Praze. Stavebně-historický průzkum.
Dvořák, M., Hoftichová, P., Kopecká, I. et al. Závěrečná restaurátorská zpráva: Nástěnné malby v tzv. Soudnici, Praha 1991. Nepublikovaný rukopis uložen v archivu Národního památkového ústavu, krajské pobočky v Českých Budějovicích.
Dienstbier J., Zelené světnice a malba v profánních prostorech na konci středověku, Praha 2019, Nepublikovaná disertační práce, Filosofická fakulta Univerzity Karlovy
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentaci představila průzkum i restaurování díla. Na výtky a otázky odpověděla s dílčími nedostatky. Protože vedoucí i oponentka navrhli hodnocení "D", komise toto hodnocení potvrdila.