Tato diplomová práce zkoumá vztah nedávného fenoménu "Slam poetry" a tradiční orální poezie.Analyzuje formální a obsahové aspekty jednotlivych vystoupení britskych, kanadskych a americkych slam básníků a hledá podobnosti s mluvenou poezií, která je datována do doby před vynálezem knihtisku, především se jedná o mluvenou poezii Antického Řecka. "Slam poetry" je také analyzována z pohledu teorie rétoriky a kulturních studií zabyvající se vztahem orality a literality a jejich dopadem na rozvoj mluvené poezie v jednadvacátém století.
Anotace v angličtině
This master thesis explores the relationship between a supposedly new phenomenon called Poetry slam and traditional oral poetry. It analyses the form and content of Poetry slam performances by presenting the works of English, American, and Canadian authors and shows similarities between this contemporary poetry movement and established oral poetry, which dates back to the period before the invention of the printing press, especially oral poetry from Ancient Greece. Poetry slam is also analyzed from the point of view of orality and literacy and their effect on the development of oral poetry in the 20th century.
Klíčová slova
Slam poetry, tradiční orální poezie, oralita, literalita, vystoupení, opozice, básnicky styl, terciární oralita, sekundární oralita, soutěž, mluveny přednes poezie
Klíčová slova v angličtině
Poetry slam, traditional oral poetry, orality, literacy, performance, opposition, poetry
movement, tertiary orality, secondary orality, competition, spoken word poetry
Rozsah průvodní práce
66 s. (149 209 znaků).
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce zkoumá vztah nedávného fenoménu "Slam poetry" a tradiční orální poezie.Analyzuje formální a obsahové aspekty jednotlivych vystoupení britskych, kanadskych a americkych slam básníků a hledá podobnosti s mluvenou poezií, která je datována do doby před vynálezem knihtisku, především se jedná o mluvenou poezii Antického Řecka. "Slam poetry" je také analyzována z pohledu teorie rétoriky a kulturních studií zabyvající se vztahem orality a literality a jejich dopadem na rozvoj mluvené poezie v jednadvacátém století.
Anotace v angličtině
This master thesis explores the relationship between a supposedly new phenomenon called Poetry slam and traditional oral poetry. It analyses the form and content of Poetry slam performances by presenting the works of English, American, and Canadian authors and shows similarities between this contemporary poetry movement and established oral poetry, which dates back to the period before the invention of the printing press, especially oral poetry from Ancient Greece. Poetry slam is also analyzed from the point of view of orality and literacy and their effect on the development of oral poetry in the 20th century.
Klíčová slova
Slam poetry, tradiční orální poezie, oralita, literalita, vystoupení, opozice, básnicky styl, terciární oralita, sekundární oralita, soutěž, mluveny přednes poezie
Klíčová slova v angličtině
Poetry slam, traditional oral poetry, orality, literacy, performance, opposition, poetry
movement, tertiary orality, secondary orality, competition, spoken word poetry
Zásady pro vypracování
Adéla Paurová se ve své práci zaměří na relativně nedávný druh poezie a jejího přednesu, tzv. slam poezii. Od svého vzniku v 80. letech se vyznačuje snahou publikum zaujmout obsahovými ale hlavně formálními aspekty přednesu. Hlavním cílem autorky tedy bude zmapovat primárně formální rysy a tendence, ke kterým se performeři slam poezie nejčastěji přimykají. Ve svých úvahách bude metodologicky vycházet z teorie rétoriky a kulturních teorií zabývajících se rozdílem mezi mluvenou a psanou řečí (W. Ong, M. McLuhan, apod.). V rozborech předloží detailní analýzu básní a přednesů vybrané skupiny britských a amerických autorů (zejména Harry Baker, Kate Tempest, Ben Norris, Porsha, Sunni Paterson). Autorka se bude snažit určit míru a povahu průsečíků mezi slamovou poezií, která je obecně považována za ryze současný fenomén, a poezií z období před vynálezem knihtisku.
Zásady pro vypracování
Adéla Paurová se ve své práci zaměří na relativně nedávný druh poezie a jejího přednesu, tzv. slam poezii. Od svého vzniku v 80. letech se vyznačuje snahou publikum zaujmout obsahovými ale hlavně formálními aspekty přednesu. Hlavním cílem autorky tedy bude zmapovat primárně formální rysy a tendence, ke kterým se performeři slam poezie nejčastěji přimykají. Ve svých úvahách bude metodologicky vycházet z teorie rétoriky a kulturních teorií zabývajících se rozdílem mezi mluvenou a psanou řečí (W. Ong, M. McLuhan, apod.). V rozborech předloží detailní analýzu básní a přednesů vybrané skupiny britských a amerických autorů (zejména Harry Baker, Kate Tempest, Ben Norris, Porsha, Sunni Paterson). Autorka se bude snažit určit míru a povahu průsečíků mezi slamovou poezií, která je obecně považována za ryze současný fenomén, a poezií z období před vynálezem knihtisku.
Seznam doporučené literatury
Bernstein, Charles. Close Listening: Poetry and the Performed Word. New York: Oxford University Press, 1998.
Bruce, Heather E., and Bryan Dexter Davis. "Slam: Hip-Hop Meets Poetry--A Strategy for Violence Intervention." The English Journal 89, no. 5 (May 2000): pp 119-127.
Finnegan, Ruth. Oral poetry: its nature, significance, and social context. Indiana University Press: Bloomington, Indiana, 1977. Furniss, Graham. Orality: The Power of the Spoken Word. New York: Springer, 2004.
Glazner, Gary. Poetry Slam: The Competitive Art of Performance Poetry. San Francisco, CA: Manic D, 2001. (iBooks)
Hoffman, Tyler. "Treacherous Laughter: The Poetry Slam, Slam Poetry, and the Politics of Resistance." American Humor Studies Association. Studies in American Humor, New Series 3, No. 8, Special Issue: Humor in Popular Culture (2001), pp. 49-64.
Roberts, Neil. A Companion to Twentieth-century Poetry. Oxford: Blackwell Publishers, 2001.
Slinn Warvick, E. "Poetry and Culture: Performativity and Critique." The Johns Hopkins University Press. New Literary History, Vol. 30, No. 1, Poetry & Poetics (Winter, 1999), pp. 57-74.
Smith, Marc Kelly, and Joe Kraynak. Take the Mic: the Art of Performance Poetry, Slam, and the Spoken Word. Naperville, IL: Sourcebooks MediaFusion, 2009.
Somers-Willett, Susan. "The Cultural Politics of Slam Poetry." The Journal of the Midwest Modern Language Association, Vol. 38, No. 1, Special Convention Issue: Performance (Spring, 2005), pp. 51-73. (jstor.org)
Tyson, Lois. Critical Theory Today: A User-friendly Guide. London: Routledge, 2015.
Ong, J. Walter. Orality and Literacy: The Technologizing of the Word. Taylor & Francis Group: Milton, 2002.
Woods, Scott."Poetry Slams: The Ultimate Democracy of Art." Board of Regents of the University of Oklahoma. World Literature Today, Vol. 82, No. 1 (Jan. - Feb., 2008), pp. 16-19
Seznam doporučené literatury
Bernstein, Charles. Close Listening: Poetry and the Performed Word. New York: Oxford University Press, 1998.
Bruce, Heather E., and Bryan Dexter Davis. "Slam: Hip-Hop Meets Poetry--A Strategy for Violence Intervention." The English Journal 89, no. 5 (May 2000): pp 119-127.
Finnegan, Ruth. Oral poetry: its nature, significance, and social context. Indiana University Press: Bloomington, Indiana, 1977. Furniss, Graham. Orality: The Power of the Spoken Word. New York: Springer, 2004.
Glazner, Gary. Poetry Slam: The Competitive Art of Performance Poetry. San Francisco, CA: Manic D, 2001. (iBooks)
Hoffman, Tyler. "Treacherous Laughter: The Poetry Slam, Slam Poetry, and the Politics of Resistance." American Humor Studies Association. Studies in American Humor, New Series 3, No. 8, Special Issue: Humor in Popular Culture (2001), pp. 49-64.
Roberts, Neil. A Companion to Twentieth-century Poetry. Oxford: Blackwell Publishers, 2001.
Slinn Warvick, E. "Poetry and Culture: Performativity and Critique." The Johns Hopkins University Press. New Literary History, Vol. 30, No. 1, Poetry & Poetics (Winter, 1999), pp. 57-74.
Smith, Marc Kelly, and Joe Kraynak. Take the Mic: the Art of Performance Poetry, Slam, and the Spoken Word. Naperville, IL: Sourcebooks MediaFusion, 2009.
Somers-Willett, Susan. "The Cultural Politics of Slam Poetry." The Journal of the Midwest Modern Language Association, Vol. 38, No. 1, Special Convention Issue: Performance (Spring, 2005), pp. 51-73. (jstor.org)
Tyson, Lois. Critical Theory Today: A User-friendly Guide. London: Routledge, 2015.
Ong, J. Walter. Orality and Literacy: The Technologizing of the Word. Taylor & Francis Group: Milton, 2002.
Woods, Scott."Poetry Slams: The Ultimate Democracy of Art." Board of Regents of the University of Oklahoma. World Literature Today, Vol. 82, No. 1 (Jan. - Feb., 2008), pp. 16-19
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vystoupila s ppt prezentací, v níž předstaavila zákl.teze své práce a odpověděla na všechny dotazy a výtky zmíněné v posudcích. Vzhledem k vystoupení při obhajobě, která předčila očekávání, se komise shodla na celkovém hodnocení B.