The diploma thesis examines anthropomorphism in Roald Dahl's works. The theoretical part explains the term anthropomorphism as well as other terminology that is connected to it, defines children's literature and its history, and describes Dahl's writing style and his opinion on animal rights. The selected works for the analytical part of the thesis are The Enormous Crocodile; The Giraffe and the Pelly and Me; Fantastic Mr Fox, and James and the Giant Peach. Roles of individual anthropomorphic characters in the works are analysed, as well as the degree of their anthropomorphism, their characteristic traits, and their connection to animal symbolism.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce zkoumá antropomorfismus v díle Roalda Dahla. Teoretická část vymezuje pojem antropomorfismus a další pojmy s ním spojené, popisuje dětskou literaturu a její historii, a objasňuje dílo Roalda Dahla a jeho názory na práva zvířat. Dahlova díla kterými se tato práce zabývá v analytické části jsou Velikanananánský krokodýl; Žirafa, pelikán a já; Fantastický pan Lišák, a Jakub a obří broskev. Jednotlivé antropomorfní postavy jsou analyzovány z hlediska jejich role v příběhu, úrovně antropomorfizace, charakterových rysů, a podobnosti k zvířecím symbolům.
antropomorfismus, dětská literatura, Roald Dahl, zvířata, antropomorfní postavy
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
AN
Anotace
The diploma thesis examines anthropomorphism in Roald Dahl's works. The theoretical part explains the term anthropomorphism as well as other terminology that is connected to it, defines children's literature and its history, and describes Dahl's writing style and his opinion on animal rights. The selected works for the analytical part of the thesis are The Enormous Crocodile; The Giraffe and the Pelly and Me; Fantastic Mr Fox, and James and the Giant Peach. Roles of individual anthropomorphic characters in the works are analysed, as well as the degree of their anthropomorphism, their characteristic traits, and their connection to animal symbolism.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce zkoumá antropomorfismus v díle Roalda Dahla. Teoretická část vymezuje pojem antropomorfismus a další pojmy s ním spojené, popisuje dětskou literaturu a její historii, a objasňuje dílo Roalda Dahla a jeho názory na práva zvířat. Dahlova díla kterými se tato práce zabývá v analytické části jsou Velikanananánský krokodýl; Žirafa, pelikán a já; Fantastický pan Lišák, a Jakub a obří broskev. Jednotlivé antropomorfní postavy jsou analyzovány z hlediska jejich role v příběhu, úrovně antropomorfizace, charakterových rysů, a podobnosti k zvířecím symbolům.
antropomorfismus, dětská literatura, Roald Dahl, zvířata, antropomorfní postavy
Zásady pro vypracování
Závěrečná diplomová práce se bude věnovat dětské literatuře, specificky fenoménu antropomorfismu v díle Roalda Dahla. V úvodu práce studentka stručně nastíní historii dětské literatury, především s ohledem na antropomorfické rysy, a bude definovat relevantní teoretické koncepty (např. antropomorfismus, personifikace, alegorie, typizace postav, apod). Zvoleného autora a jeho díla do tohoto kontextu zařadí. Jádrem práce bude analýza vybraných děl, v níž se diplomantka soustředí na zvířecí postavy (případně neživé předměty) s lidskými rysy/ chováním. Zamyslí se nad účelem užití antropomorfismu, nad různými podobami i literárními prostředky, které jsou k tomuto účelu využity. Svá tvrzení bude vhodně ilustrovat primárními texty a opírat o sekundární zdroje. Závěrem své analýzy přehledně shrne, díla porovná a vysloví obecnější závěry o způsobech použití, účelech a proměnách antropomorfismu v tvorbě Roalda Dahla.
Zásady pro vypracování
Závěrečná diplomová práce se bude věnovat dětské literatuře, specificky fenoménu antropomorfismu v díle Roalda Dahla. V úvodu práce studentka stručně nastíní historii dětské literatury, především s ohledem na antropomorfické rysy, a bude definovat relevantní teoretické koncepty (např. antropomorfismus, personifikace, alegorie, typizace postav, apod). Zvoleného autora a jeho díla do tohoto kontextu zařadí. Jádrem práce bude analýza vybraných děl, v níž se diplomantka soustředí na zvířecí postavy (případně neživé předměty) s lidskými rysy/ chováním. Zamyslí se nad účelem užití antropomorfismu, nad různými podobami i literárními prostředky, které jsou k tomuto účelu využity. Svá tvrzení bude vhodně ilustrovat primárními texty a opírat o sekundární zdroje. Závěrem své analýzy přehledně shrne, díla porovná a vysloví obecnější závěry o způsobech použití, účelech a proměnách antropomorfismu v tvorbě Roalda Dahla.
Seznam doporučené literatury
Flynn, Clifton P. Social Creatures: A Human and Animal Studies Reader. Brooklyn: Lantern Books, 2008. Gamble, Nikki, Sally Yates. Exploring Children's Literature. London: Sage, 2008. Lerer, Seth. Children's Literature: A Reader's History, from Aesop to Harry Potter. London: University of Chicago Press, 2009. Macrae, C. Neil, Charles Stangor, Miles Hewstone. Stereotypes and Stereotyping. New York: Guilford Press, 1996. Mitchell, Robert W., Nicholas S. Thompson, H. Lyn Miles. Anthropomorphism, Anecdotes, and Animals. Suny Press, 1997. McCulloch, Fiona. Children’s Literature. London: Continuum, 2011. Rowland, Beryl. Animals with Human Faces: A Guide to Animal Symbolism. California: Allen and Unwin, 1974. Stoodt, Barbara, Linda Amspaugh, Jane Hunt. Children's Literature. Macmillan Education AU, 1996. Treglown, Jeremy. Roald Dahl: A Biography. New York: Open Road Media, 2016.
Seznam doporučené literatury
Flynn, Clifton P. Social Creatures: A Human and Animal Studies Reader. Brooklyn: Lantern Books, 2008. Gamble, Nikki, Sally Yates. Exploring Children's Literature. London: Sage, 2008. Lerer, Seth. Children's Literature: A Reader's History, from Aesop to Harry Potter. London: University of Chicago Press, 2009. Macrae, C. Neil, Charles Stangor, Miles Hewstone. Stereotypes and Stereotyping. New York: Guilford Press, 1996. Mitchell, Robert W., Nicholas S. Thompson, H. Lyn Miles. Anthropomorphism, Anecdotes, and Animals. Suny Press, 1997. McCulloch, Fiona. Children’s Literature. London: Continuum, 2011. Rowland, Beryl. Animals with Human Faces: A Guide to Animal Symbolism. California: Allen and Unwin, 1974. Stoodt, Barbara, Linda Amspaugh, Jane Hunt. Children's Literature. Macmillan Education AU, 1996. Treglown, Jeremy. Roald Dahl: A Biography. New York: Open Road Media, 2016.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Autorka práce nejprve svůj text představila, a to včetně své motivace, struktury a metodologie. Následně se věnovala otázkám a komentářům v posudcích. Na podněty reagovala fundovaně a připraveně. vysvětlila sporné body týkající se závěru. Vzhledem ke kvalitě obhajoby se komise shodla na hodnocení B.