Cílem této bakalářské práce je analyzovat užití a výskyt frázových sloves v počítačové hře Grand Theft Auto: San Andreas. Diskurz této hry se vyznačuje neformálním mluveným jazykem a slangem, a proto se v něm frázová slovesa často vyskytují. Ta jsou nejprve rozdělena na tranzitivní, intranzitivní a sponová. Poté jsou analyzována a interpretována z hlediska slovesného způsobu, sémantiky a, co se týče tranzitivních frázových sloves, pozice předmětu.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to analyse the use and occurrence of phrasal verbs in the computer game "Grand Theft Auto: San Andreas". The discourse of the game features colloquial speech, slang and thus abundance of phrasal verbs. Those are first divided into transitive, intransitive and copular. Then, they are analysed and interpreted in terms of mood, semantics and, considering transitive phrasal verbs, the position of the object.
Klíčová slova
frázová slovesa, počítačová hra, neformální mluvený jazyk, slang, sémantika, způsob
Cílem této bakalářské práce je analyzovat užití a výskyt frázových sloves v počítačové hře Grand Theft Auto: San Andreas. Diskurz této hry se vyznačuje neformálním mluveným jazykem a slangem, a proto se v něm frázová slovesa často vyskytují. Ta jsou nejprve rozdělena na tranzitivní, intranzitivní a sponová. Poté jsou analyzována a interpretována z hlediska slovesného způsobu, sémantiky a, co se týče tranzitivních frázových sloves, pozice předmětu.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to analyse the use and occurrence of phrasal verbs in the computer game "Grand Theft Auto: San Andreas". The discourse of the game features colloquial speech, slang and thus abundance of phrasal verbs. Those are first divided into transitive, intransitive and copular. Then, they are analysed and interpreted in terms of mood, semantics and, considering transitive phrasal verbs, the position of the object.
Klíčová slova
frázová slovesa, počítačová hra, neformální mluvený jazyk, slang, sémantika, způsob
Cílem bakalářské práce je prostudovat výskyt a užití frázových sloves v počítačové hře Grand Theft Auto: San Andreas. Student nejprve na základě odborné lingvistické literatury vymezí pojem frázové sloveso. Dále podrobně popíše morfo-syntaktické (tranzitivita, forma a pozice předmětu) a sémantické (polysémie a homonymie frázových sloves, vliv modifikace částice na význam frázového slovesa, idiomatický význam) rysy anglických frázových sloves. Následně představí zkoumaný diskurz počítačové hry a provede analýzu nashromážděných dialogů s cílem zmapovat frekvenci a kontexty výskytu frázových sloves. Na základě analýzy zhodnotí závislost interpretace frázových sloves na kontextu a objasní jejich užití v mluveném hovorovém/slangovém jazyce s ohledem na komunikační záměr mluvčího, expresivní funkci jazyka a možný dopad na cílovou skupinu, tj. hráče počítačové hry.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je prostudovat výskyt a užití frázových sloves v počítačové hře Grand Theft Auto: San Andreas. Student nejprve na základě odborné lingvistické literatury vymezí pojem frázové sloveso. Dále podrobně popíše morfo-syntaktické (tranzitivita, forma a pozice předmětu) a sémantické (polysémie a homonymie frázových sloves, vliv modifikace částice na význam frázového slovesa, idiomatický význam) rysy anglických frázových sloves. Následně představí zkoumaný diskurz počítačové hry a provede analýzu nashromážděných dialogů s cílem zmapovat frekvenci a kontexty výskytu frázových sloves. Na základě analýzy zhodnotí závislost interpretace frázových sloves na kontextu a objasní jejich užití v mluveném hovorovém/slangovém jazyce s ohledem na komunikační záměr mluvčího, expresivní funkci jazyka a možný dopad na cílovou skupinu, tj. hráče počítačové hry.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad, and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Pearson Education.
Dalzell, Tom, and Terry Victor. 2008. The Concise New Partridge Dictionary of Slang and Unconventional English. London: Routledge.
Huddleston, Rodney, and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
McCarthy, Michael, and Felicity O'Dell. 2004. English Phrasal Verbs in Use. Cambridge: Cambridge University Press.
Parrott, Martin. 2000. Grammar for English Language Teachers: [With Exercises and a Key]. Cambridge: Cambridge University Press.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.
Longman Phrasal Verbs Dictionary: Over 5000 Phrasal Verbs. 2000. Harlow: Pearson Education.
Oxford Phrasal Verbs Dictionary: For Learners of English. 2002. New York: Oxford University Press.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad, and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Pearson Education.
Dalzell, Tom, and Terry Victor. 2008. The Concise New Partridge Dictionary of Slang and Unconventional English. London: Routledge.
Huddleston, Rodney, and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
McCarthy, Michael, and Felicity O'Dell. 2004. English Phrasal Verbs in Use. Cambridge: Cambridge University Press.
Parrott, Martin. 2000. Grammar for English Language Teachers: [With Exercises and a Key]. Cambridge: Cambridge University Press.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.
Longman Phrasal Verbs Dictionary: Over 5000 Phrasal Verbs. 2000. Harlow: Pearson Education.
Oxford Phrasal Verbs Dictionary: For Learners of English. 2002. New York: Oxford University Press.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil cíle a hlavní zjištění své analýzy. Na obhajobu se dostavil připravený a dokázal zodpovědět všechny otázky z posudků. Komise se shodla na hodnocení C.