Tato bakalářská práce se zabývá výukou anglického jazyka na waldorfské základní škole. Teoretická část je zaměřena na metodologii waldorfské výuky, a také na její historický vývoj; následující kapitoly se věnují výuce angličtiny v České republice obecně a teoretická část končí kapitolou věnovanou problematice postojů. Praktická část má za cíl zjistit, zda a jak se vybrané typické prvky waldorfské metody odrážejí ve výuce anglického jazyka a jaký je postoj určité učitelky k učení pomocí těchto metod v jejich hodinách z pohledu waldorfské pedagogiky. Výzkumné šetření bylo provedeno pomocí observací hodin anglického jazyka v prvních a druhých třídách a pomocí rozhovoru s učitelkou těchto tříd.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with teaching English at a Waldorf primary school. The theoretical part focuses on the methodology of Waldorf education, its historical development, and the latter chapters are dedicated to teaching English in the Czech Republic in general, ending with a chapter dedicated to the concept of attitudes. The practical part aims to examine if and how the selected typical Waldorf methods are reflected in teaching the English language and to examine the attitude of a particular teacher to using those methods in her lessons from the point of view of Waldorf education. The research study is based on lesson observations in the first and second grades and an interview with a teacher of those grades.
Klíčová slova
waldorfská pedagogika, waldorfská metodologie, učení anglického jazyka, postoje učitele, Rudolf Steiner, alternativní pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Waldorf education, Waldorf methodology, teaching English language, teacher's attitude, Rudolf Steiner, alternative pedagogy
Rozsah průvodní práce
70 s. (112 000 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá výukou anglického jazyka na waldorfské základní škole. Teoretická část je zaměřena na metodologii waldorfské výuky, a také na její historický vývoj; následující kapitoly se věnují výuce angličtiny v České republice obecně a teoretická část končí kapitolou věnovanou problematice postojů. Praktická část má za cíl zjistit, zda a jak se vybrané typické prvky waldorfské metody odrážejí ve výuce anglického jazyka a jaký je postoj určité učitelky k učení pomocí těchto metod v jejich hodinách z pohledu waldorfské pedagogiky. Výzkumné šetření bylo provedeno pomocí observací hodin anglického jazyka v prvních a druhých třídách a pomocí rozhovoru s učitelkou těchto tříd.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with teaching English at a Waldorf primary school. The theoretical part focuses on the methodology of Waldorf education, its historical development, and the latter chapters are dedicated to teaching English in the Czech Republic in general, ending with a chapter dedicated to the concept of attitudes. The practical part aims to examine if and how the selected typical Waldorf methods are reflected in teaching the English language and to examine the attitude of a particular teacher to using those methods in her lessons from the point of view of Waldorf education. The research study is based on lesson observations in the first and second grades and an interview with a teacher of those grades.
Klíčová slova
waldorfská pedagogika, waldorfská metodologie, učení anglického jazyka, postoje učitele, Rudolf Steiner, alternativní pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Waldorf education, Waldorf methodology, teaching English language, teacher's attitude, Rudolf Steiner, alternative pedagogy
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své práci zabývat výukou anglického jazyka v kontextu waldorfské školy. V teoretické části se zaměří na základní principy a typické prvky waldorfské pedagogiky společně s obecnými cíli osvojování anglického jazyka v kontextu českého základního školství. Cílem praktické části pak bude pomocí vhodných výzkumných nástrojů zjistit, zda a jak jsou principy waldorfské pedagogiky reflektovány ve výuce anglického jazyka na jedné konkrétní waldorfské škole a jak svou výuky anglického jazyka z pohledu principů waldorfské pedagogiky vnímá konkrétní vyučující.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své práci zabývat výukou anglického jazyka v kontextu waldorfské školy. V teoretické části se zaměří na základní principy a typické prvky waldorfské pedagogiky společně s obecnými cíli osvojování anglického jazyka v kontextu českého základního školství. Cílem praktické části pak bude pomocí vhodných výzkumných nástrojů zjistit, zda a jak jsou principy waldorfské pedagogiky reflektovány ve výuce anglického jazyka na jedné konkrétní waldorfské škole a jak svou výuky anglického jazyka z pohledu principů waldorfské pedagogiky vnímá konkrétní vyučující.
Seznam doporučené literatury
Carlgren, Frans. 1991. Výchova ke svobodě : pedagogika Rudolfa Steinera : obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. Praha: Baltazar Celce-Murcia, Marianne, Donna Brinton, Marguerite Ann Snow. 2014. Teaching English as a second or foreign language. Boston: National Geographic Learning Council of Europe. 2001. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Strasbourg. Denscombe, Martyn. 2003. The Good Research Guide. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press. Harmer, Jeremy. 1992. The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman. Lightbrown, Patsy, Nina Spada. 2006. How Languages Are Learned. Oxford: Oxford University Press Pol, Milan. 1995. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy?. Brno: Masarykova univerzita. Steiner, Rudolf. 2000. Practical Advice to Teachers. Hudson: Anthroposophic Press. Valenta, Milan. 1993. Waldorfská pedagogika a jiné alternatívy. Olomouc: Univerzita Palackého.
Seznam doporučené literatury
Carlgren, Frans. 1991. Výchova ke svobodě : pedagogika Rudolfa Steinera : obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. Praha: Baltazar Celce-Murcia, Marianne, Donna Brinton, Marguerite Ann Snow. 2014. Teaching English as a second or foreign language. Boston: National Geographic Learning Council of Europe. 2001. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Strasbourg. Denscombe, Martyn. 2003. The Good Research Guide. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press. Harmer, Jeremy. 1992. The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman. Lightbrown, Patsy, Nina Spada. 2006. How Languages Are Learned. Oxford: Oxford University Press Pol, Milan. 1995. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy?. Brno: Masarykova univerzita. Steiner, Rudolf. 2000. Practical Advice to Teachers. Hudson: Anthroposophic Press. Valenta, Milan. 1993. Waldorfská pedagogika a jiné alternatívy. Olomouc: Univerzita Palackého.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila svoji práci a kvalitně zodpověděla otázky v posudcích. S komisí diskutovala na vasoké úrovni, využila kvalitně připravené argumenty. Komise se shodla na hodnocení E.