Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem řečových dovedností skrze interaci u žáků druhého stupně základních škol. Teoretická část práce probírá a definuje výuku angličtiny v kontextu výuky cizího jazyka, komunikační kompetence, řečových dovedností, interakce a role cvičení a učebnic v kontextu ELT. Dále jsou probírány interakční vzorce, typy a funkcionalita aktivit, teorie začlenění aktivit do sekvence výuky a cíle cizojazyčného vzdělávání. Tyto čtyři kategorie jsou také základem pro seznam kritérií vytvořených k hodnocení učebnice v praktické části práce. Seznam vybraných cvičení z učebnice Project 2 je analyzován a získaná data jsou prozkoumána a diagnostikována. Konečný výsledkem této bakalářské práce je zhodnocení učebnice z pohledu teze práce.
Anotace v angličtině
This bachelor paper deals with the topic of developing speaking skills in lower-secondary students with a focus on interaction. The theoretical part explains and defines English language teaching in a context of foreign language teaching, communicative competence, speaking skills, interaction, and the role of tasks and textbooks in ELT. It also discussed interaction patterns, activity types and functionalities, the theory of task implementation, and aims. These four categories are the basis of the analysis realized in the practical part of this paper. List of selected tasks from a textbook Project 2 is analyzed and the data gained are evaluated and diagnosed. The final outcome of the paper is the textbook evaluation in the context of the paper's thesis.
Klíčová slova
Řečové dovednosti, angličtina jako druhý jazyk, hodnocení učebnic, interakce
Klíčová slova v angličtině
Speaking skills, English as a foreign language, textbook evaluation, interaction
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem řečových dovedností skrze interaci u žáků druhého stupně základních škol. Teoretická část práce probírá a definuje výuku angličtiny v kontextu výuky cizího jazyka, komunikační kompetence, řečových dovedností, interakce a role cvičení a učebnic v kontextu ELT. Dále jsou probírány interakční vzorce, typy a funkcionalita aktivit, teorie začlenění aktivit do sekvence výuky a cíle cizojazyčného vzdělávání. Tyto čtyři kategorie jsou také základem pro seznam kritérií vytvořených k hodnocení učebnice v praktické části práce. Seznam vybraných cvičení z učebnice Project 2 je analyzován a získaná data jsou prozkoumána a diagnostikována. Konečný výsledkem této bakalářské práce je zhodnocení učebnice z pohledu teze práce.
Anotace v angličtině
This bachelor paper deals with the topic of developing speaking skills in lower-secondary students with a focus on interaction. The theoretical part explains and defines English language teaching in a context of foreign language teaching, communicative competence, speaking skills, interaction, and the role of tasks and textbooks in ELT. It also discussed interaction patterns, activity types and functionalities, the theory of task implementation, and aims. These four categories are the basis of the analysis realized in the practical part of this paper. List of selected tasks from a textbook Project 2 is analyzed and the data gained are evaluated and diagnosed. The final outcome of the paper is the textbook evaluation in the context of the paper's thesis.
Klíčová slova
Řečové dovednosti, angličtina jako druhý jazyk, hodnocení učebnic, interakce
Klíčová slova v angličtině
Speaking skills, English as a foreign language, textbook evaluation, interaction
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své bakalářské práci bude zabývat rozvojem řečové dovednosti mluvení s akcentem na interpersonální interakci v kontextu výuky angličtiny na 2. stupni základní školy. V úvodu teoretické části práce nejprve představí obecně přijímaný cíl cizojazyčné výuky, komunikační kompetenci, který dále za využití relevantních dokumentů konkretizuje pro daný stupeň vzdělávání a vybranou dovednost. Následně studentka definuje mluvení jako řečovou dovednost a zaměří se na interakci ve výuce angličtiny, vymezí základní pojmy a představí současný pohled na rozvoj mluvení (zejména techniky a typy aktivit) s důrazem na interakci mezi žáky. Teoretickou část uzavře kapitola věnovaná hodnocení učebnic cizího jazyka. Studentka stručně vymezí roli učebnice ve výuce angličtiny a přístupy k hodnocení učebnic. Výstupem teoretické části bude soubor hodnotících kritérií. V praktické části práce studentka realizuje empirické šetření, v jehož rámci provede hodnocení vybrané učebnice angličtiny pro 2. stupeň ZŠ za využití souboru kritérií.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své bakalářské práci bude zabývat rozvojem řečové dovednosti mluvení s akcentem na interpersonální interakci v kontextu výuky angličtiny na 2. stupni základní školy. V úvodu teoretické části práce nejprve představí obecně přijímaný cíl cizojazyčné výuky, komunikační kompetenci, který dále za využití relevantních dokumentů konkretizuje pro daný stupeň vzdělávání a vybranou dovednost. Následně studentka definuje mluvení jako řečovou dovednost a zaměří se na interakci ve výuce angličtiny, vymezí základní pojmy a představí současný pohled na rozvoj mluvení (zejména techniky a typy aktivit) s důrazem na interakci mezi žáky. Teoretickou část uzavře kapitola věnovaná hodnocení učebnic cizího jazyka. Studentka stručně vymezí roli učebnice ve výuce angličtiny a přístupy k hodnocení učebnic. Výstupem teoretické části bude soubor hodnotících kritérií. V praktické části práce studentka realizuje empirické šetření, v jehož rámci provede hodnocení vybrané učebnice angličtiny pro 2. stupeň ZŠ za využití souboru kritérií.
Seznam doporučené literatury
Council of Europe. 2019. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. 4th print. Cambridge: Cambridge University Press.
Batáková, Lucie. 2010. Discourse and Interaction in English Language Teaching. Praha: Karolinum.
Byrne, Donn. 1987. Techniques for Classroom Interaction. London New York: Longman.
Chircev, Irina-Andreea. "Developing Speaking Skills in Secondary English Language Classroom" RATE Issues, no. 01 (June 2015): issue 15.
Cunningsworth, Alan. 1995. Choosing Your Coursebook. Oxford: Heinemann.
Goh, Christine Chuen Meng, and Anne Burns. 2012. Teaching Speaking. New York: Cambridge University Press.
Hedge, Tricia. 2000. Teaching and Learning in the Classroom. Oxford: Oxford University Press.
Islam, Monjurul. "An Evaluation of English Language Textbook from Teachers? Perspectives" International Journal of English and Education, volume II (July 2013): issue 3.
Mackey, Alison. 2012. Input, Interaction, and Corrective Feedback in L2 Learning. Oxford: Oxford University Press.
Malamah-Thomas, Ann. 1988. Classroom Interaction. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press.
Richards, Jack C., and Anne Burns. 2012. The Cambridge Guide to Pedagogy and Practice in Second Language Teaching. New York: Cambridge University Press.
Richards, Jack C. a Theodore S. Rodgers. 2001. Approaches and Methods in Language Teaching. 2nd ed. New York: Cambridge University Press.
Richards, Jack C., and Willy A. Renandya. 2002. Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. New York: Cambridge University Press.
Sari, Irfan, Serkan Ülgü, and Süleyman Ünal. "Materials Evaluation and Development: Syllabus, Setting and Learner Needs" International Journal of Teaching and Education, Volume II (June 2014): no. 2.
Scrivener, Jim. 2011. Learning Teaching: A Guidebook for English Language Teachers. 3rd ed. Oxford: Macmillan Education.
Ur, Penny. 2012. A Course in English Language Teaching. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Van Lier, Leo. 1996. Interaction in the Language Curriculum: Awareness, Autonomy, and Authenticity. London New York: Longman.
Seznam doporučené literatury
Council of Europe. 2019. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. 4th print. Cambridge: Cambridge University Press.
Batáková, Lucie. 2010. Discourse and Interaction in English Language Teaching. Praha: Karolinum.
Byrne, Donn. 1987. Techniques for Classroom Interaction. London New York: Longman.
Chircev, Irina-Andreea. "Developing Speaking Skills in Secondary English Language Classroom" RATE Issues, no. 01 (June 2015): issue 15.
Cunningsworth, Alan. 1995. Choosing Your Coursebook. Oxford: Heinemann.
Goh, Christine Chuen Meng, and Anne Burns. 2012. Teaching Speaking. New York: Cambridge University Press.
Hedge, Tricia. 2000. Teaching and Learning in the Classroom. Oxford: Oxford University Press.
Islam, Monjurul. "An Evaluation of English Language Textbook from Teachers? Perspectives" International Journal of English and Education, volume II (July 2013): issue 3.
Mackey, Alison. 2012. Input, Interaction, and Corrective Feedback in L2 Learning. Oxford: Oxford University Press.
Malamah-Thomas, Ann. 1988. Classroom Interaction. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press.
Richards, Jack C., and Anne Burns. 2012. The Cambridge Guide to Pedagogy and Practice in Second Language Teaching. New York: Cambridge University Press.
Richards, Jack C. a Theodore S. Rodgers. 2001. Approaches and Methods in Language Teaching. 2nd ed. New York: Cambridge University Press.
Richards, Jack C., and Willy A. Renandya. 2002. Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. New York: Cambridge University Press.
Sari, Irfan, Serkan Ülgü, and Süleyman Ünal. "Materials Evaluation and Development: Syllabus, Setting and Learner Needs" International Journal of Teaching and Education, Volume II (June 2014): no. 2.
Scrivener, Jim. 2011. Learning Teaching: A Guidebook for English Language Teachers. 3rd ed. Oxford: Macmillan Education.
Ur, Penny. 2012. A Course in English Language Teaching. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Van Lier, Leo. 1996. Interaction in the Language Curriculum: Awareness, Autonomy, and Authenticity. London New York: Longman.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji práci a uspokojivě odpověděla na otázky formulované v posucích. Komise potvrdila hodnocení D.