Tato bakalářská práce se zabývá hodnocením tří vybraných učebnic z pohledu rozvoje výslovnosti. Teoretická část nejprve představuje hlavní fonologické pojmy, které jsou používány v celé práci. Poté představuje cílovou skupinu, tj. žáky nižšího stupně základních škol s teorií, jak učit výslovnost, což později slouží k vytvoření kritérií pro praktickou část. V té jsou učebnice analyzovány podle kritérií ve třech fázích - za prvé, jaké aktivity pro rozvoj výslovnosti učebnice používají, jaké jsou cíle aktivit, a nakonec krátké porovnání vybraných učebnic.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the evaluation of three selected textbooks from the perspective of developing pronunciation. The theoretical part firstly introduces major phonological terms which are later used throughout the whole thesis. After that it introduces the target group, that is the primary learners with a theory of how to teach pronunciation which later serves for creating criteria for the practical part in which the textbooks are analyzed by the criteria in three stages - firstly what activities for the pronunciation development the textbooks use, then what are the aims of the activities, and lastly a brief comparison of the selected textbooks.
Klíčová slova
Výslovnost, aktivity pro rozvoj výslovnosti, suprasegmentální prostředky, srozumitelnost, učebnice, hodnocení, kritéria.
Tato bakalářská práce se zabývá hodnocením tří vybraných učebnic z pohledu rozvoje výslovnosti. Teoretická část nejprve představuje hlavní fonologické pojmy, které jsou používány v celé práci. Poté představuje cílovou skupinu, tj. žáky nižšího stupně základních škol s teorií, jak učit výslovnost, což později slouží k vytvoření kritérií pro praktickou část. V té jsou učebnice analyzovány podle kritérií ve třech fázích - za prvé, jaké aktivity pro rozvoj výslovnosti učebnice používají, jaké jsou cíle aktivit, a nakonec krátké porovnání vybraných učebnic.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the evaluation of three selected textbooks from the perspective of developing pronunciation. The theoretical part firstly introduces major phonological terms which are later used throughout the whole thesis. After that it introduces the target group, that is the primary learners with a theory of how to teach pronunciation which later serves for creating criteria for the practical part in which the textbooks are analyzed by the criteria in three stages - firstly what activities for the pronunciation development the textbooks use, then what are the aims of the activities, and lastly a brief comparison of the selected textbooks.
Klíčová slova
Výslovnost, aktivity pro rozvoj výslovnosti, suprasegmentální prostředky, srozumitelnost, učebnice, hodnocení, kritéria.
Student se ve své bakalářské práci bude zabývat problematikou hodnocení učebnic z hlediska výslovnosti. V úvodu teoretické části práce nejprve zasadí zkoumanou problematiku do kontextu rozvoje komunikační kompetence žáků 1. stupně základní školy. Po stručném představení systému anglické výslovnosti bude následovat diskuse o cílech, obsahu a prostředcích výuky výslovnosti vybrané věkové skupiny žáků. Teoretickou část uzavře kapitola zaměřená na hodnocení učebnic anglického jazyka, jejímž vyústěním bude soubor kritérií pro hodnocení učebnic z hlediska výslovnosti.
V praktické části práce student realizuje empirické šetření formou obsahové analýzy učebnice. Cílem šetření je zjistit, zda jedna vybraná učebnice podporuje rozvoj výslovnosti žáků, na které aspekty výslovnosti se zaměřuje a jaké prostředky k tomu využívá.
Zásady pro vypracování
Student se ve své bakalářské práci bude zabývat problematikou hodnocení učebnic z hlediska výslovnosti. V úvodu teoretické části práce nejprve zasadí zkoumanou problematiku do kontextu rozvoje komunikační kompetence žáků 1. stupně základní školy. Po stručném představení systému anglické výslovnosti bude následovat diskuse o cílech, obsahu a prostředcích výuky výslovnosti vybrané věkové skupiny žáků. Teoretickou část uzavře kapitola zaměřená na hodnocení učebnic anglického jazyka, jejímž vyústěním bude soubor kritérií pro hodnocení učebnic z hlediska výslovnosti.
V praktické části práce student realizuje empirické šetření formou obsahové analýzy učebnice. Cílem šetření je zjistit, zda jedna vybraná učebnice podporuje rozvoj výslovnosti žáků, na které aspekty výslovnosti se zaměřuje a jaké prostředky k tomu využívá.
Seznam doporučené literatury
Kelly, Gerald. How to teach pronunciation, Pearson Education Limited, 2000.
Jack Richards: "Evaluating a Text Book" Accessed January 20, 2019, https://www.professorjackrichards.com/evaluating-text-book/.
Laroy, Clement. Pronunciation. Oxford: Oxford University Press, 1995.
Kenworthy, Joanne. Teaching English pronunciation. London: Longman, 1987.
Baker, Ann. Introducing English pronunciation. Cambridge: Cambridge University Press, 1982.
Giegerich, Heinz J. English Phonology. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
Jenkins, Jennifer. The phonology of English as an international language. Oxford: Oxford University Press, 2000.
Roach, Peter. English phonetics and phonology. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Mohammadi, Mohammad, Heidar Abdi. Textbook Evaluation: A Case Study. Procedia: Social and Behavioral Sciences 98, 2014.
Goh, Christine Chuen Meng, Anne Burns. Teaching Speaking. New York: Cambridge University Press, 2012.
Richards, Jack C. and Willy A. Renandya, et. al. Methodology in language teaching: an anthology of current practice. New York: Cambridge University Press, 2002.
Richards, Jack C. and Anne Burns, et. al. The Cambridge guide to pedagogy and practice in second language teaching. New York: Cambridge University Press, 2012.
Celce-Murcia et al. Teaching Pronunciation (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
Celce-Mursia, Marianne, Donna Brinton and Marguerite Ann Snow, et. al. Teaching English as a second or foreign language. Boston: National Geographic Learning, 2014.
Ambrozová, Martina. "English Pronunciation Difficulties among Czech Students: Causes and Compensation Strategies" Published Bachelor Thesis, Tomas Bata University in Zlín, 2014.
Seznam doporučené literatury
Kelly, Gerald. How to teach pronunciation, Pearson Education Limited, 2000.
Jack Richards: "Evaluating a Text Book" Accessed January 20, 2019, https://www.professorjackrichards.com/evaluating-text-book/.
Laroy, Clement. Pronunciation. Oxford: Oxford University Press, 1995.
Kenworthy, Joanne. Teaching English pronunciation. London: Longman, 1987.
Baker, Ann. Introducing English pronunciation. Cambridge: Cambridge University Press, 1982.
Giegerich, Heinz J. English Phonology. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
Jenkins, Jennifer. The phonology of English as an international language. Oxford: Oxford University Press, 2000.
Roach, Peter. English phonetics and phonology. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Mohammadi, Mohammad, Heidar Abdi. Textbook Evaluation: A Case Study. Procedia: Social and Behavioral Sciences 98, 2014.
Goh, Christine Chuen Meng, Anne Burns. Teaching Speaking. New York: Cambridge University Press, 2012.
Richards, Jack C. and Willy A. Renandya, et. al. Methodology in language teaching: an anthology of current practice. New York: Cambridge University Press, 2002.
Richards, Jack C. and Anne Burns, et. al. The Cambridge guide to pedagogy and practice in second language teaching. New York: Cambridge University Press, 2012.
Celce-Murcia et al. Teaching Pronunciation (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
Celce-Mursia, Marianne, Donna Brinton and Marguerite Ann Snow, et. al. Teaching English as a second or foreign language. Boston: National Geographic Learning, 2014.
Ambrozová, Martina. "English Pronunciation Difficulties among Czech Students: Causes and Compensation Strategies" Published Bachelor Thesis, Tomas Bata University in Zlín, 2014.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
student představil svou práci a reagoval na připomínky a otázky v posudcích. Bohužel práce obsahovala nedostatky, které se nedají obhajobou odstranit, proto se komise shodla na hodnocení F.