This bachelor thesis deals with the issue of developing communicative competence in English lessons. Specifically, the thesis aims at development of the lexical competence in primary school learners. The theoretical part concerns with the topics of the background of the communicative competence and its classification. Subsequently, the thesis discusses the word meaning and word formation processes and puts the information into the larger context of primary education. Finally, the language learning strategies and teaching aids are presented to provide the theoretical background for the practical part, which is concerned with the research of the language learning strategies and teaching aids used for vocabulary development which are applied by the first and fifth grade students during the English lessons.
Anotace v angličtině
Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem komunikační kompetence v hodinách anglického jazyka. Konkrétně je tato práce cílená na rozvoj lexikální kompetence u žáků prvního stupně základní školy. Teoretická část nejprve vysvětluje záležitost komunikační kompetence a její dělení. Dále poté řeší otázku významu slov a slovotvorby a zasazuje informace do kontextu výuky základního vzdělávání. Na závěr jsou diskutována témata týkající se učebních strategií a učebních pomůcek, která poskytují teoretické poznatky pro praktickou část práce. Ta se poté zabývá výzkumem učebních strategií a učebních pomůcek užitých pro rozvoj slovní zásoby při hodinách anglického jazyka žáků prvního a pátého stupně základní školy.
Klíčová slova
lexical competence, vocabulary, primary education, primary school learners, language learning strategies, teaching aids
Klíčová slova v angličtině
lexikální kompetence, slovní zásoba, základní vzdělávání, žáci prvního stupně základní školy, učební strategie, učební pomůcky
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
AN
Anotace
This bachelor thesis deals with the issue of developing communicative competence in English lessons. Specifically, the thesis aims at development of the lexical competence in primary school learners. The theoretical part concerns with the topics of the background of the communicative competence and its classification. Subsequently, the thesis discusses the word meaning and word formation processes and puts the information into the larger context of primary education. Finally, the language learning strategies and teaching aids are presented to provide the theoretical background for the practical part, which is concerned with the research of the language learning strategies and teaching aids used for vocabulary development which are applied by the first and fifth grade students during the English lessons.
Anotace v angličtině
Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem komunikační kompetence v hodinách anglického jazyka. Konkrétně je tato práce cílená na rozvoj lexikální kompetence u žáků prvního stupně základní školy. Teoretická část nejprve vysvětluje záležitost komunikační kompetence a její dělení. Dále poté řeší otázku významu slov a slovotvorby a zasazuje informace do kontextu výuky základního vzdělávání. Na závěr jsou diskutována témata týkající se učebních strategií a učebních pomůcek, která poskytují teoretické poznatky pro praktickou část práce. Ta se poté zabývá výzkumem učebních strategií a učebních pomůcek užitých pro rozvoj slovní zásoby při hodinách anglického jazyka žáků prvního a pátého stupně základní školy.
Klíčová slova
lexical competence, vocabulary, primary education, primary school learners, language learning strategies, teaching aids
Klíčová slova v angličtině
lexikální kompetence, slovní zásoba, základní vzdělávání, žáci prvního stupně základní školy, učební strategie, učební pomůcky
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je prozkoumat příležitosti pro rozvoj lexikální kompetence ve výuce anglického jazyka u žáků základní školy. Studentka ve své práci nejprve vymezí koncept lexikální kompetence ve vztahu ke komunikační kompetenci, popíše možné strategie učení, které lze pro rozvoj této kompetence využívat a bude definovat didaktické možnosti a příležitosti jejího rozvoje. V praktické části práce pak bude prostřednictvím strukturovaného pozorování zjišťovat, zda a jakými způsoby učitelé anglického jazyka podporují osvojování slovní zásoby u žáků základní školy.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je prozkoumat příležitosti pro rozvoj lexikální kompetence ve výuce anglického jazyka u žáků základní školy. Studentka ve své práci nejprve vymezí koncept lexikální kompetence ve vztahu ke komunikační kompetenci, popíše možné strategie učení, které lze pro rozvoj této kompetence využívat a bude definovat didaktické možnosti a příležitosti jejího rozvoje. V praktické části práce pak bude prostřednictvím strukturovaného pozorování zjišťovat, zda a jakými způsoby učitelé anglického jazyka podporují osvojování slovní zásoby u žáků základní školy.
Seznam doporučené literatury
1. Allen, Virginia French. 1983. Techniques in teaching vocabulary. Oxford: Oxford University Press.
2. Gairns, Ruth and Redman, Stuart. 1986. Working with words: a guide to teaching and learning vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press.
3. Harmer, Jeremy. 2001. The practice of English language teaching. Harlow: Longman.
4. McCarthy, Michael. 1990. Vocabulary. Oxford: Oxford University Press.
5. Nunan, David. 1989. Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
6. Schmitt, Norbert. 2010. Researching vocabulary: a vocabulary research manual. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
7. Scott, Wendy A. and Ytreberg, Lisbeth, H. 1991. Teaching English to Children. New York: Longman.
8. Scrivener, Jim. 1994. Learning Teaching: a guide book for English language teachers. Oxford: Heinemann.
9. Ur, Penny. 2012. A course in English language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
10. Wright, Tony. 1987. Roles of Teachers & Learners. Oxford: Oxford University Press.
Seznam doporučené literatury
1. Allen, Virginia French. 1983. Techniques in teaching vocabulary. Oxford: Oxford University Press.
2. Gairns, Ruth and Redman, Stuart. 1986. Working with words: a guide to teaching and learning vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press.
3. Harmer, Jeremy. 2001. The practice of English language teaching. Harlow: Longman.
4. McCarthy, Michael. 1990. Vocabulary. Oxford: Oxford University Press.
5. Nunan, David. 1989. Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
6. Schmitt, Norbert. 2010. Researching vocabulary: a vocabulary research manual. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
7. Scott, Wendy A. and Ytreberg, Lisbeth, H. 1991. Teaching English to Children. New York: Longman.
8. Scrivener, Jim. 1994. Learning Teaching: a guide book for English language teachers. Oxford: Heinemann.
9. Ur, Penny. 2012. A course in English language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
10. Wright, Tony. 1987. Roles of Teachers & Learners. Oxford: Oxford University Press.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci a adekvátně reagovala na připomínky, některé odpovědi však postrádaly oporu v odborné literatuře