This thesis focuses on the depiction of the figure of the gangster in American literature, more specifically in American crime fiction. The first part of the thesis deals with the history and development of the genre and its sub-genres, the historical background, and Al Capone, one of the most prominent mob bosses of the Prohibition era. The second part of the thesis consists of analyses of the figure of the gangster in two books: The Godfather by Mario Puzo and Scarface by Armitage Trail. The work focuses on two depictions of the gangster: the gangster as a family type and the gangster as an anti-hero.
Anotace v angličtině
Tato práce se zabývá zobrazením postavy gangstera v americké literatuře, přesněji americké kriminální fikce. První část popisuje historii a vývoj žánru a jeho podžánrů, historické pozadí a Al Caponeho, jednoho z nejvýznamnějších zločineckého vůdce éry Prohibice. Druhá část práce se skládá z analýzy postavy gangstera ve dvou knihách, Kmotr od Maria Puza a Scarface od Armitage Traila. Teze se zaměřuje na dvě vyobrazení gangstera, gangster jako rodinný typ a gangster jako antihrdina.
Klíčová slova
The Godfather, Mario Puzo, Scarface, Armitage Trail, Maurice Coons, gangster, family type, anti-hero, Prohibition, Al Capone, crime fiction, detective fiction, family
Klíčová slova v angličtině
Kmotr, Mario Puzo, Scarface, Armitage Trail, Maurice Coons, gangster, rodinný typ, antihrdina, Prohibice, Al Capone, kriminální fikce, detektivní fikce, rodina
Rozsah průvodní práce
50 s. (84 681 znaků).
Jazyk
AN
Anotace
This thesis focuses on the depiction of the figure of the gangster in American literature, more specifically in American crime fiction. The first part of the thesis deals with the history and development of the genre and its sub-genres, the historical background, and Al Capone, one of the most prominent mob bosses of the Prohibition era. The second part of the thesis consists of analyses of the figure of the gangster in two books: The Godfather by Mario Puzo and Scarface by Armitage Trail. The work focuses on two depictions of the gangster: the gangster as a family type and the gangster as an anti-hero.
Anotace v angličtině
Tato práce se zabývá zobrazením postavy gangstera v americké literatuře, přesněji americké kriminální fikce. První část popisuje historii a vývoj žánru a jeho podžánrů, historické pozadí a Al Caponeho, jednoho z nejvýznamnějších zločineckého vůdce éry Prohibice. Druhá část práce se skládá z analýzy postavy gangstera ve dvou knihách, Kmotr od Maria Puza a Scarface od Armitage Traila. Teze se zaměřuje na dvě vyobrazení gangstera, gangster jako rodinný typ a gangster jako antihrdina.
Klíčová slova
The Godfather, Mario Puzo, Scarface, Armitage Trail, Maurice Coons, gangster, family type, anti-hero, Prohibition, Al Capone, crime fiction, detective fiction, family
Klíčová slova v angličtině
Kmotr, Mario Puzo, Scarface, Armitage Trail, Maurice Coons, gangster, rodinný typ, antihrdina, Prohibice, Al Capone, kriminální fikce, detektivní fikce, rodina
Zásady pro vypracování
Závěrečná bakalářská práce se bude věnovat populárnímu žánru detektivky, specificky gangsterce a obrazu gangstera.
Student nejprve s použitím relevantní sekundární literatury stručně uvede do historického a literárního kontextu. Nastíní tedy dobovou situaci související s prohibicí, rozmachem organizovaného zločinu, zmíní významné historické postavy daného období, ap. Dále bude definovat detektivní žánr (crime fiction) a v jeho rámci gangsterku (gangster fiction).
Jádrem práce pak bude analýza vybraných děl z hlediska způsobu, jímž je postava gangstera zachycena (např. typy chladnokrevný zločinec, businessman, rodinný typ, psychopat, romantický antihrdina, apod.) a jaké jsou k tomu použité literární (případně filmové) prostředky a s jakými dalšími tématy se pojí (násilí, podsvětí, městské prostředí, přistěhovalectví, apod.). Své analýzy bude ilustrovat ukázkami z primárních děl (případně odkazy na filmový materiál) a opírat (či konfrontovat) s kritickými zdroji. Závěrem je přehledně shrne a vysloví obecnější závěr o obrazu postavy gangstera ve zvolených dílech.
Zásady pro vypracování
Závěrečná bakalářská práce se bude věnovat populárnímu žánru detektivky, specificky gangsterce a obrazu gangstera.
Student nejprve s použitím relevantní sekundární literatury stručně uvede do historického a literárního kontextu. Nastíní tedy dobovou situaci související s prohibicí, rozmachem organizovaného zločinu, zmíní významné historické postavy daného období, ap. Dále bude definovat detektivní žánr (crime fiction) a v jeho rámci gangsterku (gangster fiction).
Jádrem práce pak bude analýza vybraných děl z hlediska způsobu, jímž je postava gangstera zachycena (např. typy chladnokrevný zločinec, businessman, rodinný typ, psychopat, romantický antihrdina, apod.) a jaké jsou k tomu použité literární (případně filmové) prostředky a s jakými dalšími tématy se pojí (násilí, podsvětí, městské prostředí, přistěhovalectví, apod.). Své analýzy bude ilustrovat ukázkami z primárních děl (případně odkazy na filmový materiál) a opírat (či konfrontovat) s kritickými zdroji. Závěrem je přehledně shrne a vysloví obecnější závěr o obrazu postavy gangstera ve zvolených dílech.
Seznam doporučené literatury
Burnett, W. R. Little Caesar. 1929.
Cawthorne, Nigel. The History of the Mafia. London: Arcturus Publishing Limited, 2011.
Ciongoli, A. Kenneth. Beyond Godfather: Italian American Writers On the Real Italian American Experience. Lebanon: University Press of New England, 1997.
Coppola, Francis Ford, and Mario Puzo. The Godfather Notebook. New York, NY: Regan Arts, 2016.
Critchley, David. The Origin of Organized Crime in America. New York: Routledge, 2009.
Dickie, John. Cosa Nostra: A History of the Sicilian Mafia. New York: Palgrave Macmillan, 2004.
Forshaw, Barry. American Noir: The Pocket Essential Guide to US Crime Fiction, Film and TV. Oldcastle Books, 2017.
Messenger, Christian K. The Godfather And American Culture: How The Corleones Became "our Gang". Albany: State University of New York Press, c2002.
Nickerson, Catherine Ross (ed.). The Cambridge Companion to American Crime Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
Puzo, Mario. The Godfather Papers and Other Confessions. William Heinemann, 1972.
Puzo, Mario. The Godfather. New York: Signet Book, 1978.
Santopietro, Tom. The Godfather Effect: Changing Hollywood, America, And Me. New York, NY: Thomas Dunne Books, 2012.
Scaggs, John. Crime fiction. New York: Routledge, 2005.
Trail, Armitage (aka Coons, Maurice R.). Scarface. 1930.
ad.
Seznam doporučené literatury
Burnett, W. R. Little Caesar. 1929.
Cawthorne, Nigel. The History of the Mafia. London: Arcturus Publishing Limited, 2011.
Ciongoli, A. Kenneth. Beyond Godfather: Italian American Writers On the Real Italian American Experience. Lebanon: University Press of New England, 1997.
Coppola, Francis Ford, and Mario Puzo. The Godfather Notebook. New York, NY: Regan Arts, 2016.
Critchley, David. The Origin of Organized Crime in America. New York: Routledge, 2009.
Dickie, John. Cosa Nostra: A History of the Sicilian Mafia. New York: Palgrave Macmillan, 2004.
Forshaw, Barry. American Noir: The Pocket Essential Guide to US Crime Fiction, Film and TV. Oldcastle Books, 2017.
Messenger, Christian K. The Godfather And American Culture: How The Corleones Became "our Gang". Albany: State University of New York Press, c2002.
Nickerson, Catherine Ross (ed.). The Cambridge Companion to American Crime Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
Puzo, Mario. The Godfather Papers and Other Confessions. William Heinemann, 1972.
Puzo, Mario. The Godfather. New York: Signet Book, 1978.
Santopietro, Tom. The Godfather Effect: Changing Hollywood, America, And Me. New York, NY: Thomas Dunne Books, 2012.
Scaggs, John. Crime fiction. New York: Routledge, 2005.
Trail, Armitage (aka Coons, Maurice R.). Scarface. 1930.
ad.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil téma své práce a závěry, ke kterým dospěl. přesvědčivě reagoval na otázky vznesené v posudcích.