Bakalářská práce se zabývá vzděláváním seniorů na univerzitách třetího věku. Nejprve zkoumá fenomén stáří tak, jak k němu přistupují sociální vědy, a věnuje se problematice celoživotního vzdělávání a významu univerzit třetího věku. Popisuje koncept "aktivizace" jako do jisté míry problematický. Práce se zajímá o skutečnosti, které vedou seniory k dalšímu vzdělávání a tomu, do jaké míry chápou senioři svoji aktivitu jako něco, co přispívá k jejich pozitivnímu sebehodnocení. Kvalitativní výzkum k této práci je založen na rozhovorech se seniory navštěvujícími kurzy i na zúčastněném pozorování přímo v rámci programů univerzity.
Anotace v angličtině
This bachelor's work focuses on the education of seniors at universities of the third age. It first examines the phenomenon of old age as it is approached by the social sciences and addresses the issue of lifelong learning and the importance of third age universities. It describes the concept of "activation" as to some extent problematic. The work is interested in facts that lead seniors to further education and to what extent seniors perceive their activity as something that contributes to their positive self-evaluation. Qualitative research for this work is based on interviews with seniors attending courses and on participant observation directly within the university programs.
Klíčová slova
Senior, univerzita třetího věku, vzdělávání, stárnutí
Klíčová slova v angličtině
Senior, the university of the third age, education, age, aging
Rozsah průvodní práce
48 s. (91 411 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vzděláváním seniorů na univerzitách třetího věku. Nejprve zkoumá fenomén stáří tak, jak k němu přistupují sociální vědy, a věnuje se problematice celoživotního vzdělávání a významu univerzit třetího věku. Popisuje koncept "aktivizace" jako do jisté míry problematický. Práce se zajímá o skutečnosti, které vedou seniory k dalšímu vzdělávání a tomu, do jaké míry chápou senioři svoji aktivitu jako něco, co přispívá k jejich pozitivnímu sebehodnocení. Kvalitativní výzkum k této práci je založen na rozhovorech se seniory navštěvujícími kurzy i na zúčastněném pozorování přímo v rámci programů univerzity.
Anotace v angličtině
This bachelor's work focuses on the education of seniors at universities of the third age. It first examines the phenomenon of old age as it is approached by the social sciences and addresses the issue of lifelong learning and the importance of third age universities. It describes the concept of "activation" as to some extent problematic. The work is interested in facts that lead seniors to further education and to what extent seniors perceive their activity as something that contributes to their positive self-evaluation. Qualitative research for this work is based on interviews with seniors attending courses and on participant observation directly within the university programs.
Klíčová slova
Senior, univerzita třetího věku, vzdělávání, stárnutí
Klíčová slova v angličtině
Senior, the university of the third age, education, age, aging
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat vzděláváním seniorů na univerzitách třetího věku. Nejprve prozkoumá fenomén stáří tak, jak k němu přistupují sociální vědy, a bude se věnovat problematice celoživotního vzdělávání a významu univerzit třetího věku. Popíše koncept "aktivizace" jako do jisté míry problematický. Práce se bude zajímat o skutečnosti, které vedou seniory k dalšímu vzdělávání a tomu, do jaké míry chápou senioři svoji aktivitu jako něco, co přispívá k jejich pozitivnímu sebehodnocení. Kvalitativní výzkum k této práci bude založen na rozhovorech se seniory navštěvujících kurzy i na zúčastněném pozorování přímo v rámci programů univerzity.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat vzděláváním seniorů na univerzitách třetího věku. Nejprve prozkoumá fenomén stáří tak, jak k němu přistupují sociální vědy, a bude se věnovat problematice celoživotního vzdělávání a významu univerzit třetího věku. Popíše koncept "aktivizace" jako do jisté míry problematický. Práce se bude zajímat o skutečnosti, které vedou seniory k dalšímu vzdělávání a tomu, do jaké míry chápou senioři svoji aktivitu jako něco, co přispívá k jejich pozitivnímu sebehodnocení. Kvalitativní výzkum k této práci bude založen na rozhovorech se seniory navštěvujících kurzy i na zúčastněném pozorování přímo v rámci programů univerzity.
Seznam doporučené literatury
HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, Jaroslava. Aktivita jako projekt: diskurz aktivního stár-nutí a jeho odezvy v životech českých seniorů a seniorek. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. Studie., sv. 94. ISBN 978-80-7419-152-7.
HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, Jaroslava. Konstruování představ aktivního stárnutí v centrech pro seniory. Sociologický časopis. 2010, 46(2), s. 211-234. ISSN 0038-0288.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5029-7.
ONDRUŠOVÁ, Jiřina. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1997-2.
SAK, Petr a Karolína KOLESÁROVÁ. Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada, 2012. Sociologie. ISBN 978-80-247-3850-5.
SÝKOROVÁ, Dana. Autonomie ve stáří: kapitoly z gerontosociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. Studie, sv. 45. ISBN 978-80-86429-62-5.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5446-8.
TRNKA, Susanna a Catherine TRUNDLE. Competing responsibilities: the politics and ethics of contemporary life. Durham: Duke University Press, 2017. ISBN 978-0-8223-6360-6.
VIDOVIĆOVÁ, Lucie. Stáří ve městě, město v životě seniorů. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. Studie., sv. 98. ISBN 978-80-7419-141-1.
Seznam doporučené literatury
HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, Jaroslava. Aktivita jako projekt: diskurz aktivního stár-nutí a jeho odezvy v životech českých seniorů a seniorek. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. Studie., sv. 94. ISBN 978-80-7419-152-7.
HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, Jaroslava. Konstruování představ aktivního stárnutí v centrech pro seniory. Sociologický časopis. 2010, 46(2), s. 211-234. ISSN 0038-0288.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5029-7.
ONDRUŠOVÁ, Jiřina. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1997-2.
SAK, Petr a Karolína KOLESÁROVÁ. Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada, 2012. Sociologie. ISBN 978-80-247-3850-5.
SÝKOROVÁ, Dana. Autonomie ve stáří: kapitoly z gerontosociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. Studie, sv. 45. ISBN 978-80-86429-62-5.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5446-8.
TRNKA, Susanna a Catherine TRUNDLE. Competing responsibilities: the politics and ethics of contemporary life. Durham: Duke University Press, 2017. ISBN 978-0-8223-6360-6.
VIDOVIĆOVÁ, Lucie. Stáří ve městě, město v životě seniorů. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. Studie., sv. 98. ISBN 978-80-7419-141-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě bakalářské práce řádně připravena. Představila téma, cíl výzkumu a interpretovala závěr. Zodpověděla dotazy kladené členy komise i v posudcích.