Bakalářská práce se bude zabývat čtením a vyprávěním příběhů z biblioterapeutického hlediska v kontextu historických proměn nejenom české literární kultury. Na začátku bude prostřednictvím biblioterapeuticky významných témat výběrově nastíněna cesta literatury od mýtů a legend až po současnost, přičemž důležitou roli v tomto směru sehrávají rovněž pohádky jako symbolické reprezentace konkrétních psychologických obsahů. Biblioterapie se dnes potkává s narativní terapií a dramaterapií, stejně jako s narativním koučováním a dalšími motivačními či výchovnými aplikacemi obecné narativity. Analýza využitelnosti různých narativních struktur v biblioterapeutické práci zejména s dětmi a mladistvými bude proto tvořit důležitou součást práce. Stranou nezůstanou ani institucionální a organizační kontexty biblioterapie, zejména role škol a knihoven na tomto poli.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis will deal with reading and telling stories from a bibliotherapy point of view in the context of historical changes not only in Czech literary culture. At the beginning, the path of literature from myths and legends to the present day will be selectively outlined through bibliotherapy significant topics, while fairy tales also play an important role in this direction as symbolic representations of specific psychological contents. Today, bibliotherapy meets narrative therapy and drama therapy, as well as narrative coaching and other motivational or educational applications of general narrative. The analysis of the usability of various narrative structures in bibliotherapy work, especially with children and adolescents, will therefore form an important part of the work. The institutional and organizational contexts of bibliotherapy, especially the role of schools and libraries in this field, will not be left out either.
Klíčová slova
Narativ, imaginace, biblioterapie, identita, kniha života, vypravěč
Klíčová slova v angličtině
Narrative, imagination, bibliotherapy, identity, book of life, narrator
Rozsah průvodní práce
77 s. 151 024 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se bude zabývat čtením a vyprávěním příběhů z biblioterapeutického hlediska v kontextu historických proměn nejenom české literární kultury. Na začátku bude prostřednictvím biblioterapeuticky významných témat výběrově nastíněna cesta literatury od mýtů a legend až po současnost, přičemž důležitou roli v tomto směru sehrávají rovněž pohádky jako symbolické reprezentace konkrétních psychologických obsahů. Biblioterapie se dnes potkává s narativní terapií a dramaterapií, stejně jako s narativním koučováním a dalšími motivačními či výchovnými aplikacemi obecné narativity. Analýza využitelnosti různých narativních struktur v biblioterapeutické práci zejména s dětmi a mladistvými bude proto tvořit důležitou součást práce. Stranou nezůstanou ani institucionální a organizační kontexty biblioterapie, zejména role škol a knihoven na tomto poli.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis will deal with reading and telling stories from a bibliotherapy point of view in the context of historical changes not only in Czech literary culture. At the beginning, the path of literature from myths and legends to the present day will be selectively outlined through bibliotherapy significant topics, while fairy tales also play an important role in this direction as symbolic representations of specific psychological contents. Today, bibliotherapy meets narrative therapy and drama therapy, as well as narrative coaching and other motivational or educational applications of general narrative. The analysis of the usability of various narrative structures in bibliotherapy work, especially with children and adolescents, will therefore form an important part of the work. The institutional and organizational contexts of bibliotherapy, especially the role of schools and libraries in this field, will not be left out either.
Klíčová slova
Narativ, imaginace, biblioterapie, identita, kniha života, vypravěč
Klíčová slova v angličtině
Narrative, imagination, bibliotherapy, identity, book of life, narrator
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat čtením a vyprávěním příběhů z biblioterapeutického hlediska v kontextu historických proměn nejenom české literární kultury. Na začátku bude prostřednictvím biblioterapeuticky významných témat výběrově nastíněna cesta literatury od mýtů a legend až po současnost, přičemž důležitou roli v tomto směru sehrávají rovněž pohádky jako symbolické reprezentace konkrétních psychologických obsahů. Biblioterapie se dnes potkává s narativní terapií a dramaterapií, stejně jako s narativním koučováním a dalšími motivačními či výchovnými aplikacemi obecné narativity. Analýza využitelnosti různých narativních struktur v biblioterapeutické práci zejména s dětmi a mladistvými bude proto tvořit důležitou součást práce. Stranou nezůstanou ani institucionální a organizační kontexty biblioterapie, zejména role škol a knihoven na tomto poli.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat čtením a vyprávěním příběhů z biblioterapeutického hlediska v kontextu historických proměn nejenom české literární kultury. Na začátku bude prostřednictvím biblioterapeuticky významných témat výběrově nastíněna cesta literatury od mýtů a legend až po současnost, přičemž důležitou roli v tomto směru sehrávají rovněž pohádky jako symbolické reprezentace konkrétních psychologických obsahů. Biblioterapie se dnes potkává s narativní terapií a dramaterapií, stejně jako s narativním koučováním a dalšími motivačními či výchovnými aplikacemi obecné narativity. Analýza využitelnosti různých narativních struktur v biblioterapeutické práci zejména s dětmi a mladistvými bude proto tvořit důležitou součást práce. Stranou nezůstanou ani institucionální a organizační kontexty biblioterapie, zejména role škol a knihoven na tomto poli.
Seznam doporučené literatury
BUBENÍČKOVÁ, Petra. Biblioterapie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2017. ISER, Wolfgang. Fiktivní a imaginární: perspektivy literární antropologie. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017.
SVOBODA, Pavel. Biblioterapie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. TRÁVNÍČEK, Jiří. Knihy a jejich lidé: čtenářské životopisy. Brno: Host, 2013. KUBÍČEK, Tomáš. Vypravěč: kategorie narativní analýzy. Brno: Host, 2007. FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál, 2008. TRÁVNÍČEK, Jiří. Vyprávěj mi něco--: jak si děti osvojují příběhy. Příbram: Pistorius & Olšanská. 2007. FROMM, Erich. Mýtus, sen a rituál. Praha: Aurora, 1999.
STREIT, Jakob. Proč děti potřebují pohádkyPraha: Baltazar, 1992. STRNAD, Vratislav - NEJEDLÁ, Alžběta: Základy narativní terapie a narativního koučinku. Praha 2014. JENNINGSOVÁ, Sue: Úvod do dramaterapie. Divadlo a léčba. Ariadnina nit. Praha 2014, Nakladatelství Jalna. KOL. AUTORŮ.: O pohádkách: sborník statí a článků. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1960. Knižnice teorie dětské literatury.
Seznam doporučené literatury
BUBENÍČKOVÁ, Petra. Biblioterapie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2017. ISER, Wolfgang. Fiktivní a imaginární: perspektivy literární antropologie. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017.
SVOBODA, Pavel. Biblioterapie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. TRÁVNÍČEK, Jiří. Knihy a jejich lidé: čtenářské životopisy. Brno: Host, 2013. KUBÍČEK, Tomáš. Vypravěč: kategorie narativní analýzy. Brno: Host, 2007. FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál, 2008. TRÁVNÍČEK, Jiří. Vyprávěj mi něco--: jak si děti osvojují příběhy. Příbram: Pistorius & Olšanská. 2007. FROMM, Erich. Mýtus, sen a rituál. Praha: Aurora, 1999.
STREIT, Jakob. Proč děti potřebují pohádkyPraha: Baltazar, 1992. STRNAD, Vratislav - NEJEDLÁ, Alžběta: Základy narativní terapie a narativního koučinku. Praha 2014. JENNINGSOVÁ, Sue: Úvod do dramaterapie. Divadlo a léčba. Ariadnina nit. Praha 2014, Nakladatelství Jalna. KOL. AUTORŮ.: O pohádkách: sborník statí a článků. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1960. Knižnice teorie dětské literatury.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1) Studentka představila téma práce, cíle, zvolenou metodu.
2) Vedoucí a oponent práce seznámili komisi s posudky.
3) Studentka reagovala na otázky obsažené v posudcích a na další dotazy členů komise.