Teoretická část práce bude zaměřena na vymezení pojmů a bližší seznámení s problematikou motivace ke studiu na vysoké škole - motivace žáků ke studiu, faktory ovlivňující motivaci, způsoby, jak lze motivaci zlepšovat, přechod ze střední školy na vysokou školu a vývoj zájmu studentů o studium na vysoké škole od vzniku samostatné ČR (počet maturantů pokračujících na VŠ apod.) V praktické části bude využito kvantitativní metodologie s cílem zjistit, jaká je hlavní motivace studentů středních škol ke studiu na vysoké škole. Dále také zkoumat faktory ovlivňující motivaci žáků k výběru dané vysoké školy z pohledu pohlaví, typu střední školy (odborná SŠ/gymnázium), momentálního ročníku studenta a dosavadních studijních výsledků na SŠ. Výzkum by také zahrnoval očekávání a aspiraci budoucích vysokoškoláků po dostudování VŠ (výběr povolání, očekávané finanční ohodnocení) a zda jsou studenti SŠ spokojeni s možnostmi výběru VŠ v ČR.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis will be focused on the definition of terms and closer acquaintance with the issue of motivation for studying at university - students' motivation to study, factors influencing motivation, means to improve motivation, the transition from secondary school to university and the development of students' interest to study at university since the establishment of independent Czech Republic (the number of graduates continuing on to university, etc.) Quantitative methodology will be used in the practical part, in order to find out what the main motivation of secondary school students to study at university is. Moreover, to look into factors influencing students' motivation to select a given university in terms of gender, the type of their secondary school (vocational secondary school/grammar school), students' current grade and current results at secondary school. The research would also include expectations and aspirations of future undergraduates after graduating from university (career choice, expected financial reward) and whether secondary school students are satisfied with the choice of universities in the Czech Republic.
Klíčová slova
motivace, motivace ke studiu, školní motivace, terciární vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
motivation, motivation to study, school motivation, teritary education
Rozsah průvodní práce
76 s. (107 080 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část práce bude zaměřena na vymezení pojmů a bližší seznámení s problematikou motivace ke studiu na vysoké škole - motivace žáků ke studiu, faktory ovlivňující motivaci, způsoby, jak lze motivaci zlepšovat, přechod ze střední školy na vysokou školu a vývoj zájmu studentů o studium na vysoké škole od vzniku samostatné ČR (počet maturantů pokračujících na VŠ apod.) V praktické části bude využito kvantitativní metodologie s cílem zjistit, jaká je hlavní motivace studentů středních škol ke studiu na vysoké škole. Dále také zkoumat faktory ovlivňující motivaci žáků k výběru dané vysoké školy z pohledu pohlaví, typu střední školy (odborná SŠ/gymnázium), momentálního ročníku studenta a dosavadních studijních výsledků na SŠ. Výzkum by také zahrnoval očekávání a aspiraci budoucích vysokoškoláků po dostudování VŠ (výběr povolání, očekávané finanční ohodnocení) a zda jsou studenti SŠ spokojeni s možnostmi výběru VŠ v ČR.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis will be focused on the definition of terms and closer acquaintance with the issue of motivation for studying at university - students' motivation to study, factors influencing motivation, means to improve motivation, the transition from secondary school to university and the development of students' interest to study at university since the establishment of independent Czech Republic (the number of graduates continuing on to university, etc.) Quantitative methodology will be used in the practical part, in order to find out what the main motivation of secondary school students to study at university is. Moreover, to look into factors influencing students' motivation to select a given university in terms of gender, the type of their secondary school (vocational secondary school/grammar school), students' current grade and current results at secondary school. The research would also include expectations and aspirations of future undergraduates after graduating from university (career choice, expected financial reward) and whether secondary school students are satisfied with the choice of universities in the Czech Republic.
Klíčová slova
motivace, motivace ke studiu, školní motivace, terciární vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
motivation, motivation to study, school motivation, teritary education
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce bude zaměřena na vymezení pojmů a bližší seznámení s problematikou motivace ke studiu na vysoké škole - motivace žáků ke studiu, faktory ovlivňující motivaci, způsoby, jak lze motivaci zlepšovat, přechod ze střední školy na vysokou školu a vývoj zájmu studentů o studium na vysoké škole od vzniku samostatné ČR (počet maturantů pokračujících na VŠ apod.) V praktické části bude využito kvantitativní metodologie s cílem zjistit jaká je hlavní motivace studentů středních škol ke studiu na vysoké škole. Dále také zkoumat faktory ovlivňující motivaci žáků k výběru dané vysoké školy z pohledu pohlaví, typu střední školy (odborná SŠ / gymnázium), momentálního ročníků studenta a dosavadních studijních výsledků na SŠ. Výzkum by také zahrnoval očekávání a aspiraci budoucích vysokoškoláků po dostudování VŠ (výběr povolání, očekávané finanční ohodnocení) a zda jsou studenti SŠ spokojeni s možnostmi výběru VŠ v ČR.
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce bude zaměřena na vymezení pojmů a bližší seznámení s problematikou motivace ke studiu na vysoké škole - motivace žáků ke studiu, faktory ovlivňující motivaci, způsoby, jak lze motivaci zlepšovat, přechod ze střední školy na vysokou školu a vývoj zájmu studentů o studium na vysoké škole od vzniku samostatné ČR (počet maturantů pokračujících na VŠ apod.) V praktické části bude využito kvantitativní metodologie s cílem zjistit jaká je hlavní motivace studentů středních škol ke studiu na vysoké škole. Dále také zkoumat faktory ovlivňující motivaci žáků k výběru dané vysoké školy z pohledu pohlaví, typu střední školy (odborná SŠ / gymnázium), momentálního ročníků studenta a dosavadních studijních výsledků na SŠ. Výzkum by také zahrnoval očekávání a aspiraci budoucích vysokoškoláků po dostudování VŠ (výběr povolání, očekávané finanční ohodnocení) a zda jsou studenti SŠ spokojeni s možnostmi výběru VŠ v ČR.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi: kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků.2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4639-5.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-271-0586-1.
KOUCKÝ, Jan, Jan KOVAŘOVIC a Radim RYŠKA. Evaluace, učitelé a vývoj středního školství v ČR. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-369-6.
MAŇÁK, Josef, Vlastimil ŠVEC a Tomáš JANÍK. O vzdělávání, o učitelství, a tak trochu i o pedagogice: rozhovory na průsečíku tří generací. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Reflexe., svazek 2. ISBN 978-80-210-8495-7.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
MARTINEC, Lubomír. Motivace, aspirace, učení II.: hodnocení úrovně vzdělání v ČR s ohledem na krajovou diferenciaci. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2007. ISBN 978-80-211-0543-0.
STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi: kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků.2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4639-5.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-271-0586-1.
KOUCKÝ, Jan, Jan KOVAŘOVIC a Radim RYŠKA. Evaluace, učitelé a vývoj středního školství v ČR. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-369-6.
MAŇÁK, Josef, Vlastimil ŠVEC a Tomáš JANÍK. O vzdělávání, o učitelství, a tak trochu i o pedagogice: rozhovory na průsečíku tří generací. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Reflexe., svazek 2. ISBN 978-80-210-8495-7.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
MARTINEC, Lubomír. Motivace, aspirace, učení II.: hodnocení úrovně vzdělání v ČR s ohledem na krajovou diferenciaci. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2007. ISBN 978-80-211-0543-0.
STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil vlastní práci v motivaci, cílech, metodách a výsledcích výzkumu. Zodpověděl dotazy kladené členy komise i v posudcích.